זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

פטור רפואי | שחרור מהצבא מטעמי בריאות

בישראל ישנו חוק שירות חובה וכל נער או נערה המגיעים לגיל 18 או סיום בית ספר תיכון (למעט מקרים שונים הפוטרים מראש), חייבים לשרת בצבא ההגנה לישראל. יחד עם זאת, חשוב לציין ולהדגיש שלא כל אחד ואחת יכולים לשרת בצבא ולכן רשאים להגיש פטור רפואי כל אחד מסיבותיו.

ניתן לומר רבות על השירות הצבאי ולהלין לא מעט על השירות אך בסופו של יום מדובר בצבא הגנה של ישראל, המוקפת איומים ומחויבת בצבא חזק, כמו כן הצבא ידוע כמבגר ומלמד אחריות מה היא.

יחד עם זאת, חשוב לציין ולהדגיש שלא כל אחד או אחת יכולים לשרת בצבא ולכל אחד ואחת סיבותיו שלו.

פטור רפואי מצה”ל

בשורות הבאות אנחנו רוצים לדבר מעט על שחרור נכון מצה”ל וכזה שלא ישפיע על המשך חייכם האזרחיים – שכן שחרורים רבים מצה”ל אכן יפגעו בהמשך החיים האזרחיים תחת חוקי התעסוקה השונים המונהגים במדינת ישראל, ימנעו מכם לקבל מלגות שונות ועוד.

פטור רפואי מהצבא הוא פטור המשחרר את החייל או המועמד לגיוס.

הפטור הרפואי ידוע בכינוי פרופיל 21 ולמעשה הוא פטור הפוטר משירות צבאי באופן חוקי, שכן מדובר באדם אשר אינו יכול לשרת מסיבות רפואיות בשל סיבות גופניות או נפשיות.

בעלי פרופיל 21 אינם חייבים לשרת בצה”ל בשירות סדיר אך בהחלט יכולים להתנדב לשרת (יש להגיש בקשה וכל אחת כזו תישקל לגופה).

מדוע דווקא פטור רפואי

ישנם מספר סוגי פטורים שונים אשר בגינם ניתן לקבל שחרור מהצבא. חלק מן הפטורים האלו ילוו את החייל לאורך המשך חייו ויכול להיות שימנעו ממנו לקבל זכויות שונות מעבר לעובדה שהם עלולים להרים גבה אצל אנשים שונים.

חלקו האחר של סוגי הפטורים, אשר בראשם פטור רפואי, לא יפריעו למהלך החיים התקין. אם נרחיב מעט אז נדגיש כי הפטור הרפואי מטעמי בריאות, לא ישפיע בשום צורה על החיים האזרחיים של החייל או החיילת ויתקבל על ידי כל אדם וארגון. למעשה, הפטור מונע באופן חוקי מהמעסיקים להפלות אדם.

מומלץ להסתייע ולהיוועץ בעורך דין המתמחה בכך על מנת שילווה אתכם לאורך התהליך וישפר את סיכויי הזכאות לקבלת הפטור הרפואי.

עורך דין צבאי בוודאי מכיר ובקיא היטב במערכת הצבאית, בחוקי / דיני הצבא וגם בהליכים למתן וקבלת פטורים משירות סדיר בצה”ל.

כיצד מקבלים פטור רפואי משירות צבאי?

זהו הפטור השכיח והפופולארי ביותר וזאת תודות לכל יתרונותיו ולעובדה שאינו פוגע בהמשך החיים. בין הסיבות לקבלת פטור נמצא את הבעיות הרפואיות הבאות:

  • מחלות כרוניות
  • סוכרת
  • בעיות לבביות
  • קרוהן
  • בעיות אורטופדיות כגון כאבי גב
  • שברי גוף או קרעים ברצועות
  • אלרגיות חמורות
  • נפשי: חרדות, דיכאון, סכיזופרניה וכדומה

פטור רפואי

קבלת הפטור

תהליך קבלת פטור מתנהל בטרם הגיוס (מלש”בים) או במהלכו והוא כמובן אל מול המערכת הצבאית.

בדומה לכל תהליך עבור קבלת פטור, מדובר בהליך מורכב שלא תמיד צולחים אותו למרות שהנסיבות והסיבות מוצדקות – ולכן מומלץ מאוד להסתייע במומחים לכך ובמקרה זה מדובר על עורך דין צבאי או עורך דין פלילי. עו”ד צבאי ופלילי, מתמחים בדיני הצבא וקבלת פטורים משירות.

שלבי התהליך הם שיחה עם רופא היחידה או קב”ן (קצין בריאות הנפשי) ולאחר שיחה זו ובהתאם למצב, הפנייה אל עריכת בדיקות מקיפות אצל רופאים צבאיים או מטעם הצבא אצל פסיכיאטר צבאי.

בסיום כל הבדיקות הנדרשות, תתקיים ועדה רפואית בה ייבחן מצבו הבריאותי (הנפשי והגופני) ומסקנותיה יהיו קבלת הפטור או לא.

מועמדים לגיוס או חיילים המשרתים כבר בצבא, (לרוב) אינם מודעים לתהליך עצמו ולא יודעים מה יש לעשות וכיצד, וכך יוצא כי הפטור אליו הם מתפללים אינו מתקבל גם אם מצבם אכן מצדיק זאת.

כמו כל התנהלות מול מערכת במדינת ישראל, כך יש לנהוג גם במערכת הצבאית והשכרת שירותיו של עורך דין פלילי או צבאי, תשפר את הסיכויים לקבלת פטור כאשר הנסיבות מצדיקות זאת. 

מעבר לכך, תעשה סדר בתהליך ואותו מבקש פטור ידע בדיוק מה עליו לעשות, מה הם השלבים של התהליך ומה הוא צריך להוכיח ולעשות על מנת לקבל את הפטור משירות בעקבות סיבות רפואיות.

עבירות סמים בצה”ל

עבירות סמים בצבא נלקחות בחומרה רבה בצה”ל ועלולה להיות השפעה משמעותית על יכולתו של חייל לקבל פטור רפואי. כל חייל שייתפס משתמש, מחזיק או מפיץ סמים יעמוד לדין משמעתי, כולל משפט צבאי אפשרי.

אם חייל יורשע בעבירת סמים, הדבר עלול להקשות על קבלת הפטור הרפואי, שכן הדבר עלול להיראות כפגם אופי או סימן לחוסר אחריות. במקרים מסוימים, חייל עשוי להידרש לעבור טיפול וייעוץ תרופתי לפני שיבחן הפטור.

עם זאת, לא כל עבירות הסמים בהכרח ימנעו מחייל לקבל פטור. כל מקרה נבחן לגופו, תוך התחשבות בחומרת העבירה, בנסיבותיו האישיות של החייל ובמצבו הבריאותי הכללי.

שירות מילואים

פטור רפואי ממילואים ניתן לאנשים שנחשבים בלתי כשירים לשרת עקב מצב רפואי או נכות. זה עשוי לכלול אנשים עם בעיות פיזיות או נפשיות המונעות מהם למלא את חובותיהם הצבאיות.

תהליך קבלת הפטור הרפואי משירות מילואים דומה לזה של קבלת פטור מהצבא משירות סדיר. צריך להתייעץ עם רופא צבאי או פסיכיאטר ולעבור את ההערכות הרפואיות הנדרשות. אם הוועדה הרפואית תקבע שהאדם אינו כשיר לשירות מילואים, ניתן להעניק לו פטור רפואי.

בסך הכל, קבלת הפטור הרפואי משירות מילואים הוא תהליך מורכב הדורש הדרכה של עורך דין צבאי מנוסה.

סיכום

אם אתם מאמינים שאתם זכאים לקבלת פטור משירות צבאי בשל סיבות רפואיות, חשוב מאוד להסתייע בעורך דין המתמחה בכך, הלא הוא עורך דין צבאי. עו”ד אלון ארז מומחה בתחום, ובעל הצלחות רבות, מוזמנים לפנות אלינו עוד היום.

שאלות נפוצות

מהו פטור רפואי מצה”ל?

פטור רפואי מצה”ל הוא מסמך הפטור יחיד משירות צבאי חובה עקב מצב רפואי.

אילו מצבים רפואיים יכולים להוביל לפטור רפואי?

כל מצב רפואי הנחשב לפגיעה משמעותית ביכולתו של אדם לבצע תפקידים צבאיים עשוי להוות עילה לפטור הרפואי. דוגמאות לכך כוללות מוגבלויות פיזיות קשות, מצבים נפשיים ומחלות כרוניות.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: