בדיקת פוליגרף במשפט הפלילי – האם קביל או לא?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

ההנחה כי אדם נבדק בבדיקת פוליגרף אינו יכול לשלוט על תגובותיו הפיזיות בזמן שהוא מתוחקר היות ואלו טבועות בו, מובילה לסברה כי בדיקת זו יכולה לקבוע האם יש אמת בעדותו של הנבדק, או לחלופין לחשוף אמירת שקר. האומנם כך הדבר?

השימוש במכשיר הפוליגרף נעשה למטרות מגוונות החל מחקירות משטרתיות ועד למקומות עבודה אשר מחפשים הליך סינון נוסף לגיוס עובדים לשורותיהם.

בדיקה פוליגרף מתיימרת לחשוף באם הנבדק דובר אמת או שמא מסר הצהרה שקרית לכל עניין ודבר והיא מתבססת על ההנחה כי לנבדק ישנן תגובות פיזיולוגיות לא רצוניות, הבאות לכדי ביטוי כאשר הוא מצוי תחת לחץ.

בפועל, בדיקה זו בוחנת שינויים באותן תגובות פיזיולוגית תוך שבוחנת מדדים של הנבדק כמו לחץ הדם, נשימה, רמת ההזעה, מידת המוליכות החשמלית של העור וכיוצא בכך.

 

כיצד מתנהלת בדיקת פוליגרף?

כאמור בדיקת הפוליגרף מותנית בהסכמתו של הנבדק ואין אפשרות לחייב אף אדם לעבור בדיקת פוליגרף, אי לכך לא ניתן לבצע בדיקה זו ללא קבלת הסכמה מלאה ושיתוף פעולה מטעם האדם אותו מעוניינים לבדוק.

במהלך הבדיקה, מחברים את הנבדק לאביזרי חישה אשר באמצעותם ניתן למדוד את רמת המוליכות החשמלית של העור וכן את הדופק ולחץ הדם.

לאחר מכן, הנבדק נשאל סדרה של שאלות הנחלקת לשלושה סטים שונים:

  1. שאלות סרק
  2. שאלות השוואה
  3. שאלות רלוונטיות לחקירה

 

לאחר הבדיקה החוקרים בודקים את המדדים במטרה לגלות אילו שאלות השפיעו על הנחקר ביחס לאחרות, מה הייתה תגובתו הפיזיולוגיות לשאלות השונות והאם התקיימו שינויים פיזיולוגיים בין תגובותיו.

 

האם ניתן להסתמך על תוצאות הבדיקה?

ממצאיה של בדיקת הפוליגרף יכולים שלא להיות חד משמעיים מנסיבות רבות ומגוונות. לכן על מנת שניתן יהיה להסתמך עליהם חשוב שתוצאות הבדיקה יהיו מובהקות וחד משמעיות.

למעשה כדי שתוצאות הבדיקה יהיו כמה שיותר אמינות, חייבים להתקיים שני פרמטרים שונים.

האחד הוא מקצועיותו ומיומנותו של החוקר והשני הוא העובדה כי הנחקר מאמין באמת ובתמים כי באמצעות בדיקה של פוליגרף ניתן לחשוף את הסוד ששומר עמו. ללא קיומם של שני אלו, הרי שהבדיקה תהיה פחות אמינה ולא ניתן יהיה להסתמך על תוצאותיה כליל.

 

האם בדיקה של פוליגרף קבילה במשפט הפלילי?

לגבי מידת קבילותה של בדיקת הפוליגרף הרי שהדעות חלוקות, בעיקר בשל העובדה כי ישנם אנשים אשר יכולים לעמוד תחת לחץ רב וכתוצאה מכך לשלוט היטב בתגובותיהם.

כמו כן גם נטילת תרופות יכולה להשפיע על תוצאות הבדיקה. כאשר מדובר במשפט האזרחי, הרי שבדיקת פוליגרף תהיה קבילה בהתקיים שני תנאים:

  1. הסכמה מפורשת של שני הצדדים לביצוע הבדיקה
  2. קיומן של תוצאות חד משמעויות

לעומת זאת, בהליך הפלילי בדיקה באמצעות פוליגרף אינה מהווה כלי קביל אולם כן ניתן להשתמש בה בשלבי החקירה השונים, לגבש המלצות, לאתר חשודים, לנקות חשד מחשודים אחרים וכיוצא בכך.

מה תפקידו של עורך דין בעת ביצוע בדיקת פוליגרף?

בישראל אין למעשה חוק אשר מסדיר את מידת ההסמכה הנדרשת על מנת לבצע בדיקת פוליגרף, מה שמוביל למצב שכל אחד יכול לבצע בדיקה גם ללא ההכשרה המתאימה.

כתוצאה מכך בדיקות פוליגרף עשויות להתפרש בצורה שונה ובהתאם לפער הקיים בין החוקרים. מכשיר הפוליגרף אומנם כלי חשוב, אולם לא ניתן לחרוץ גורלות על סמך תוצאות בדיקת פוליגרף לבדן.

כמו כן יש לציין כי בדיקה זו אינה בעלת משקל בהליך פלילי אלא לכל היותר יכולה לשמש ככלי עזר לחקירה.

במידה ונדרשתם לבצע בדיקת פוליגרף או שסירבתם לבצע בדיקה והסירוב עומד כנגדכם עורך דין פלילי מקצועי יעזור לכם למצות את הזכויות שלכם תוך שיעניק לכם ליווי וייצוג משפטי הולם ותואם למקרה האישי שלכם.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »