זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

משפטי תעבורה לחיילים

במקרים בהם חייל או אזרח עובד צבא מעורבים בתאונת דרכים או בעבירת תנועה, הם נתונים לשיפוט המערכת הצבאית. מתי ניתן לשפוט? כיצד מתנהל הדיון? מהי הענישה הצפויה? והאם הם זכאים לייעוץ? כל זאת ועוד במאמר הבא – משפטי תעבורה לחיילים.

משפטי תעבורה לחיילים – היבט כללי

כתבי אישום לבתי דין צבאים לענייני תעבורה מוגשים בגין עבירות תנועה חמורות ותאונות דרכים שכתוצאה מהן נגרמה חבלת גוף או נזק בסך של 6,000 ₪ ומעלה.

כתב אישום בגין עבירת תנועה

כאמור ניתן להגיש כתב אישום בגין עבירת תנועה לחייל אשר השתחרר מצה”ל כל עוד לא עברו 180 יום משחרורו, מה גם שכתב אישום שהוגש לחייל יוותר תקף גם לאחר שחרורו. בכל מקרה בו מוגש כתב אישום בגין עבירת תנועה, הנאשם רשאי לקבל ייעוץ חינם מהסנגוריה הצבאית. כמו כן רצוי לפנות אל עורך דין צבאי או פרטי על מנת שהלה יבחן את התיק ויפעל לביטול האישום או להקלה בהסדר הטיעון.

כיצד מתנהל משפט תעבורה לחייל?

על פי רוב הדיון בבית הדין הצבאי לתעבורה מתנהל בפני שופט יחיד. באולם לא תהיה נוכחות של תובעים או סנגורים אלא במקרים מיוחדים. כפי שצוין לעיל, לנאשם עומדת הזכות להתייעץ עם סנגור טרם המשפט ולעיין בחומר החקירה אשר נמצא בידי השופט טרם הדיון.

לדון נאשם מבלי שיהיה נוכח

כמו כן, לזכותו של בית הדין הצבאי עומדת האפשרות לדון נאשם מבלי שיהיה נוכח, במידה והוא לא התייצב לדיון בעניינו ובית הדין סבור כי אין הצדקה לאי התייצבותו.

פסילת רישיון הנהיגה הצבאי

יש לציין כי לבית הדין הצבאי ישנה הסמכות להורות על פסילת רישיון הנהיגה הצבאי והאזרחי של הנאשם, או על פסילת אחד מהם בלבד. במידה והחייל לא זומן כדין ונשפט שלא בפניו בעל כורחו, רשאי הוא להגיש בקשה לביטול פסק הדין לאחר 15 יום מהיום שקיבל אותו ואף לערער עליו בבית הדין הצבאי לערעורים.

מדיניות הענישה

במסגרת גזר הדין, רשאי בית הדין הצבאי לתעבורה לגזור על הנאשם כל עונש אותו רשאי לגזור בית דין צבאי מחוזי, ובין היתר גם עונש מאסר.

עבירות תנועה של חיילים

עם זאת בדומה לבתי הדין האזרחיים, העונשים השכיחים ביותר על עבירות תנועה של חיילים הם שלילת הרישיון הצבאי והאזרחי, ותשלום קנסות ופיצויים.

פסילת רישיון צבאי

יש לציין כי עבירות תעבורה מסוימות עלולות לגרום באופן אוטומטי לפסילת מינימום של הרישיון ולכן מומלץ לפנות אל סנגור צבאי או פרטי כדי להבין כיצד יש להתמודד עם הסוגיה טרם המשפט. במידה ונגזר על הנאשם עונש של פסילת רישיון צבאי, אזרחי או שניהם, הוא יתבקש להפקיד את רישיונותיו במזכירות בית הדין הצבאי או במשרד הרישוי הצה”לי ביפו, כאשר על הנאשם מוטלת האחריות לבדוק ולוודא שמשרד הרישוי החל למנות את תקופת הפסילה.

לסיכום

ישנם מקרים בהם ניתן לערער על הפסיקה ולבקש מבית הדין לערעורים לבדוק האם הנאשם הורשע כדין ועונשו נחשב לסביר ואף לזכות להקלה בעונש. לכן מומלץ לפנות אל עורך דין פלילי מומלץ המומחה בתחום על מנת שילווה אתכם לכל אורכו של התהליך.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: