זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות תנועה בצבא

עבירות תנועה מהצבא מסכנות חיים ולא בכדי רשויות האכיפה למיניהן הקיימות במדינת ישראל עוסקות ימים כלילות באכיפת דיני התעבורה, בחינוך ובהסברה. הצורך לאכוף את דיני התעבורה לא פסח על רשויות האכיפה בצבא. כמו המשטרה האזרחית, המשטרה הצבאית היא האוכפת את הנושא בצבא – לעיתים אף בגישה מחמירה יותר.

עבירות תנועה במסגרת הצבא

עבירת תנועה במסגרת הצבאית יכולה להתרחש כאשר:

עבירה ברכב הפרטי

חייל מבצע את העבירה. אף על פי כן, לא אחת, כאשר חייל מבצע עבירת תעבורה אגב נהיגה ברכב פרטי, הרי שהעבירה עשויה להיות עניינה של המשטרה האזרחית הרגילה ולא של המשטרה הצבאית.

עבירה ברכב צבאי

כאשר מדובר בעבירה הנעשית תוך שימוש ברכב צבאי.

אזרח עובד צה”ל

כאשר מבצע העבירה הוא אזרח עובד צה”ל במסגרת עבודתו בצבא.

כתב אישום לחייל שהשתחרר מצה”ל

גם נגד חייל שהשתחרר ניתן להגיש כתב אישום בגלל עבירה שבצעה במסגרת הצבא, זאת במשך 180 ימים מהיום שבו הוא השתחרר.

סמכויות בית הדין הצבאי לתעבורה

לבית הדין הצבאי לתעבורה ישנן סמכויות ענישה רבות שנעות בין קנס, פיצויים, ושלילת רישיון. בנוסף, בית הדין הצבאי רשאי להטיל עונש מאסר בבית כלא צבאי בעבירות מסוימות בכלל או עונש מאסר על תנאי. להבדיל ממערכת הענישה האזרחית שבה לכל עבירה קיימת ענישת מקסימום, במערכת הדין הצבאית העונש הוא עונש מדורג – כלומר ניתן להטיל כל עונש מבין העונשים שהוזכרו לעיל.

פסילת רישיון נהיגה היא העונש שכיח ביותר במערכת הדין הצבאית התעבורתית, בעיקר בכל הנוגע לעבירות קלות יחסית.

עבירות תנועה בצבא

אכיפה מחמירה

כמו בנושאים רבים, מערכת האכיפה הצבאית מחמירה בהרבה מאשר מערכת האכיפה האזרחית. הנה מספר דוגמאות לאכיפה המחמירה בצבא:

 תאונת דרכים שבה נגרם נזק רכוש קל בלבד, לעיתים אינה נאכפת ברמה הפלילית האזרחית. לעומת זאת, במערכת הצבאית הנהג שגרם לתאונה עשוי למצוא את עצמו מואשם בבית דין צבאי.

עבירה של שימוש במכשיר טלפון נייד שדינה היא קנס של 1,000 ₪ באזרחות. במסגרת הצבא עשוי אותו “עבריין” למצוא את עצמו מועמד לדין צבאי, ואף סופג עונש של פסילת רישיון צבאי ואזרחי, ריתוק או קנס גבוה משמעותי. כאשר קיים עבר צבאי תעבורתי, עבירה לכאורה פעוטה כגון זו, עשויה להסתיים אף בכלא צבאי.

עבירת מהירות שנעשית במסגרת הצבא

עבירת מהירות שנעשית במסגרת הצבא, אפילו אם היא עבירה פעוטה לכאורה של נהיגה במהירות של 20 קמ”ש מעל המותר, תסתיים בהליך אזרחי בקנס של בין 250 ₪ ל- 750 ₪. אך במסגרת הדין הצבאי, חייל עשוי למצוא את עצמו נענש בשלילת רישיון, וכאמור, אם יש עבר תעבורתי צבאי, אף מאחורי סורג ובריח.

כאשר חייל נוהג במשאית צבאית, ובכלל במשאית, עליו להשתמש במכוון כאשר הוא נוסע לאחור. הצורך בכך הוא ברור הואיל ומשאית היא כלי רכב כבד וקשה לתמרון. עם זאת, במסגרת צבאית, נהיגה לאחור במשאית ללא מכוון תסתיים בענישה אוטומטית של פסילת רישיון נהיגה. מנגד, באזרחות, מדובר בעבירה שדינה קנס ותו לא.

ענישה מקלה בבית הדין הצבאי

אומנם ברירת המחדל כאמור היא ענישה מחמירה בבתי הדין הצבאיים, אך ישנם מקרים שבהם בתי דין עשויים להקל. לדוגמא: כאשר מדובר בחייל ללא עבר תעבורתי שרישיון הנהיגה שלו הוא הכרחי לתפקודו. דוגמה נוספת היא חייל המגיע ממשפחת המצויה במצוקה כלכלית, ורישיון הנהיגה מסייע לו בעזרה למשפחה.

זכויות נאשם בהליך הצבאי

נאשם שהוגש נגדו כתב אישום לבית דין צבאי זכאי הן לקבל את חומר החקירה שאמור להוכיח את אשמתו. כמו כן הוא זכאי להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי. נאשם אף יכול לבקש לדחות את הדיון בעניינו על מנת להסתייע בעורך דין. לנאשם יש זכות לערער על החלטת בית הדין הצבאי בתוך 15 ימים מיום מתן גזר הדין. עם זאת, התערבות בית הדין לערעורים נעשית לעיתים רחוקות מאוד.

סיוע של עורך דין עשוי לסייע לנאשם בעת בירור עניינו. עורך דין מיומן ומנוסה עשוי לסייע באבחון התיק החל מהשלב הראשון ועד לשלב הסופי והענישה. עורך דין מיומן יידע לאבחן האם הראיות מספיקות לאישום, ואף יידע להתנהל מול הפרקליטות הצבאית ומול בית הדין, התנהלות שרק עשויה לסייע לנאשם.

עומדים לפני משפט? חוששים שרשיונכם יפסל? צרו קשר עוד היום עם עורך דין צבאי אלון ארז – לעזרה בהתמודדות עם מערכת החוק והמשפט הצבאית – 050-7368203

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: