זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

סגירת תיק פלילי

נחקרתם במשטרה והוחלט על סגירת תיק פלילי שנפתח כנגדכם? לפני שאתם ממהרים לצאת בצהלות שמחה, מוטב כי תבדקו מהי העילה בגינה נסגר התיק. סגירת התיק הפלילי יכולה להתבצע כתוצאה משלוש עילות עיקריות, חוסר ראיות, היעדר עניין לציבור או היעדר אשמה.

סגירת תיק פלילי – ר”פ

אולם בעוד ששתי העילות הראשונות יותירו לכם רישום משטרתי, העילה האחרונה – היעדר אשמה, תמחק כליל מהמחשבים המשטרתיים. מה המשמעות של סוגי העילות לסגירת תיק פלילי? מה ההבדל ביניהן? ומדוע סגירת התיק מתוך היעדר אשמה לא מותירה רישום פלילי? להלן כל הפרטים.

סוגי עילות עבור סגירת תיק פלילי

סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות

על פי המשפט הפלילי בישראל הרשעת אדם תתבצע רק במידה ואשמתו מוכחת מעבר לכל ספק סביר. במידה ובמהלך החקירה המשטרתית, מתגבשות ראיות מבוססות אשר קושרות את החשוד לעבירה שבה הוא נחשד, מעל לכל ספק סביר, יוגש נגדו כתב אישום.

מפאת חוסר ראיות

מנגד, במידה ובמהלך החקירה הצליחו לגבש ראיות כנגד החשוד, אולם אין אלו ראיות אשר יובילו להרשעתו מעל לכל ספק סביר, ברוב המקרים, התיק הפלילי ייסגר מפאת חוסר ראיות. כמו כן, במקרים בהם חלה התיישנות על התיק, סביר להניח, כי גם הוא ייסגר מאותה עילה.

סגירת תיק מחוסר עניין לציבור

אחת מסוגי עילות סגירה לתיק פלילי היא סגירת התיק מחוסר עניין לציבור. באופן כללי, על פי המשפט הפלילי, כל התנהגות שמהווה עבירה על חוק יש לעמוד לדין בגינה, אולם ישנם מקרים בהם התביעה יכולה להגיע להחלטה כי העמדת החשוד לדין אינה מצדיקה את המשך החקירה או את הגשתו של כתב אישום בפועל, וזאת מתוך היעדר עניין ציבורי.

חשוב להכיר

חשוב לציין כי ככל שחומרת הדין גדולה יותר, כך גם גדל העניין הציבורי. כתוצאה מכך ההחלטה לסגור תיק מחוסר עניין לציבור תוכרע לאחר שיקולים כמו חומרת המעשה, נסיבותיו, הנזק שנגרם, נסיבות אישיות כגון – גילו של החשוד, מצב בריאותי, עברו הפלילי ועוד.

נזק שנגרם לקורבן

בנוסף, יש לבחון שיקולים כמו הנזק שנגרם לקורבן והאם הוא בר תיקון וכן שיקולים של התביעה ובית המשפט (במקרים בהם לא מדובר בעבירה חמורה ולא הוסב נזק רב לקורבן) הנובעים מסוגיות כמו מחסור בכוח אדם, מחסור במשאבים וכדומה.

סגירת תיק מהיעדר אשמה

במקרים בהם התלונה שהוגשה אינה מהווה עבירה פלילית, או לחלופין, במקרים בהם התלונה הנה עבירה פלילית אך לא נמצא אף לא בדל של ראיה שיקשר את החשוד עם ביצוע העבירה, התיק ייסגר מהיעדר אשמה.

סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות

ההבדל בין עילה זו לסוגי עילות סגירת תיק פלילי

ההבדל בין עילה זו לסוגי עילות סגירה עבור תיק פלילי אחרות היא, כי בעוד שסגירת התיק הפלילי מעילות כגון היעדר עניין לציבור או היעדר ראיות יותיר רישום פלילי ומשטרתי לו השלכות רבות ושונות על עתידו של החשוד, עילת היעדר אשמה היא העילה היחידה אשר במסגרתה, הרישום המשטרתי מבוטל לחלוטין, כאילו לא היה.

אחרי כמה זמן נסגר תיק במשטרה?

הרבה אנשים שואלים את השאלה הזו, ובצדק. זה הזמן לציין כי משך הזמן הנדרש לסגירת תיק במשטרה יכול להשתנות, בהתאם לפרטי המקרה ולהליכים המשפטיים הכרוכים בכך. סגירת תיק פלילי יכולה להיות הליך מורכב וארוך, הדורש סיוע של עורך דין פלילי מומלץ.

בנוסף לפנייה לייעוץ משפטי, חשוב להבין את התהליך של סגירת התיק במשטרה. זה כולל את הבנת השלבים השונים, כמו איסוף ראיות, בדיקת תיק במשטרה, ראיון עדים והגשת כתב אישום.

בסופו של דבר, סגירת תיק פלילי במשטרה יכולה להיות חוויה מאתגרת ומלחיצה. עם זאת, עם הייעוץ והתמיכה המשפטית הנכונים, ניתן להבטיח כי זכויותיכם מוגנות ושהתיק ייפתר בצורה הוגנת ככל האפשר.

עורך דין פלילי בתל אביב המנוסה בתיקים כאלו יכול לסייע בתהליכים המשפטיים ולוודא כי התיק ייפתר בצורה יעילה ואפקטיבית.

סיוע של עורך דין פלילי

במידה ומתנהלת כנגדכם חקירה פלילית, חשוב כי תפנו לקבלת ייעוץ מעורך דין פלילי בהקדם האפשרי. עורך דין פלילי מומחה בתחומו יוכל למנוע מצבים כמו העמדה לדין, להוביל לסגירת תיק פלילי טרם הגשת כתב אישום וכן ילווה אתכם לאורך התהליך באופן אישי.

שאלות ותשובות

איך סוגרים תיק פלילי שנפתח במשטרה?

סגירת תיק פלילי נקבעת על ידי הפרקליטות. אם התיק ייחשב ראוי להעמדה לדין, התובע יגיש כתב אישום לבית המשפט. אם התיק אינו נחשב ראוי להעמדה לדין, התובע רשאי להחליט על סגירת התיק ללא הגשת כתב אישום.

במקרים בהם הוגש כתב אישום, ישמע בית המשפט ראיות ועדויות משני הצדדים ובסופו של דבר ייתן פסק דין. אם בית המשפט ימצא את הנאשם אשם, התיק ייסגר בעונש. במידה ובית המשפט ימצא את הנאשם לא אשם, התיק ייסגר ללא גזר דין.

חשוב לציין כי סגירת תיק פלילי אינה אומרת בהכרח כי הנאשם חף מפשע. זה אומר שהתיק נסגר על פי ההליכים המשפטיים.

נחקרתי במשטרה ופתחו לי תיק – מה עושים מכאן?

אם נחקרת במשטרה והיא פתחה נגדך תיק, יש לנקוט במספר צעדים:

פנה לעורך דין: חשוב לדבר בהקדם עם עורך דין המתמחה במשפט פלילי.

מסירת מידע: ייתכן שתתבקש למסור מידע למשטרה בנוגע למקרה. חשוב לזכור שכל דבר שתאמר יכול לשמש כראיה נגדך, לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין לפני הצהרות כלשהן.

השתתפות בדיונים: אם הוגש נגדך כתב אישום, תצטרך להגיע לדיונים בבית המשפט. חשוב להגיע לכל הדיונים כמתוכנן, ולמלא אחר הנחיות עורך הדין.

אם אתה מואשם בתיק פלילי ונפתח נגדך תיק, חשוב לפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. עבודה עם עורך דין פלילי מנוסה כמו אלון ארז יכולה לעזור להבטיח כי זכויותיך מוגנות וכי תקבל משפט הוגן.

עורך דין אלון ארז – עורך דין פלילי במרכז הארץ, המומחה בייצוג חשודים טרם הגשת כתב אישום. לקביעת פגישת ייעוץ צרו קשר עוד היום ותנו לתיק שלכם את האפשרות לייצוג וניהול נכון.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: