זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות נשק בצבא

הנשק האישי כול בקלות לשמש ככלי משחית, שמסכן את שלום הציבור. אין צורך להכביר מילים על פוטנציאל הנזק שטמון בשימוש לרעה בנשק, משחק בנשק, או בטיפול רשלני בו, ולכן קיימים בצבא נהלים המכסים כל שלב משלבי המגע עם הנשק, החל מאופן הניקוי והאחסון של הנשק, דרך הפריקה והטעינה, וכלה בהוראות הפתיחה באש וחשוב להכיר את סוגיית עבירות נשק בצבא.

עבירות נשק בצבא – היבט כללי

מאחר שמדובר בדיני נפשות, כל הפרה של הנהלים בנושא זה נחשבת לעבירה חמורה, וכך גם הענישה שבצדה. יש לציין שבחוק השיפוט הצבאי, ההגדרה של “נשק” כוללת גם “חלקים ואביזרים של כלי נשק, תחמושת, חמרי נפץ וציוד לחימה אחר, מכשירים המשמשים כלי עזר להפעלה או להכוונה של נשק”, וזאת “בין שהנשק ראוי לשימוש ובין שאינו ראוי”.

להלן סקירה של עבירות הנשק הנפוצות בצבא, שמתחלקות באופן כללי לעבירות מתחום השימוש הבלתי חוקי בנשק, ולעבירות שעניינן הוצאת נשק מרשות הצבא. נקדים ונאמר שכל מה שנכתב כאן הוא מטבע הדברים כללי בלבד, וכי על מנת לקבל ייעוץ ממוקד וספציפי, יש לפנות אל עורך דין צבאי המתמחה בנושא.

שימוש בלתי חוקי בנשק

עבירה זו היא למרבה הצער אחת מהעבירות השכיחות ביותר בצבא, הידועה בלשון העם גם כ”משחק בנשק”, והכוללת למעשה כל שימוש בנשק שאינו למטרות המוצהרות של הצבא, דהיינו אימון או פעילות מבצעית.

הגדרה רחבה

מדובר בהגדרה רחבה, החלה על כל מצב שבו חייל טוען, דורך או מכוון את הנשק שלא בהתאם לנהלים ולכללי הבטיחות (כמו ב”רולטה רוסית” למשל). כך, חיילים שנוהגים להפיג את השעמום על ידי שכלול יכולותיהם בטעינה או בפריקה של הנשק, פתיחה וסגירה של הנצרה, או כיוון הנשק כלפי חבריהם “בצחוק”, עלולים למצוא את עצמם עומדים בפני אישומים חמורים ולא מצחיקים בכלל, שהעונש עליהם יכול להגיע עד לשנתיים מאסר בפועל.

הפעלה של הנשק מחוץ לתחום הצבא

כמו כן, כל ירי או הפעלה של הנשק מחוץ לתחום הצבא, או תוך שימוש בלתי חוקי בנשק, לרבות יריות אזהרה או יריות באוויר, פליטת כדור בשטח אזרחי וכיו”ב, דינם עד שלוש שנות מאסר בפועל.

למותר לציין שאם נגרם נזק כלשהו ברכוש או בנפש כתוצאה מההפעלה הבלתי חוקית של הנשק, יגרור הדבר אישומים חמורים אף יותר וענישה בהתאם. יחד עם זאת, נסיבות האירוע, נסיבותיו האישיות של החייל וגורמים נוספים עשויים להשפיע על גישת הפרקליטות הצבאית ועל אופן הטיפול במקרה.

הוצאת נשק מרשות הצבא

גם כאן, מדובר במונח שמהווה שם כולל למגוון עבירות הנבדלות זו מזו במהותן ובחומרתן, כגון הפקרת נשק, נטישת נשק נוכח אויב, מסירת נשק לאויב, וכן גניבה וסחר בנשק או באמצעי לחימה אחרים. אולם גם מעשים, הרבה פחות חמורים מאלה שתוארו לעיל ייחשבו לעבירה – למשל העברה של נשק למקום שהוא לא אמור להימצא בו בתוך הבסיס עצמו.

עבירות נשק בצבא

העונש על עבירת הוצאת נשק

העונש על עבירת הוצאת נשק הוא עד 15 שנות מאסר, וזאת בנוסף לרישום הפלילי שילווה את החייל גם לאחר שחרורו, במהלך החיים האזרחיים. עם זאת, מובן שחייל ששכח את הנשק האישי שלו בבית, למשל, אין דינו כדין חייל שגנב נשק מהצבא במטרה למכור אותו בשוק הפרטי.

שאלות שייבחנו כדי לקבוע את מידת האשמה

שאלות שייבחנו כדי לקבוע את מידת האשמה ואת חומרת העונש הן: האם העבירה בוצעה באופן ספונטני או לאחר תכנון מראש? האם מדובר בעבירה ראשונה או שלחייל יש עבר פלילי?

חייל שהיה נתון ללחצים

האם החייל פעל על דעת עצמו או שהיה נתון ללחצים מגורם חיצוני כלשהו? האם העבירה בוצעה כחלק ממעשה קונדס, או שמא עמדו מאחוריה כוונות פליליות? האם החייל נמצא בתקופת משבר או מושפע מנסיבות כלשהן העלולות לשבש את שיקול דעתו? ועוד.

לסיכום

לשאלות אלו ואחרות יש חשיבות גדולה, והן יכולות לעשות את ההבדל בין מאסר בפועל לתקופה ממושכת לבין אישום מופחת וענישה מינימלית. לכן, חשוב להיעזר בעורך דין צבאי מנוסה שידע להפיק את המיטב מהנסיבות ומהנתונים הספציפיים בכל מקרה ומקרה.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: