מדיניות חדשה בצה”ל בנוגע לשימוש בסמים בצבא

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

שימוש בסמים קלים הוא נושא שנוי במחלוקת. על אף קריאות רבות ללגליזציית השימוש בקרב האוכלוסייה הכללית – העובדה היא כי מדובר בעבירה פלילית לפי פקודת הסמים המסוכנים. עם זאת, דווקא בצה”ל מתרחשים כיום שינויים במדיניות האכיפה.

סמכות השיפוט בעבירות סמים

בישראל, עבירות הסמים מוסדרות בחקיקה על פי פקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל״ג-1973. הפקודה נוגעת לצד הבלתי חוקי של שימוש בסמים ואינה כוללת בתוכה את תחומי הרפואה והמחקר בהם נעשה שימוש בחומרים באופן מבוקר.  עבירות סמים בצבא נחשבות לנושא מרכזי המקבל דגש משמעותי וטיפול רחב היקף – הן באכיפה, הן במניעה והן בענישה.

מדוע יש התייחסות שונה לשימוש בסמים בין אזרח לחייל?

בעוד שמדובר באותה עבירה, מדיניות האכיפה והענישה שונה בין אזרחים לחיילים. לא ניתן להתעלם מן העובדה כי המערכת הצבאית נוטה להחמיר בנושא עבירות סמים ביחס למערכת האזרחית. בעוד שלרב, אזרחים הנתפסים בשימוש בסמים קלים בפעם הראשונה אינם נשפטים אלא מוזהרים, ההשלכות עבור חיילים ואנשי קבע אשר נתפסים בשימוש של סמים קלים גם בפעם הראשונה, אינן פשוטות כלל וכלל. ב מדינת ישראל בה הביטחון הינו קריטי לעצם קיומה, מצופה מחיילי צה”ל לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של התנהגות ושל יושרה, להיות מתפקדים באופן מלא על מנת לשמור על חייהם, חיי חבריהם וחיי אזרחי המדינה, ולא להסתבך עם גורמים שליליים אשר עלולים לנצל מידע רגיש וחשוב אשר אליו נחשפים חיילים וקצינים שונים. מסיבה זו, על קצינים וחיילים המשרתים בצבא חלה אכיפת דינים מוגברת הן במישור הפלילי והן במישור המשמעתי, על מנת לאפשר לצבא לתפקד בצורה נאותה גם בעיתות שלום וגם בעיתות חירום.

כיצד התייחס צה”ל לעבירות סמים עד היום?

עד לאחרונה, נקטו בצה”ל בגישה מחמירה לגבי עבירות הסמים בטענה כי הדבר הוא בגדר סכנה לאומית. הצבא מתייחס לעבירות אלו במלוא החומרה, אינו מבחין בין משתמש קבוע לבין מי שנתפס לראשונה – וכל מי שנתפס מועמד לדין. מלבד עונש המאסר עצמו, עשויות להיות השלכות נוספות דוגמת הורדה בדרגה, הדחה מהתפקיד, ביטול הסיווג הביטחוני, שחרור מהצבא בשל התנהגות חמורה ועוד, אשר בתורם עשויים לפגוע משמעותית בעתידו של אותו קצין או חייל. בנוסף, משמעותה של הרשעה הינה גם רישום פלילי באזרחות, כך שה”כתם” זה עשוי ללוות את הפרט לכל משך חייו, לצמצם את אפשרויות התעסוקה שלו ולחבל קשות בעתידו.

המדיניות החדשה בצה”ל

על אף האמור לעיל, בתקופה האחרונה נושבת רוח חדשה במדיניות צה”ל לגבי שימוש בסמים. נראה כי שינוי זה נוטה להקל עם החיילים. אם עד כה גם במקרים של שימוש חד פעמי בסמים קלים ומחוץ ליחידה החייל עדיין הועמד לדין, הרי שכיום מאפשרים להציב לחייל תנאים שבהנחה ויעמוד בהם לא יהיו השלכות נוספות והתיק נגדו ייסגר. תנאים אלו כוללים התחייבות שלא לעבור שוב על החוק, לעבור בהצלחה בדיקות שתן תקופתיות (כלומר שהתוצאות יצאו נקיות ללא זכר לשרידי סמים) וכמובן לצלוח את המשך שירותו הצבאי ללא עבירות נוספות. אך צריך לזכור כי מדיניות חדשה זאת הינה רק בהתייחס לשימוש ראשון מחוץ לבסיס. גם עתה, מי שייתפס בשימוש בתוך הבסיס, ייענש במלוא חומרת הדין.

מדוע מתייחס הצבא באופן חמור כל כך לסמים?

זה ברור ומובן שבעיני אנשים רבים, סמים קלים כגון גראס או סמי פיצוציות שמיועדים למסיבות, לא נראים ממבט ראשון כמעשה חמור, במיוחד לא בהשוואה לחשיפת מידע רגיש, הפקרת נשק, או חלילה אלימות. אך סמים אלו משפיעים קשות על יכולת הריכוז, התפקוד, הזכרון, העירנות ומהירות התגובה, כך שאם במקרה וחל אירוע חירום בבסיס, החייל הנמצא תחת השפעת סמים לא יוכל לתפקד כהלכה, תגובותיו יהיו איטיות ומהוססות, הבנת המצב בכללותו לא יהיה ברור לו, והוא עלול לסכן את חייו, את חיי חבריו ואת אזרחי המדינה בחוסר תפקודו. בנוסף, סמים עולים כסף, ולא מעט. כך שחייל הנמצא במצב כלכלי קשה אך מכור לסמים עלול להתפתות למכור נשק, לחשוף מידע סודי, או לעשות פעולות מסוכנות נוספות אשר יפגעו בחבריו לבסיס ובבטחון המדינה כולה רק בשביל מנת סם נוספת.

מה עושים במקרה ונתפסתם עם סמים?

במקרה ונתפסתם עם סמים הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא ליצור קשר עם עורך דין צבאי. עורך הדין ינחה אתכם כבר מן הרגע הראשון כיצד לפעול וכיצד לנהוג במידה ונעצרתם, ייצג אתכם בכל ערכאה משפטית צבאית, יגן על הזכויות שלכם ויוודא שהן נשמרות, ויילחם כדי להביא לזיכוייכם או להקל ככל הניתן בעונשכם על מנת שלא לפגוע בעתיד שלכם כאנשי קבע או כאזרחים. כעקרון, לכל חייל יש את הזכות לקחת עורך דין מן הסניגוריה הצבאית אשר מבצעים את מלאכתם בחינם, אך חשוב לזכור כי יתרון זה אינו תמיד מקנה לחייל את ההגנה המשפטית שהוא זקוק לה. בנוסף לסניגוריה הצבאית, רשאי החייל לשכור עורך דין אזרחי אשר יש לו אישור לעסוק בדין צבאי ולייצג קצינים וחיילים. עורך דין זה בקיא ברזי החוק הצבאי, מכיר את הערכאות השונות בצה”ל, ומבין את הנהלים והתקנות השונות. היתרון הגדול של עורך דין צבאי הינו הלהט והמוטיבציה הגבוהה להביא לתוצאות הטובות ביותר עבור הלקוח שלו, דייהנו, החייל או הקצין, מאחר והצלחת התיק הינה שיקוף של הצלחת עורך הדין עצמו. עורכי דין מטעם הסניגוריה יקבלו את שכרם בין אם החייל יורשע ובין אם יזוכה, כך שחוץ מלהופיע לדיונים לא נדרש מהם הרבה.

כיצד יכול עורך דין פלילי לסייע לחייל או קצין הנאשם בעבירת סמים?

כאשר עורך דין פלילי מקבל לידיו תיק של חייל או של קצין הנאשמים בעבירת סמים, הוא יבחן את כל ההליכים שהתבצעו במהלך החקירה והמעצר כדי לבדוק האם התבצעו באופן חוקי ותקין. לאחר מכן יבדוק את המקרה לגופו, מה הנסיבות שהובילו לשימוש בסם, מה הרקע של החייל או של הקצין, מה חומרת העבירה ועוד. לאחר שיקלול של כל הממצאים ייבנה תיק משפטי שנועד להגן על החייל, להביא לזיכויו או לכל הפחות להפחית ולצמצם מעונשו, כאשר העיקר הוא מניעת פגיעה בעתידו. לעיתים קורה שהחייל או הקצין נקלעו למצוקה נפשית, וזהו הרקע לנטילת הסם, לעיתים זוהי אי הבנה כי הסם הינו מסוכן ואסור, מעידה חד פעמית, או מצב שבו החייל או הקצין כלל לא היו מודעים שהם נוטלים סם. בנוסף, יבחן עורך הדין את הנזק הנפשי והמקצועי שעלול להגרם לחייל או לקצין עקב ההרשעה. במידה והענישה תגרום לקצין או לחייל להכנס למצב נפשי קשה, תשלול ממנו את הסיכוי להתקדם או לעסוק במקצוע שהולם את כשרונותיו ויכולותיו, וכדומה, ייתכן וניתן יהיה להוכיח כי הנזק יעלה על התועלת וכי החייל או הקצין הבינו את חומרת מעשיהם והשלכותיו, וכי לעולם לא יחזרו לסורם. מן הסיבה הזו חשוב מאד לפנות לעורך דין פלילי אזרחי אשר הינו בעל ניסיון רב בנושא הסמים ואשר ייאבק על עתידו של הקצין או החייל.

במידה ואתם מעוניינים לקבל מידע נוסף בנוגע למדיניות האכיפה והענישה החדשה בצה”ל, צרו קשר עם עורך דין צבאי סמים אלון ארז.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו

זיוף גימלים בצה”ל

ישנם חיילים המתחזים לבעלי מצב בריאותי ירוד על מנת לקבל אישורי גימל שלא כדין, חלקם אף אשר מזייפים את מסמכי אישורי הגימל כשלעצמם, התנהגות זו מכונה “זיוף גימלים” קיראו על ההשלכות של זיוף גימלים

קרא עוד »