זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות פליליות בזמן וירוס הקורונה – ניתוח מצב

אחד מענקי עולם המשפט שאי פעם חיו, שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, אוליבר ונדל הולמס הבן, טען במסגרת הרצאה שהעניק בשנת 1897 באוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית, כי יש לכוון את המשפט לאדם הרע.

הכוונה היא לאדם, אשר איננו מתעניין בנורמות חברתיות או מוסריות, אלא רק במה שיקרה לו במידה והוא יפר את החוק.

כלומר, במידה והאדם הרע ידע כי במידה והוא יפר את חוק העונשין למשל, בכך שהוא יגנוב מחברו, הוא ייכנס למאסר בכלא, אזי החוק ירתיע אותו. אך במידה והפרת החוק תוביל רק לנזיפה, זה לא ירתיע את האדם הרע. ומשכך, על החוק להרתיע ולהכיל סנקציה משמעותית וקונקרטית.

כפועל יוצא מדברי המלומד המשפטי הענק הולמס, חוקים אשר ירתיעו את האדם הרע, בהכרח ירתיעו גם את שאר האוכלוסייה, אשר מתעניינת בנורמות ובמוסר גם אילולא החוקים.

 

 

משמעות ההנחיות והאיסורים בחיי היומיום בתקופת הקורונה

הטענה הניצחת לעיל, מקבלת משנה תוקף בימינו אנו, כאשר כולנו מחויבים לשינוי דרסטי באורחות החיים שהכרנו וכל זאת כמובן בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

אפשר לומר שבין לילה כולנו נאלצנו לבצע התאמות ושינויים, שאילצו אותנו להקריב רבות מכל בחינה אפשרית – כלכלית, זוגית, משפחתית ובעיקר חברתית.

פעולות שהיו בעבורנו טבעיות, כמו לחיצת יד או נשיקה על לחיים של הקרובים אלינו, ואף עליה במעלית הבניין שבו אנחנו מתגוררים, שלא לדבר על עבודה ובילוי בקרבת חברינו הפכו כעת לבלתי אפשריות ואף למסוכנות.

גם ברמה האישית אני חווה על בשרי את השינויים המחוייבים.

כמי שרגיל להיפגש עם לקוחותיו בבתי כלא ובבתי משפט, אני נאלץ בימים אלו להעניק ייעוץ וייצוג משפטי מרחוק בלבד, באמצעים אלקטרוניים. כמי שרגיל לפגוש פנים מול פנים את לקוחותיו ולנסוך בהם תקווה וביטחון, אני נאלץ להסתפק בשיחות מקצועיות בלבד. אין ספק, שהדבר פוגע באיכות השירות שעורכי דין מעניקים ללקוחותיהם, בטח בתחומים כמו גירושין ופלילי, שבהם עורכי הדין הם גם מעין פסיכולוגים.

אולם, זהו מחיר מחויב המציאות, שכל עורכי הדין מלאי תקווה שתחזור לזו המוכרת לנו במהרה.

 

עיגון ההנחיות והאיסורים בתקנות וצווים משפטיים מחייבים

בבחינת התנהלות החברה בישראל, הרי שלא יכול להיות ספק, כי הרוב המוחלט של האנשים בארץ שומר על ההנחיות שיצאו תחת הגורמים האחראיים במשרד הבריאות ותחת ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

כך היה כשההנחיות היו בגדר “המלצות” בלבד, וכך הוא בוודאי המצב כעת, לאחר שההנחיות הפכו לנורמות משפטיות מחייבות, תחת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), תש”ף-2020 ו- תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה)), תש”ף-2020.

כזכור, בטרם ההנחיות בדבר הצורך בשמירת מרחק ואי התקהלות במרחבים ציבוריים עוגנו בצווים ובתקנות, “זכינו” לצפות באותם אלו – אשר המלומד הולמס היה מכנה בוודאי כאנשים רעים – אשר סברו כי התקופה הזאת הינה בבחינת חופש, ועל כן הם הרשו לעצמם ללכת להשתזף בים, להדליק מנגלים בפארקים ואני אף הספקתי לשמוע גם על כאלו שחגגו במסיבות בחיק הטבע.

אין ספק, כי בגין ההתנהגות משוללת הרסן הזאת, ראשי המדינה החליטו, כי אין מנוס מעיגון ההנחיות תחת צווים ותקנות, שיכילו סנקציות עונשיות ברורות.

בבחינת האמור בצווים ובתקנות, הרי שעוגנו בהם ההנחיות שהודעו לציבור כבר לפני מספר ימים רב.

מעבר לאיסורים הברורים של בידוד ביתי של אלו שחזרו מחוץ לארץ או כאלו שבאו במגע עם חולי קורונה, עוגנו, בין השאר, ההנחיות בדבר איסור על התקהלות במרחבים ציבוריים, איסור פתיחת בתי עסק מתחום הפנאי, הסעדה וכושר, וזאת לצד איסורים נוספים הקשורים להתנהלות במקומות עבודה.

אך השוני עתה, לאחר עיגון ההנחיות בצו ובתקנות הוא, כי מי שיפר כעת את האיסורים, לא יזכה רק לשאט נפש ציבורית, אלא גם ייענש ברמה הפלילית. כאמור בתקנות שעת החירום לעיל, מי שיוכח כי הפר את האיסורים צפוי לעונש של חצי שנת מאסר או קנס של 5,000 ₪.

כפי שפורסם ביומיים האחרונים על ידי גורמי האכיפה, האיסורים המרכזיים שייאכפו הם הפרת הבידוד בידי מי שחייב בהם והאיסור על פתיחת בתי עסק שאינם חיוניים, כפי שאלו הוגדרו בצו ובתקנות.

 

היענות הציבור לחוקים החדשים ואכיפתם

למרבה הצער, גם הפיכת ההנחיות לאיסורים עונשיים, לא הובילו עד עתה להיעלמות של כל מעשי ההפרה. בשעת כתיבת שורות אלו, יצאה ידיעה חדשותית בדבר גברת שהפרה את חובת הבידוד הביתי לאחר שחזרה משהות בחוץ לארץ. כאשר נשאלה אותה גברת מדוע הפרה את החובה, היא השיבה, כי לא ידעה שההפרה הזאת היא כל כך דרמטית. ובכן, אותה הפרה לא דרמטית “עלתה” לה 5,000 ₪.

אך בכך לא סגי. כולנו עדיין עדים למראות קשים בציבורים מסוימים, אשר גם בימים בתיקונם אינם בדיוק דוגמא להתנהגות שומרת חוק. ציבורים אלו עדיין מרשים לעצמם להתקהל תחת כסות תמימה של דת ותרבות. משום מה, גורמי האכיפה אינם משתמשים נגד ציבורים אלו בכל כוח הזרוע שבידם על מנת למגר את התופעות הבזויות, אשר לא רק מפרות את החוק, אלא גם ובעיקר עלולות להביא להחרפת התפשטות הנגיף בקרב כלל האוכלוסיה בארץ.

אין להתפלא איפוא, כי כל מספר ימים, קברניטי המדינה, אשר עובדים יומם וליל במציאת פתרונות להבראת הציבור ולהבראת המשק, צריכים לבזבז זמן יקר ולתפקד כ”גננת”, המוסיפה החמרות נוספות על הפעילות וההתנהלות האישית של כלל הציבור.

אך אין לצפות כי החרפת האיסורים וההגבלות יובילו להיעלמותם מוחלטת של מעשי ההפרות. באופן פרדוקסלי, ההחמרות וההגבלות הנוספות ימשיכו להיאכף ברובם בידי מי שהם האנשים הטובים, ששמרו על ההנחיות עוד בטרם אלו עוגנו בצווים ובתקנות.

על מנת לאכוף את האיסורים וההגבלות בקרב “האנשים הרעים”, אין אלא להחמיר משמעותית את רף הענישה. במקום קנס של 5,000 ₪, יש להשית עליהם קנס של 30,000 ₪. במקום אזהרות לבעלי עסקים שפותחים למרות האיסור צריך להשתמש בצווי סגירה לתקופה ארוכה, במקום עונש מאסר שלא יתקיים באמת צריך להעניש במעצר בית מלא למשך שנה.

רק כך ננצח את הנגיף, ואולי בדרך נצליח להוביל למודעות חברתית ושמירה על הבריאות אחד של השני.

עורך דין פלילי אלון ארז

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »