זכויות הנחקר בחקירה של מצ”ח

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

חקירת מצ”ח – משטרה צבאית חוקרת – היא חוויה לא נעימה לכל הדעות, וכדי לעבור אותה בשלום צריך להגיע כמה שיותר מוכנים. חיילים שנעצרים או מזומנים לחקירה ע”י מצ”ח הם לרוב צעירים, חסרי ניסיון, ולחוצים מאד מעצם המעמד.

חקירת מצ”ח – היבט כללי

חיילים במצב כזה יכולים לשכוח, או לא לדעת בכלל, שגם בזמן החקירה והמעצר יש להם זכויות חשובות. פעמים רבות, מצ”ח מנצלת את עמדת החולשה של החיילים ואת חוסר הידע שלהם, כדי לגרום להם להפליל את עצמם או אחרים.

חשוב שתדעו שמה שאומרים לכם השוטרים הוא לא בהכרח נכון, אלא יכול להוות חלק מטקטיקת חקירה, ושתעמדו על זכויותיכם בכל מצב.

הזכות לייצוג

כל נחקר זכאי להיות מיוצג ע”י עורך דין צבאי. אמנם נאסר על עוה”ד להיות נוכח בחקירה, אבל ניתן להתייעץ איתו טלפונית בכל שלב, לפני תחילת החקירה ובמהלכה, ובתנאים ששומרים על פרטיותכם. זוהי זכות חשובה ביותר שאין לזלזל בה, בין אם אתם נחקרים כחשודים או כעדים.

חקירה שמסתבכת

הרבה חיילים חושבים שאם הם מואשמים בעבירה קלה יחסית, או שהם חפים מפשע, הם יוכלו להסתדר בעצמם ללא עזרת עורך דין; במציאות, גם חיילים חפים מפשע עושים טעויות שנובעות מלחץ וחוסר ידע ומובילות בסופו של דבר להסתבכות מיותרת.

מניפולציות החוקרים

במקרים אחרים, החוקרים ינסו לשכנע אתכם שהמצב שלכם כל כך גרוע, ששום עורך דין לא יוכל לעזור לכם, או לחילופין שעצם הפנייה לעורך דין גורמת לכם להיראות יותר אשמים.

מדובר בטקטיקות חקירה – אין דבר כזה “מצב גרוע מדי”, ואין שום סיבה חוקית שהתייעצות עם עורך דין תגרום לחוקרים לחשוד בכם עוד יותר. להפך, זה עשוי להרתיע אותם, כי קשה יותר לחקור ולהוציא מידע מחייל שמודע לזכויותיו. לכן, עמדו על זכותכם להתייעץ עם עורך דין ובשלב מוקדם ככל האפשר.

 

היוועצות מוקדמת עם עורך דין

אם זומנתם מראש לחקירה בתאריך ידוע, דאגו לדבר עם עו”ד צבאי מבעוד מועד. אם נלקחתם לחקירה במפתיע, התעקשו על זכותכם לא לומר דבר עד שתתייעצו עם עו”ד.

זכויות הנחקר

עו”ד בעל אישור הופעה בבית הדין הצבאי.

על פי דרישות הצבא, העו”ד שלכם חייב להיות בעל אישור הופעה בבית הדין הצבאי. כמו כן, כדי שהייעוץ שלו יהיה אפקטיבי, רצוי מאד שהוא יכיר היטב את המערכת הצבאית ואת חוק השיפוט הצבאי.

עזרת החוקרים

אם אין לכם פרטי קשר של עורך הדין שלכם, החוקרים מחויבים לעזור לכם למצוא אותם בעזרת הטלפון או האינטרנט. אם אין לכם עו”ד או שהוא לא זמין, הם מחויבים לעזור לכם ליצור קשר עם עוה”ד התורן בסנגוריה הצבאית. בהמשך החקירה אתם זכאים לדרוש להתייעץ שוב עם עוה”ד בהתאם לצורך.

זכות השתיקה

כל אדם שנחקר בחשד לעבירה רשאי לבחור שלא לענות לשאלות החוקרים. הבחירה לשמור על זכות השתיקה לא תמיד משרתת את טובת הנחקר, והיא עלולה לגרום לכך שלעדויות אחרות – עדויות של נחקרים אחרים או ראיות פיזיות – יינתן משקל גדול יותר בחקירה. רק עורך הדין שלכם יוכל לייעץ לכם בזמן אמת האם במצבכם כדאי לנצל את זכות השתיקה או לוותר עליה.

חשוב להכיר

שימו לב: הזכות לא לדבר בחקירה לפני שהתייעצתם עם עו”ד היא לא זהה לזכות השתיקה, ואסור לחוקרים להתייחס אליה באותו האופן. החוקרים ינסו לבלבל אתכם בנושא הזה, ולכן למען הסר ספק רצוי להגיד להם משפט בסגנון “אני רוצה לשתף איתכם פעולה, אבל רק אחרי שאתייעץ עם עו”ד”.

הזכות להימנע מהפללה עצמית

מי שנחקר כעד, ולא כחשוד, לא עומדת לו זכות השתיקה בחקירה. עם זאת, העד רשאי שלא להשיב על שאלות שעלולות להביא להפללתו שלו.

אם בשלב כלשהו בחקירה של העד, החוקרים מחליטים שהוא עצמו חשוד בעבירה, ורוצים לחקור אותו כחשוד, עליהם להזהיר אותו שכל מה שיגיד מרגע זה ואילך יכול לשמש נגדו במשפט, ולכן עומדת לו זכות השתיקה.

הזכות לכתוב בעצמכם את העדות/ דו”ח החקירה

סיכום החקירה אמור לשקף את מה שנאמר על ידכם בחקירה, ורק החתימה שלכם נותנת לו תוקף. לכן, זכותכם לקרוא את הדו”ח, לדרוש שיוסיפו לו דברים שאמרתם או שימחקו דברים שלא אמרתם, ואף לכתוב בעצמכם את העדות שלכם.

התנהגות בלתי הולמת

שימו לב: אם החוקרים התנהגו כלפיכם במהלך החקירה באופן לא הגון או לא הולם, דיברו אליכם לא יפה, איימו עליכם, מנעו מכם לממש את זכויותיכם וכן הלאה, אפשר וכדאי לציין זאת בעדות שלכם, כיוון שהפרטים הללו עשויים לעזור לכם מאד בהמשך.

חוקרים שחורגים מהחוק

למרות שהזכויות שלכם מוגנות על ידי החוק, ולמרות שיש נהלים ברורים שלפיהם מצ”ח אמורה לפעול, לא אחת קורה ששוטרים וחוקרים “עוקפים” את הנהלים ופועלים בשיטות שאסורות על פי החוק, כדי להשיג ראיות מפלילות.

חלק מהשיטות האלה הן כל כך נפוצות, עד שנוצר הרושם המוטעה שהן בעצם לגיטימיות. המשיכו לקרוא כדי לדעת מה אסור למצ”ח לעשות במהלך המעצר והחקירה.

עומדים לפני חקירה? זקוקים ליעוץ של עורך דין צבאי? עורך דין אלון ארז זמין 24 שעות ביממה , 7 ימים בשבוע. צרו קשר עוד היום לעזרה בהתמודדות עם מערכת החוק והמשפט הצבאית

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו