צו הגנה למניעת אלימות במשפחה

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

לפני שבועיים (14 באוגוסט 2014 ) , נרצחה דפנה בר ציון, מוזיקאית ומסעדנית תל אביבית, בידי בן זוגה לשעבר, אילן בן עמי. בר ציון הייתה האשה השביעית שנרצחה מאז תחילת השנה על ידי קרוב משפחה או בן זוג בהווה או בעבר, ואחת מכמעט מאתיים נשים שמצאו את מותן בדרך זו בעשור האחרון ולשם כך נוצר צו הגנה למניעת אלימות במשפחה.

צו הגנה למניעת אלימות במשפחה

רוב הנשים הללו זוכות במקרה הטוב לידיעה קצרה או אזכור במהדורת החדשות, שאחריו הן שוב נשכחות, עד הרצח הבא. במקרה של בר ציון ובן עמי, בגלל היותם דמויות ציבוריות מוכרות, זכה האירוע לפרופיל תקשורתי גבוה יחסית, וכך נפתח מחדש הדיון המוכר בנושא הכואב של אלימות במשפחה ודרכי ההתמודדות אתה בין היתר באמצעות צו הגנה למניעה.

במישור החקיקתי, החל מתחילת שנות ה-90′ ישנה מגמה ליישם בחוקים הנוגעים לתחום עבירות אלימות במשפחה, כמו גם בנושא הטרדה ותקיפה מינית, גישה ששמה דגש על סיוע והגנה על הקורבן, לרבות באמצעות כלים מניעתיים. אחד מהכלים החשובים בתחום זה הוא צווי ההגנה השונים, המהווים סעד ראשוני שנועד להרחיק את הגורם האלים באופן זמני או קבוע על מנת להבטיח את שלומו של קורבן האלימות.

סוגי צווים

קיימים שלושה סוגי צווים: צו הגנה למניעת אלימות במשפחה, צו למניעת הטרדה מאיימת וצו להבטחת מדור שקט ושלו (הידוע בכינויו “צו הרחקה”).

צו הגנה זה מקורו בחוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ”א-1991, המאפשר לבית המשפט לענייני משפחה, בית משפט השלום או בית הדין הרבני לתת צו חירום שימנע מאדם לפגוע או לאיים על בני משפחתו וירחיק אותו מסביבתם באופן מיידי, לרבות מבית המגורים המשותף. עפ”י סעיף 2(א) לחוק, הצו יכול לאסור או להגביל את האדם מלעשות את הפעולות הבאות: להיכנס או להתקרב עד מרחק מסוים לדירה בה מתגורר בן משפחתו, אף אם יש לו זכות בדירה; לפעול באופן שמונע או מקשה על שימוש בנכס המשמש כדין את בני משפחתו, אף אם יש לו זכות בנכס; ולהטריד את בן משפחתו בכל דרך ובכל מקום.

אלימות מבן משפחה

יש לציין שלעניין החוק, “בן משפחה” מוגדר באופן רחב וכולל בני משפחה בעבר ובהווה, לרבות בן או בת זוג, הורה או בן/ בת זוג של הורה, צאצא או צאצאית של בן/ בת זוג, סב או סבתא, אח או אחות, גיס או גיסה, דוד או דודה, אחיין או אחיינית. צו הגנה למניעת הטרדה מאיימת יכול להינתן לבקשתו של בן משפחה, וכן לבקשת היועץ המשפטי לממשלה; תובע משטרתי; או עובד סוציאלי שהתמנה על פי חוק הנוער או על פי חוק ההגנה על חוסים.

צו הגנה

סעיף 3 לחוק קובע מהם התנאים שבהם יהיה בית המשפט רשאי לתת צו הגנה. לא מדובר בתנאים מצטברים, אלא מספיק שהאדם מושא הבקשה נהג באחת מהדרכים הבאות:

נהג באלימות בבן משפחתו

נהג באלימות בבן משפחתו, ביצע בו עבירת מין או כלא אותו שלא כדין, בסמוך לפני הגשת הבקשה.

התנהג באופן שמהווה בסיס לסכנה גופנית

התנהג באופן שמהווה בסיס סביר להניח כי הוא מעמיד את בן משפחתו בסכנה גופנית ממשית, או שהוא עלול לבצע בו עבירת מין.

התעללות נפשית מתמשכת

התעלל בבן משפחתו התעללות נפשית מתמשכת, או מנע ממנו לנהל את חייו באופן סביר ותקין.

תוקף צו הגנה

צו הגנה כמו צו למניעת הטרדה מאיימת למשך שבעה ימים יכול להינתן במעמד צד אחד. בהמשך ניתן להאריך את תוקף הצו לשלושה חודשים בכפוף לקיום דיון נוסף במעמד כל הצדדים, ולהמשיך להאריך אותו מפעם לפעם, עד לתקופה מרבית של שנה.

צו הרחקה  – צו להבטחת מדור שקט ושלו

צו זה מקורו בדיני האישות של המשפט העברי, המעגנים את מערכת היחסים שבין הבעל לאשה. אחת מחובותיו של הבעל במסגרת יחסים אלה, היא הבטחת זכותה של האשה למדור (= דירה, מקום מגורים) שקט ושלו, מבלי שתהיה חשופה למעשי אלימות, התגרות, הטרדה או התנכלות מצדו. האלימות יכולה להתבטא באופן פיזי, אך גם באופן מילולי – צעקות, קללות, איומים וכדומה, וכן בכל צורה אחרת של הפחדה, השפלה ודיכוי.

אישה שסובלת מאלימות במשפחה

אישה שסובלת מאלימות במשפחה כמתואר לעיל יכולה להגיש לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה בקשה לצו הגנה, צו הרחקה מהבית ביחד עם תביעת המזונות שלה. כמו כן, הבקשה יכולה להתייחס גם להגנת הילדים, במקרה שהאלימות מופנית כלפיהם.

יש לציין שצו ההרחקה לא נועד לשמש כצו של עורך דין גירושין להפרדה בין בני זוג שרבים או לא מסתדרים ביניהם, אלא מהווה אמצעי חירום קיצוני להגנה על האישה והילדים מפגיעה ואיום שלא ניתן למנוע אותם בדרך אחרת.

ייחודו של צו להבטחת מדור שקט ושלו

בניגוד לשני הצווים האחרים, צו זה לא יכול להינתן במעמד צד אחד, ומרגע שניתן הוא עשוי, במקרים קיצוניים, לשמש סעד קבוע ולא מוגבל בזמן. לכן, על מנת לקבל צו כזה יש להוכיח שסכנה מוחשית ומידית מרחפת מעל ראש האישה; שמעשי האלימות שהוכחו הם חמורים במיוחד; ושהצד הפוגע אכן אחראי למריבות ולפגיעה.

כמו כן, במקרים שבהם בית המשפט סבור שהרחקה מוחלטת היא לא נחוצה או לא מידתית, הוא עשוי לפסוק על פתרונות חלופיים, כגון צו הרחקה בתוך הבית, באמצעות חלוקת הבית לשניים והפרדה פיזית בין הצדדים.

צו למניעת הטרדה מאיימת

בדומה לצו הגנה למניעת אלימות במשפחה, גם צו למניעת הטרדה מאיימת יכול להתקבל במעמד צד אחד, אך זאת רק למשך שבעה ימים שלאחריהם יש לקיים דיון נוסף במעמד כל הצדדים.

במסגרת הצו רשאי בית המשפט להגביל את פעולותיו של האדם המטריד, מאיסור על יצירת קשר עם קורבן ההטרדה ועד איסור על נשיאת נשק, ובמקרים מסוימים אף איסור להתקרב לקורבן ההטרדה, לרכבו, למקום מגוריו, עבודתו, לימודיו ולכל מקום אחר שבו הוא נוהג להימצא בקביעות. למידע נוסף היכנסו למאמר: צו למניעת הטרדה מאיימת.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »