זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

טענת הגנה עצמית במשפט הפלילי

טענת הגנה עצמית במשפט הפלילי היא בעצם סייג לאחריות פלילית. משתמשים בה במצב בו אדם שמואשם בביצוע עבירה פלילית מודה כי הוא ביצע את העבירה, אך טוען כי אין הוא צריך לשאת באחריות פלילית בגין מעשיו, מאחר שהיה עליו לפעול כפי שפעל כדי להגן על עצמו. סעיף 34י’ לחוק העונשין, התשל”ז-1977, מגדיר מהי הגנה עצמית.

על פי החוק מדובר במעשה שהיה דרוש באופן מיידי בכדי להדוף תקיפה, אשר נשקפה ממנה סכנה מוחשית של פגיעה בחייו, בחירותו, בגופו או ברכושו של האדם המתגונן או של זולתו.

בשנת 2008 הוסף תיקון לחוק, בעקבות פרשת שי דרומי, סעיף נוסף של הגנה עצמית הקובע כי אדם לא יישא באחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית מגורים, עסק או משק חקלאי בכוונה לבצע עבירה – הגנת “מקום מגורים”.

 

התנאים שצריכים להתקיים בכדי שהמעשה יהווה הגנה עצמית

ישנם מספר תנאים שצריכים להתקיים בכדי שאדם יוכל להעלות במשפט פלילי את טענת ההגנה העצמית. בראש ובראשונה צריך שמעשה ההתגוננות יהיה דרוש באופן מיידי.

כלומר ההגנה העצמית יכולה להתבצע רק מרגע שהיא דרושה בצורה מיידית כדי להדוף תקיפה ועליה להסתיים כאשר כבר אין חשש לתקיפה. בנוסף בכדי שמעשה ההתגוננות יהווה הגנה עצמית נדרש שלא היתה דרך אחרת להדוף את התוקף.

אם ניתן היה להשתמש באמצעי אחר או בפחות כוח לא יחול הסייג של הגנה עצמית. דרישה נוספת היא דרישת הסבירות.

על פי דרישת הסבירות נדרש יחס ראוי בין הנזק שצפוי מפעולת ההגנה העצמית לבין הנזק שהיה צפוי מהתקיפה.

לדוגמא אין זה סביר לירות בראשו של אדם שתוקף אותך ללא נשק וברור כי כוחו הפיזי לא יגרום לך לחבלה חמורה. רק פעולה הגנתית שעומדת בכל התנאים הללו תוכל ליהנות מטענת הגנה עצמית.

 

טענת הגנה עצמית במשפט הפלילי

 

חריג להגנה עצמית

מעבר לתנאים שפורטו לעיל החוק קובע חריג לפיו אם האדם המותקף הביא לתקיפתו בעקבות התנהגות פסולה שלו (כניסה לקטטה, קנטור של הצד השני וכו’) ותוך כדי שהוא צופה מראש שייתכן ויעמוד במצב של הגנה עצמית, הוא לא יוכל להשתמש בטענה זו כדי לא לשאת באחריות פלילית למעשיו.

במילים אחרות, אם גרמת לתוקף לתקוף אותך לא תוכל להתחמק מאחריות פלילית באמצעות טענת הגנה עצמית.

 

הוכחת טענת הגנה עצמית במשפט הפלילי על ידי עורך דין פלילי

במידה ואתה חשוד או מואשם בביצוע עבירה פלילית, אך לטענתך מדובר בהגנה עצמית, עליך לפנות, עוד בשלב החקירה, לעורך דין פלילי המתמחה בדין הפלילי לצורך ייעוץ וייצוג משפטי.

מאחר שההכרעה בשאלה האם מדובר בהגנה עצמית היא הכרעה סבוכה, הנשענת על נסיבות המקרה הספציפיות ונתונה להכרעתו של בית המשפט, ישנה חשיבות רבה לייצוג משפטי מקצועי אצל עורך דין מנוסה שיידע כיצד להציג את המקרה ונסיבותיו בפני בית המשפט ולהגדיל את הסיכוי לביטול כתב האישום או לזיכוי מוחלט.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »