תלונות שווא על הטרדה מינית – כיצד מתמודדים?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

מה שהחל כתופעה או כתנועה, אשר בסך הכל יש בהן גם אלמנטים חיוביים, כגון שמירה והגנה על כבודה של האישה וכיבוד זכותה של גופה, הפך להיות במקרים רבים, למרבה הצער, לכלי לחיסול חשבונות או להשגת כסף בדרך קלה ביותר. תלונות שווא על הטרדה מינית שלא היו ולא נבראו הופכות לנפוצות יותר ויותר עם הזמן. כך, שבמקום להילחם בהטרדות המיניות האמיתיות, תשומת הלב מופנית כיום דווקא לתלונות השווא על הטרדות המיניות, אשר פוגעות ומכרסמות תחת מקרי ההטרדה האמיתיים. לא רק שתלונות השווא עלולות להיות הרסניות לחייו של מושא התלונות, אלא שהן גם מעמידות בסימן שאלה את אמינותן של המתלוננות שבאמת חוו הטרדה או פגיעה מינית.

הטרדה מינית – מהי?

ההגדרה המשפטית של הטרדה מינית מצויה בחוק למניעת הטרדה מאיימת. בחוק זה, קיימים מספר מקרים, מספר התנהגויות, אשר כל אחת מהן מקימה את הבסיס להתגבשותה של הטרדה מינית. כך למשל, התייחסות מינית מבזה כלפי איבר מיני של מישהי, או התייחסות מינית חוזרת כלפי מישהי שביקשה להימנע מהתייחסויות כאלו, עלולות לגבש את העבירה הפלילית של הטרדה מינית. כך גם התייחסות מינית חד פעמית כלפי מישהי הנמצאת ביחסי כפיפות או מרות, אף אם היא לא ביקשה לחדול מכך עלולה לגבש עבירה של הטרדה מינית. כמובן גם שכל מעשה המוגדר כמעשה מגונה יוגדר כהטרדה מינית.

הבעייתיות הקיימת עם עבירת ההטרדה המינית

בשונה משאר העבירות הפליליות הקלאסיות, בהן ברור מהו המעשה האסור, הרי שהמעשה האסור עצמו של עבירת ההטרדה המינית הוא מאוד מעורפל ולא מוגדר. לדוגמה, לגבי עבירת התקיפה, ברור שכל מגע בכוח באדם אחר נגד הסכמתו יקים את עבירת התקיפה. לעומת זאת, התייחסות מסוימת לאישה אחת תתפרש כהלצה תמימה או משובת נעורים, ואותה התייחסות לאישה אחרת תתפרש בהטרדה. וכאן הקושי בעבירה זאת, שהרבה פעמים מי שקובע אם התקיימה ההטרדה המינית היא הקורבן עצמו ולא בית המשפט. מה שמטרידה אישה אחת יצחיק אישה אחרת. ובאין וודאות קיים קושי בהכוונת התנהגות.

המטולטלת בין הטרדה מינית אמיתית לתלונת שווא

כפי שצוין בפתיח, הולכים ומתרבים המקרים, בהם בכדי להשיג טובות הנאה כלכליות או כדי להרוס לאנשים את החיים, נעשה שימוש בתלונות שווא על מקרים שלא היו ולא נבראו, או מקרים של ניפוח והוספת מימד של הגשמה לאירועים מסוימים. זאת, על מנת להפחיד ולהלחיץ, בכדי להניע להעברת סכומי כסף או הימנעות מהתמודדות לתפקיד מסוים או סתם בכדי לחבל בזוגיות של אדם מן היישוב.

רק בשנה האחרונה הגיעו אליי מספר מקרים של אנשים שנכוו על לא עוול בכפם, מתלונות שווא על אירועים שלא היו ולא נבראו. זכור לי בייחוד מקרה של אדם שהתמודד על משרה נחשקת בחברה מובילה בארץ, אשר פתאום ביום בהיר אחד נקרא למשרדי משאבי האנוש של החברה בה עבד. שם, נאמר לו, כי אחת מהעובדות הזוטרות בחברה התלוננה נגדו, כי הוא היה נוהג לשלוח לה סרטונים מיניים נגד רצונה וכי הוא היה נוהג לספר לה בדיחות גסות, למרות שהיא ביקשה ממנו שיחדל מכך. לימים הסתבר, כי אותה עובדת זוטרה נשלחה על ידי מתחרה של מרשי בחברה לאחראי על ההטרדות המיניות בחברה, על מנת לחבל בסיכוייו לזכות במשרה ששניהם התמודדו אליה.

כיצד להתגונן מפני תלונות שווא על הטרדה מינית

לפני הכל, צריך לעשות שינוי תפיסתי עמוק. מה שהיה מותר והיה מוסכם מבחינה חברתית לפני כעשרים ושלושים שנה, הוא אסור כיום. אם בעבר, בוטות מינית הייתה נסלחת, כיום התנהגות כזאת עלולה להסתיים בפיטורים מעבודה, בתשלום פיצויים ואף במקרים חמורים בכתב אישום פלילי על כל הכרוך בכך. לכן, כיום צריך מאוד להיזהר, קלה כחמורה, במה שאנחנו אומרים ולמי אנחנו אומרים. בייחוד הדברים אמורים, במצבים בהם קיימים יחסי מרות או כפיפות, שכן במקרים הללו, גם התנהגות חד פעמית, ואף מבלי שמושא ההתנהגות ביקשה להפסיק עם כך, עלולה להתגבש הטרדה מינית.

מעבר לשינוי בהתייחסות להתבטאויות מיניות, חל שינוי גם בהתייחסות למגעים פיזיים, קלים ותמימים ככל שיהיו. אם פעם זה היה בסדר לתת נשיקה למישהי על הלחי, לטפוח לה על הכתף או להחזיק לה את היד, היום גם מגעים אלו עלולים לעלות ביוקר. לכן, ההמלצה שלי היא להימנע מכל מגע בנשים, עד אשר ברור כי הנשים מסכימות למגע מכל סוג.

במקרים קונקרטיים יותר, בהם עולה חשש כי מישהי מסביבכם עלולה להעליל עליכם, נסו להשיג כמה שיותר ראיות שיוכיחו שהיא משקרת. תקליטו את השיחות איתה, תבררו עם עמיתים או אנשים אחרים שבאו איתה במגע, האם גם הם שותפים לתחושה שמדובר במתלוננת שווא, ככל שהדבר אפשרי מבחינה כלכלית, אל תהססו לשכור שירותים של חוקר פרטי (זאת, כל עוד אין הליך משפטי) שימצא ראיות עבורכם.

במקומות עבודה, חשוב מאוד שבכל שיחה עם אישה שאתם לא מכירים או לא סומכים עליה, שהדלת תישאר פתוחה ואף עדיף שתמיד יהיה איתכם עוד מישהו נוכח בשיחה. תעדיפו אינטראקציה בכתב על פני מפגשים פיזיים, תימנעו מהרעפת מחמאות על לבוש והופעה וכמובן שלא תעזו לשלוח סרטונים ותמונות בעלי אופן מיני, אפילו בצורה תמימה, בקבוצות וואטסאפ.

לסיכום, לאור ריבוי תלונות השווא בגין הטרדות מיניות, עדיף להיות זהיר וחכם מאשר צודק. עדיף לנקוט במשנה זהירות מראש, ולא לנהל הליכים משפטיים ארוכים ויקרים לצורך הוכחת האמת. כמו שהאמריקאים אומרים – It’s better to be safe than sorry.

במידה ואתם חוששים כי התלוננו נגדכם בגין הטרדה מינית, חשוב שתפנו לעורך דין אלון ארז לייעוץ כמה שיותר מהר. מניסיון שלי, ייעוץ מיידי במקרים של הטרדה מינית יכול להיות משמעותי לכל התהליך.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »