זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

אלימות משטרתית במעצר

לרשויות האכיפה בישראל ישנה הסמכות לעשות שימוש בכוח סביר על מנת לאכוף את החוק והסדר. מתי הפעלת כוח זו עוברת את גבול החוקי והמותר? ומה תוכלו לעשות במקרה ונתקלתם באלימות משטרתית בעת ביצוע מעצר?

אם בזמן האחרון אתם שומעים על אלימות משטרתית בכל מקום, או שחוויתם זאת על בשרכם, לתשומת ליבכם: בסמכותם של גורמי האכיפה להפעיל מידת כוח בעת אכיפת החוק, אולם מידת כוח זו אינה בלתי מוגבלת.

על פי פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], תשכ”ט-1969, גורמי האכיפה אשר מוסמכים לעצור אדם שלגביו קיימת עילת מעצר, רשאים לעשות שימוש בכל אמצעי סביר בעת ניסיון התחמקות או התנגדות על מנת לבצע את המעצר.

בפועל פקודת המשטרה [נוסח חדש], תשל”א-1971, מעניקה לגורמי האכיפה את הסמכות להשתמש בכוח סביר בזמן מעצר, לרבות במקרים בהם קיים חשש להפרעות סדר ולשלום הציבור.

 

הגבול הדק בין שימוש סביר בכוח לבין שימוש לא סביר

בכל הנוגע לאלימות משטרתית מילת המפתח עליה יש לשים דגש היא סביר ולו רק כדי להבין מה מותר ומה בגדר איסור.

מהי ההגדרה של הפעלת כוח סביר ומתי עוברים את הגבול? החוק מגדיר את המונח כוח סביר וקובע כי על השוטר להשתמש בכוח סביר בהתאם לנסיבות הקיימות.

עם זאת, החוק קובע כי בעת מעצר השוטר אינו חייב לסגת גם אם הוא מותקף, אולם כל כוח שיופעל על ידי השוטר בעת המעצר ואשר חורג מהמטרה שלשמה הוא מבוצע, עשוי להיחשב כשימוש בכוח מוגזם.

בכל מקרה בו שוטרים הפעילו עליכם כוח מוגזם או לא מוצדק בעת ביצוע מעצר, מוטב כי תפנו לעורך דין מקצועי לייעוץ והכוונה משפטית לגבי המשך הדרך ולקבלת ייצוג משפטי מקצועי.

אלימות משטרתית במעצר - מה החוק קובע ומה ניתן לעשות

 

כיצד עליכם לפעול במקרה של אלימות משטרתית?

במידה ונפלתם קורבן לאלימות משטרתית טווח הפעולה שלכם הנו מוגבל בעליל.

בכל מקרה, חל עליכם איסור להשתמש באלימות נגדית, שכן פעולה זו עשויה להחמיר את המצב ולהוביל למעצר ואף לאישום בעבירת תקיפת שוטר אשר דינה עד 3 שנות מאסר או לאישום בעבירת תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות אשר דינה המקסימלי הוא עד 5 שנות מאסר.

כמו כן השוטר עשוי להשתמש נגדכם בנשק במידה ותפעילו אלימות נגדית. אם כן מה עליכם לעשות? במידה ומדובר במקום ציבורי תוכלו לפנות לזולת לקבלת עזרה או לצלם את המתרחש על מנת ליצור גורם הרתעה אשר בעתיד יוכל גם לשמש כהוכחה.

במידה ושוטר עשה שימוש בכוח לא מוצדק או מוגזם ניתן גם להגיש נגדו תלונה למח”ש (מחלקת חקירות שוטרים) וכך לוודא שהאירוע ייחקר על ידי הגורמים המתאימים ואותו השוטר ייתן את הדין על מעשיו.

במידה וחוויתם אלימות משטרתית בעת מעצר מומלץ כי תפנו לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ללא דיחוי. עורך דין המנוסה בתחום יוכל לסייע לכם ולספק פתרונות מקצועיים בהתאמה לגופו של מקרה.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: