זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

כשהמשטרה עוברת על החוק: מה אסור למצ”ח לעשות?

המשטרה הצבאית החוקרת היא הגוף האמון על חקירת עבירות פליליות שנעשו במסגרת הצבא ו/או על ידי חיילים. כמו כל גוף משטרתי, מטרתה של מצ”ח היא לסגור תיקים ולמצוא את האשמים בעבירות, וכמו כל גוף משטרתי, גם היא לפעמים “מעגלת פינות” כדי להשיג את מטרתה.

התעלמותם של בעלי התפקידים במצ”ח

במילים אחרות: לא אחת קורה שחוקרי מצ”ח מתעלמים מהחובות וההגבלות שמוטלות עליהם עפ”י החוק, ופוגעים בזכויות החיילים, תוך ניצול העובדה שהנחקרים לרוב לא מודעים אליהן בעצמם. אז הנה כמה שיטות שמצ”ח עלולה לנקוט בהן, למרות שהן לא חוקיות.

בדיקת שתן

מצ”ח נוהגת לדרוש מחיילים לתת דגימות שתן לבדיקה, לרוב בהקשר של חשד לשימוש בסמים. חשוב לדעת שלמצ”ח אין כל זכות לדרוש מחייל או חיילת לבצע בדיקת שתן באופן אקראי, או לפשוט על בסיס או יחידה ולדרוש מכל החיילים לתת דגימות שתן.

הזכות לדרוש דגימת שתן

הזכות לדרוש דגימת שתן עומדת רק כאשר ישנו חשד סביר כנגד החייל, וגם אז נדרש צו קש”ב – קצין שיפוט בכיר במצ”ח. ללא צו וללא חשד סביר, לא חלה על החייל כל חובה לשתף פעולה עם הבדיקה.

צו קש”ב

יתרה מכך, גם במקרה שיש צו קש”ב, החייל יכול לסרב לבדיקה במקרה כזה הוא יישפט באישום של סירוב לבדיקה, ולא באישום של שימוש בסמים – פרט שעשוי להיות משמעותי במצבים מסוימים. נקודה חשובה נוספת, היא שניתן לדרוש דגימת שתן רק אם החשד העומד כנגד החייל הוא בעבירת סמים.

הפללה לא חוקית

מצ”ח נוטה לנסות ו”לחלץ” דגימות שתן גם מחיילים שחשודים בעבירות אחרות, כמו עבירות רכוש או נשק, כדי להשיג “על הדרך” הפללה נוספת, אך מדובר בדרישה לא חוקית שמותר לסרב לה. עורך דין צבאיטוב יוכל אפילו לבטל הרשעה אם היא הושגה באמצעות בדיקה שנערכה באופן לא חוקי.

חיפוש בטלפון הנייד

הליך נוסף שמבוצע על ידי מצ”ח כדבר שבשגרה בזמן מעצר וחקירה של חיילים הוא החרמה וחיפוש בטלפון הנייד שלהם. הנוהל הצבאי לחיפוש בטלפונים סלולריים הוא מרחיק לכת בהרבה מהנוהל המשטרתי האזרחי.

בעוד שהנוהל האזרחי מגביל את החיפוש לנושאים שרלוונטיים לעבירה שבה חשוד הנחקר, וקובע שהחיפוש ייעשה “באופן שלא יפגע בפרטיותו של אדם מעבר לנדרש”, הרי שבנוהל הצבאי לא קיימות מגבלות כאלה; להפך, הנוהל מורה להעתיק את כלל המידע שבמכשיר לתקליטור ולתעד את החומר גם בעזרת צילומי מסך ואמצעים אחרים.

פגיעה בפרטיותו של האדם

משמעות הדבר היא שהחיילים חשופים לפגיעה משמעותית ביותר בפרטיותם.

כמו כן, לא אחת מנוצל החיפוש במכשיר הנייד לדליית ראיות שאינן קשורות כלל לעבירה המקורית שהובילה לחקירה, אך הן משמשות לביסוס חשדות חדשים ופתיחה בחקירה נוספת. עם זאת, חשוב לדעת שהחוק הצבאי מחייב את הסכמת החייל בחתימתו לחיפוש במכשיר הנייד שלו.

צו חיפוש

וזאת הנקודה החשובה: החייל הנחקר לא חייב להסכים לחיפוש. אם החוקר ירצה בכל זאת לבצע חיפוש, הוא ייאלץ לקבל צו משופט לאחר שיציג סיבה קונקרטית לחיפוש במכשיר שנוגעת לעבירה שבה חשוד הנחקר.

קבילות בבית המשפט

משמעות הדבר היא שראיות שהושגו באמצעות חיפוש שנעשה ללא הסכמה לא יהיו קבילות בבית המשפט. הזכות לסירוב לחיפוש במכשיר הסלולרי היא חשובה וראוי להתעקש עליה, גם אם החוקר יפעיל עליכם לחצים וינסה לאיים עליכם שאתם חייבים להסכים. זכרו שלחיפוש כזה, מעבר לפגיעה בפרטיות, עלולות להיות השלכות חמורות בדמות אישומים חדשים שיצוצו בעקבותיו.

מניעת צרכים בסיסיים

אחת הטקטיקות הנפוצות ביותר בחקירות מצ”ח היא למשוך את החקירה על פני שעות ארוכות, ולגרום לנחקר לתשישות ומצוקה פיזית שתביא אותו לעשות כל מה שנדרש כדי שהסיוט ייגמר.

חלק מהאמצעים שבהם משתמשים למטרה זו עולים כדי התעללות של ממש – החזקת הנחקר בחדר חם מאד או קר מאד, מניעת מזון ושתייה, מניעת שינה, איסור על הנחקר לצאת לשירותים. כל אלו אמצעים לא חוקיים, שנחשבים להפעלת לחץ בלתי סביר על נחקר באופן שעלול לפסול את החקירה כולה.

יש להכיר!

לחוקרים אסור לפגוע בזכויותיכם הבסיסיות, גם במהלך החקירה עצמה, והם חייבים לאפשר לכם גישה למים בכל עת ולמזון באופן סביר. לחוקרים אסור גם להתייחס אליכם באופן משפיל ומבזה, לצעוק או לקלל אתכם.

סיכום

לסיכום, למרות שההתנהגות שלהם לפעמים משדרת אחרת, לחוקרי מצ”ח אסור לעשות מה שהם רוצים והם כפופים לנהלים ולפקודות מגבילות. אם אתם מרגישים שהחוקרים מתייחסים אליכם בצורה לא הוגנת או משפילה, פוגעים בזכויות שלכם או מפרים את הנהלים, מותר לכם להתנגד לכך.

 

חשוב לתעד

גם אם ההתנגדות לא עוזרת באותו רגע, חשוב לתעד – בזיכרון ורצוי גם בכתב – את מהלך החקירה ובמיוחד את החלקים הפוגעניים. אם החקירה תוביל להעמדה לדין, התיעוד עשוי לשמש אתכם כדי לפסול אותה על רקע הפעלת לחץ בלתי חוקית של החוקרים.

זכרו גם שבכל שלב של החקירה מותר לכם להתייעץ עם עורך דין – ורצוי עם עורך דין פלילי-צבאי בעל ניסיון מתאים. עצם הפנייה לעורך דין עשויה להרתיע את החוקרים מלעשות שימוש מופרז ובלתי חוקי בכוח שלהם.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: