חוק התיישנות בעבירות מין

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

מעשים מגונים, מעשי אינוס ומעשי סדום אשר נעשים תוך ניצול יחסי מרות או ללא הסכמה מפורשת של הקורבן מוגדרים כעבירות מין ונחשבים לעבירה פלילית חמורה. עבירות מין אינן בהכרח כוללות אקט פיזי, גם איומים על משקל מיני או הטרדות מילוליות מיניות יחשבו לדבר עבירה.

עבירות מין

עבירות מין מתייחסות אל סוגים שונים של פעולות בדרגות חומרה שונות החל באונס, דרך מעשים מגונים או בעילה אסורה בהסכמה ועד לעבירות התערטלות בפומבי והטרדה מינית. למרות שמדובר בעבירה חמורה, לא תמיד הקורבנות מדווחים עליה באופן מידי. לעיתים הם אוזרים אומץ לעשות כן רק בחלוף זמן רב מביצוע העבירה בפועל, במקרים רבים אף מדובר בעשרות שנים.

מתי חלה התיישנות על עבירות מין ולא ניתן להעמיד בגינן לדין?

החוק מגדיר תקופות התיישנות על עבירות פליליות וזאת כדי למנוע מצבים של עיוות דין או העמדת אדם לדין מבלי להתייחס לתקופה שחלפה מאז שבוצעה לכאורה העבירה.

חשוב להבין כי המשמעות היא שכאשר חולפת תקופת ההתיישנות על העבירה, לא ניתן להעמיד את אותו אדם לדין גם אם נמצאו ראיות חדשות בתיק או שהוגשו תלונות למשטרה על ביצוע העבירות. זאת מלבד חריגים וסייגים המצוינים בחוק. באופן כללי תקופת ההתיישנות נקבעת בהתאם לסוג העבירה ודרגת חומרתה.

החוק מבדיל בין עבירה מסוג חטא, עבירה מסוג עוון ועבירה מסוג פשע:

עבירה מסוג חטא

עבירה אשר עונש המאסר בגינה אינו עולה על שלושה חודשים, עליה תחול תקופת ההתיישנות של שנה אחת.

עבירה מסוג עוון

עבירה שעונש המאסר בגינה עולה על שלושה חודשים אך אינו עולה על שלוש שנים. עבורה תקופת ההתיישנות תהא חמש שנים.

עבירה מסוג פשע

עבירה שעונש המאסר בגינה עולה על שלוש שנים. על עבירות מסוג אלו תקופת ההתיישנות תהא 10 שנים, למעט עבירות שדינן מאסר עולם, או אז תקופת ההתיישנות תהא 20 שנים.

חוק ההתיישנות בעבירות מין: עד מתי ניתן להגיש תלונה?

כיצד מסווגות עבירות מין ומהם החריגים?

רוב עבירות המין מוגדרות כעבירות פשע ועל כן נחשבות לחמורות ביותר, אולם ישנן גם עבירות שיסווגו כעוון או כחטא. כפועל יוצא מכך תקופת ההתיישנות על עבירות מין נקבעת בהתאם לסוג העבירה ואופן סיווגה.

בעילה אסורה בהסכמה

כך למשל על עבירות כגון בעילה אסורה בהסכמה, מעשי סדום או מעשים מגונים תחול תקופת התיישנות של עשר שנים, לעומת עבירות כמו הטרדות מיניות עליהן תחול התיישנות של עד חמש שנים.

החרגת החוק

יש לציין כי ישנו חריג בחוק אשר מתייחס לעבירות מין שבוצעו בקטינים. כאשר מדובר בעבירות מסוג פשע כמו למשל אונס שבוצע בקטין מניין שנות ההתיישנות יחל רק אשר ימלאו לקטין 28 שנים, כלומר עד גיל 38 ניתן יהיה להגיש תלונה בגין העבירה ורק לאחר מכך תחל ההתיישנות.

סיכום

כאשר העבירה לא בוצעה על ידי קרוב משפחה מניין תקופת ההתיישנות יחל בגיל 18 כך שבפועל ניתן יהיה להגיש תלונה עד גיל 28. במקרים בהם חלפו מעל 10 שנים ממועד ביצוע העבירה, כדי להגיש כתב אישום נדרש אישור מטעם היועץ המשפטי לממשלה.

למידע נוסף אודות חוק התיישנות בעבירות מין מומלץ לפנות לייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין הטרדה מינית המומחה בתחום, כדי לבחון את המקרה הפרטי שלכם.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »