פטור מהצבא

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

הסיבות לפטור מהצבא רבות ומגוונות, אבל נקודה אחת שקשה להתווכח אתה היא שהשירות בצבא לא מתאים לכל אחד. גם צעירים וצעירות שהתגייסו מתוך רצון לשרת, יכולים למצוא את עצמם בשלב כלשהו של השירות במצב שבו הם לא מסוגלים להמשיך, עקב בעיות פיזיות, נפשיות, משפחתיות או כלכליות ולכן יש מקרים בהם צעירים מקבלים פטור אי התאמה לצה”ל.  

מה צריך לדעת על פטור מהצבא?

מקובל לחשוב על צה”ל במונחים של “צבא העם”, אבל בפועל ידוע כבר מזה שנים, שמחצית מכל מחזור גיוס של בני/ות 18 לא מתגייסים או לא משלימים את השירות הצבאי.

במקרה כזה, על החייל/ת לקבל פטור על מנת להשתחרר מהצבא לפני תום תקופת השירות.

קיימים סוגים שונים של פטורים המתאימים לחיילים/ות במצבים שונים, ויש לדעת שאופי ואורך תהליך השחרור עשוי להשתנות בהתאם לסוג הפטור המבוקש.

במקרים מסוימים התהליך עלול להיות מבלבל ומייגע ואף לא להביא בסופו של דבר לתוצאות הרצויות, ולכן חשוב לקבל ייעוץ מתאים בנושא – רצוי מעורך דין מיומן צבאי המתמחה בתחום ושעסק בו בעבר.

מהו פטור מטעמי בריאות – פרופיל 21?

זהו אולי סעיף הפטור הידוע והנפוץ ביותר, שחל על חיילים או חיילות שנקבע להם פרופיל 21 על רקע בעיות בריאות.

נהוג לקשר פרופיל 21 עם בעיות נפשיות בלבד, אך למעשה מדובר בפטור רפואי שנוגע לבעיות פיזיות ונפשיות כאחד.

הנה רשימה חלקית של מצבים פיזיים ונפשיים שעלולים להתפרץ או להחמיר במהלך השירות הצבאי, עד לרמה שמצריכה פטור משירות:

  • בעיות אורתופדיות כמו כאבי גב קשים, קרע ברצועות או שבר
  • מחלות כרוניות עם חומרה כמו סוכרת, הפטיטיס או קרוהן
  • אלרגיה חמורה כמו צליאק
  • בעיות לב
  • סכיזופרניה
  • דיכאון
  • חרדה
  • ועוד

מדוע יש צורך לפנות לרופא היחידה או קב”ן?

לשם קבלת פטור על רקע בעיה רפואית, תידרשו לפנות לרופא היחידה או לקב”ן, בהתאם לנסיבות, ומשם קרוב לוודאי שתופנו לרופאים מומחים נוספים, לבדיקות מקיפות ולוועדה רפואית.

יתכן שתתבקשו להמציא גם מסמכים רפואיים מרופאים פרטיים אזרחיים. בכל מקרה, הצבא חייב לממן את הבדיקות והטיפולים הרפואיים שהם במסגרת הצבא, ואם תימצא עילה לכך, גם לשחרר אתכם מהשירות בסוף התהליך.

חשוב לציין שבניגוד לשמועות ולסטיגמות, לפרופיל 21 אין כמעט כל השפעה מזיקה על המשך החיים האזרחיים שלכם, למעט במקרים נדירים ביותר.למעסיקים פוטנציאליים אסור לשאול או להפלות אתכם על רקע זה. הפרופיל הצבאי הוא חסוי במסגרת חיסיון רפואי, וממילא אין הפרדה רשמית בין פטור רפואי  פיזי לנפשי, כך שאין כל דרך לדעת למה שוחררתם למעט מה שאתם תספרו.

שחרור מהצבא

 

שחרור מהצבא

האם נותנים פטור מהצבא לנשים נשואות או נשים בהריון?

חיילת בשירות סדיר שנכנסה להריון ומעוניינת לשמור אותו, זכאית ואף מחויבת להשתחרר מצה”ל באופן מיידי. החיילת יכולה לפנות לשם כך למפקד הישיר שלה, לשלישות היחידה או למרכז מהו”ת – מרכז התמודדות ותמיכה באגף כח אדם.

החיילת תקבל ייעוץ והכוונה ותופנה לבקו”ם לתהליך שחרור מקוצר בן 3 ימים. סיבת השחרור שתימסר ליחידה ותצוין במסמכים היא “רפואית”, כך שפרטיות החיילת לא תיפגע.

גם נישואים מהווים עילה לפטור משירות סדיר עבור חיילות (ולא עבור חיילים). חיילת שנישאה ונרשמה כנשואה במשרד הפנים יכולה לגשת לרשויות הצבא עם המסמכים המתאימים ולקבל פטור באופן כמעט מיידי. חייל שנרשם כנשוי לא יקבל פטור, אבל יהיה זכאי לחופשה מיוחדת ולהקלות מסוימות.

מהו פטור מטעמי דת או מצפון?

קיימים מצבים שבהם חייל או חיילת בחרו להתגייס למרות שהשירות הצבאי עומד בסתירה מסוימת לערכים הדתיים או האידיאולוגיים שלהם, אך במהלך השירות הם מגלים שהסתירה הופכת לבלתי נסבלת ושהם אינם מסוגלים להמשיך.

לחילופין, יתכן שתוך כדי השירות חייל/ת יחזרו בתשובה או יאמצו ערכים פציפיסטיים, הסתייגות משימוש בנשק וכיו”ב.

בכל אחד מהמקרים יש לפנות בכתב לצבא ולהסביר את המצב, לחתום על תצהיר, ולאחר מכן לעבור ראיון או פגישה עם וועדה מיוחדת.

יש לציין שהשגת פטור מטעמי דת או מצפון תוך כדי השירות היא מסובכת מאוד, והצבא נוטה להקשות על המבקשים, אך עם זאת זה במקרים נדירים זה אפשרי ורבים כבר הצליחו לעשות זאת.

מתי ניתן לקבל פטור על רקע בעיות כלכליות של משפחת החייל/ת?

ישנן נסיבות משפחתיות סוציו-אקונומיות מסוימות, שבהן הצבא רואה לנכון לפטור את החייל/ת מהמשך שירות.

לא מדובר בבעיות ת”ש (תנאי שירות) רגילות כמו מצב כלכלי קשה, הורים גרושים, בן/ בת יחידה וכו’, אלא במצבים קיצוניים יחסית שבהם נוכחות הבן או הבת בבית קריטית לתפקודה התקין של המשפחה.

למשל, כאשר ההורים מתפרנסים מחקלאות ותלויים לצורך פרנסתם בעזרת הבן או הבת; כאשר לחייל/ת יש הורה או בן משפחה נכה או חולה במחלה קשה שזקוק לעזרתם בבית; כאשר איבדו בן משפחה קרוב, וכיו”ב. השחרור בנסיבות כאלה הוא חריג ונעשה לפנים משורת הדין.

לסיום יש לציין, שחרור מוקדם מהצבא הוא תהליך קשה ומורכב בהרבה מאשר קבלת פטור מראש, לפני הגיוס.

לכן, אם עוד לפני הגיוס ידוע לכם על בעיות חמורות שעלולות למנוע מכם לשרת באופן תקין ולהשלים את השירות, כדאי לשקול השגת פטור מגיוס מלכתחילה ובכך לחסוך הרבה זמן ועוגמת נפש.

אך גם אם נאלצים בכל זאת להתחיל בתהליך כשאתם כבר בעיצומו של השירות הסדיר, זכרו שהדבר בהחלט אפשרי ונעשה בהצלחה בעבר.

מה הסיכויים לקבלת פטור מהצבא?

ניתן להגדיל משמעותית את הסיכוי לקבלת פטור או לקיצור השירות ע”י קבלת ייעוץ מעורך דין צבאי, שמכיר את המערכת על בוריה וילווה אתכם בכל שלבי התהליך.

והכי חשוב – לא לומר נואש, ולא להישאר במקום שמסכן את בריאותכם הפיזית או הנפשית.

גם אם לא הצלחתם לפעול כנדרש מתוך המערכת הצבאית ובחרתם במוצא של עריקות, נפקדות או אי התייצבות לשירות – ניתן עדיין להוציא פטור חוקי ומסודר מהצבא, אבל על כך במאמר הבא.

עורך דין פטור מהצבא

עורך דין פטור מהצבא

מה חשוב לדעת על פטור משירות צבאי?

בניגוד לבעבר, פטור מהצבא הוא לא דבר שקל להוציא. ישנן סיבות רבות בגינן ניתן להוציא פטור משירות צבאי. פטור משירות ניתן להוציא לפני השירות הצבאי ויש פטור מהצבא אשר ניתן לקבל במהלך השירות הצבאי. חשוב לדעת מהן האפשרויות העומדות בפנינו באם החלטנו לבקש פטור מהצבא, חשוב גם לדעת מה ההשלכות של כל פטור. במחשבה ראשונית אולי לא תיקחו זאת בחשבון, אך אם החלטתם לקבל פטור צבאי, כדאי לכם מאוד להגיש את הבקשה באמצעות עורך דין שהוא צבאי ספציפית, וזאת מכמה סיבות. ראשית הוא ידע איזה פטור כדאי בדיוק לבקש עבורכם, שנית, הוא ידע מהם הנימוקים הנכונים והחשובים בגינם תוכלו לקבל את הפטור המיוחל. אם החלטתם להוציא פטור מהצבא, פנו אל עורך דין פלילי מומחה בתחום. עו”ד אלון ארז מנוסה ובקיא בכל הליך קבלת פטור מהצבא.

איך לקבל פטור מהצבא?

כאמור פטור מהצבא יכול להתקבל בשל סיבות רבות, ביניהן על רקע בריאותי, הכולל ענייני רפואה שונים, בעיות פיזיות אשר עלולות להחמיר במשך השירות וכן מצבים של סכיזופרניה, דיכאון, חרדה ועוד. סיבה נוספת בגינה ניתן לקבל פטור היא על רקע דת או מצפון באם הדבר נוגד את אמונתכם, פטור לנשים נשואות וכן פטור באם קיימות בעיות הסתגלות, מצוקה ועוד. לכל בעיה יש את הנימוקים והאישורים הנדרשים על מנת לטפל בה. עורך דין צבאי, יוכל לסייע לכם להתמקד בצורה הטובה ביותר בנימוקים הנכונים לקבלת הפטור, וכן יוכל לכוון אתכם לאילו אישורים עליכם לדאוג על מנת לקבל את הפטור המיוחל.

כמה עולה להוציא פטור מהצבא?

אם תרצו לקבל פטור מהצבא, הדבר יהיה תלוי בעלות הבקשה שלכם וכן בהוצאות הנוספות שעלולות להיות כרוכות בה. בדרך כלל, אין עלות מוגדרת לקבלת פטור צבאי ולכל עו”ד יש את הדרישות שלו. ייתכן שתצטרך לשלם עמלות עבור השגת מסמכים או ייעוץ משפטי, או עלויות הקשורות ברילוקיישן במקרים מסוימים. חשוב שתקבעו בדיוק מה הצרכים שלכם לפני הגשת בקשה לפטור מהצבא כדי שתוכלו לתקצב בהתאם.

האם יש השלכות שליליות לפטור מהצבא בגין פרופיל צבאי?

בניגוד לעבר, פרופיל 21 הוא לא נוראי ולא משמש כאות קלון. כיום ישנה מודעות גבוהה יותר לבעיות בריאותיות, נפשיות והסתגלותיות. על מנת למנוע מעצמכם תסכול רב, ועל מנת שבקשתכם לא תידחה על הסף, פנו בהקדם לעורך דין מומחה בתחום. עורך הדין אלון ארז ישמח לתאם אתכם פגישת ייעוץ בנושא ויסייע לכם מניסיונו בתחום.

איך אפשר לערער על פטור מהצבא?

קיבלתם שחרור מהצבא אך אתם בכל זאת מעוניינים להתגייס ולתרום את תרומתכם? או שאולי אינכם מעוניינים להתגייס ואין לכם דרך לעשות זאת כי אינכם שייכים לקבוצות הזכאיות לפטור, עורך דין מהתחום הצבאי יוכל לסייע לכם בכל הנושא. פטורים מכוח דין הם פטורים שדי קל להשיג אותם כי הקריטריונים לקבלתם ברורים מאוד, מאידך באם קיבלתם פטור כזה ואינכם מעוניינים בו, גם יהיה קל יותר לערער כי אז תדעו מה התנאים והדרך לערעור. לכן תמיד מוטב לערב עו”ד לענייני צבאי שידע בדיוק באילו נימוקים להשתמש על מנת להתגייס באם קיבלתם שחרור מהצבא או באיזו דרך לנקוט על מנת להשתחרר מאחר ואינכם מעוניינים לשרת. לקבלת ייעוץ בנושא פנו אל עורך הדין אלון ארז, ותיק ומנוסה בתחום הצבאי וגם בנושא שחרור מהצבא.

מי זכאי לקבל שחרור מהצבא?

בנוסף לכל עניין השחרור ממצפון, שחרורים בריאותיים ושחרור משירות לנשים נשואות, יש סוגי פטורים נוספים ביניהם גם שחרור מהצבא מטעמי משפחה שניתן לחיילים אשר המצב בבית קשה מאוד ויש באפשרותם להוכיח זאת, לחיילים עם משפחה בחובות, חיילים להורים חולים, ויש להוכיח כי המבקש הוא היחיד מבני הבית היכול לסייע. יש גם שחרור על רקע עבר פלילי, באם מדובר בתיק פתוח או עבירה חמורה, שחרור על רקע נתונים אישיים נמוכים, שחרור של מועמדי גיוס בעלי נסיבות קשות ובעיות של קשיי הסתגלות גבוהים, ועוד. לכל מצב כזה ייתכן ויש פתרון באם קיבלתם שחרור ותהיו מעוניינים להתגייס או באם הנכם מעוניינים לקבל שחרור. מומלץ לקבל ייעוץ מעורך דין מומחה בתחום.

מדוע מומלץ להיעזר בעו”ד צבאי פטור משירות?

בכל מקרה של רצון לשחרור מהצבא או בקשה להתגייס למרות קבלת שחרור, מומלץ לפנות אך ורק לעורך דין מהתחום הצבאי, המומחה בעבודה מול ערכאות צבאיות. עורך דין אלון ארז הוא מומחה בפלילים ובכל ענייני הצבא, כולל שחרורים מהצבא.

שאלות נפוצות

תוך כמה זמן מקבלים פטור מהצבא?

משך הזמן הנדרש לקבלת פטור משירות צבאי בישראל יכול להשתנות בהתאם למספר גורמים, לרבות סיבת הפטור ונסיבותיו הספציפיות של הפרט. באופן כללי, התהליך יכול להימשך מספר שבועות עד מספר חודשים, והוא עשוי לכלול הערכות, טיפולים, וועדות ומסמכים שונים.

תהליך קבלת הפטור יכול להיות ארוך ומורכב, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין על מנת להבין את האפשרויות העומדות לרשותכם ולהבטיח כי בקשתכם מוגשת בצורה הטובה ביותר.

מהן הסיבות הנפוצות לפטור משירות צבא?

פטור משירות צבאי יכול להינתן מסיבות שונות, לרבות סיבות רפואיות, סיבות דתיות וסיבות פסיכולוגיות. סיבות פסיכולוגיות עשויות לכלול מצבים נפשיים כגון חרדה, דיכאון או הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). לרוב ההפרעות הנפשית ניתן פטור משירות מילואים על רקע נפשי.

כמה עולה לקבל פטור משירות צבאי בישראל?

קבלת הפטור מצה”ל הינה ללא עלות, אך אם במהלך התהליך תפנו לאנשי מקצוע פרטיים, בין אם לטיפולים רפואיים, נפשיים או משפטיים, עשויות להיות עלויות משתנות.

מהו התהליך לקבלת פטור משירות צבאי?

תהליך קבלת הפטור משירות צבאי בישראל עשוי להשתנות בהתאם לסיבת הפטור. ככלל, אנשים המבקשים פטור חייבים להגיש בקשה ומסמכים התומכים בבקשתם לצה”ל. לאחר מכן, צה”ל יעריך את הבקשה וייתכן כי יהיו לו דרישות נוספות נוספות לפני קבלת החלטה סופית. לאחר שתתקבל ההחלטה, תקבלו טופס פטור מהצבא.

פטור מהצבא בנות – האם זה קיים?

בנות אינן פטורות משירות צבאי. הן נדרשות לשרת בצבא, למרות שקיימים חריגים ופטורים מסוימים מסיבות דתיות, רפואיות ואחרות. עם זאת, משך השירות של נשים בצבא הוא בדרך כלל קצר יותר מזה של גברים.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו