זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עסקת טיעון

עסקת טיעון או בשמה השני והנפוץ יותר “הסדר טיעון” היא פועל יוצא של משא ומתן המתקיים בין התביעה לבין הנאשם או סנגורו לפני תחילתו של משפט או במהלכו על מנת להגיע להסכם שיקל על הנאשם ושיחסוך את שמיעת העדויות והבאת הראיות.

האפשרויות במסגרת הסדר טיעון

כיום, כ- 90% מההליכים הפליליים מסתיימים בהסדר כזה או אחר כאשר לרוב הסדרי הטיעון יש מבנה דומה: על הנאשם להודות במעשים המיוחסים לו בכתב האישום זאת בתמורה לעונש קל יותר יחסית. הצדדים יציגו את הסדר טיעון בפני בית המשפט כאשר הודאת הנאשם תגרור אחריה לרוב הרשעה וקביעת גזר דין.

ישנן שתי אפשרויות עיקריות להקל על הנאשם במסגרת הסדר טיעון:

שינוי כתב אישום

שינוי כתב האישום ו/או סעיפי העבירה על ידי הפחתת חומרת המעשים המיוחסים לנאשם, כאשר על הנאשם להודות בכתב האישום המתוקן.

עתירה לעונש קל

לא יחולו תיקונים ועל הנאשם להודות בכתב האישום המקורי כאשר ההסדר מתבטא בעונש בלבד. כלומר התביעה תעתור לעונש קל יותר מאשר העונש לו הייתה טוענת אילולא ההסדר.

מה היתרונות והחסרונות של עסקת טיעון?

לא בכדי אחוז גבוה מהתיקים הפליליים מסתיימים בהסדר טיעון, שכן להסדרים מסוג אלו ישנם לא מעט יתרונות לנאשם. בין היתרונות הבולטים:

הופעת הנאשם בדיון

הנאשם אינו חייב להופיע לדיונים ונמנעת ממנו אי הנעימות הכרוכה בישיבה על דוכן הנאשמים.

שקט נפשי

הנאשם זוכה לשקט נפשי בשל ההסדר והוא אינו צריך לחכות עד לגזר הדין שכן הסדר מסיים את ההליכים הפליליים.

ידיעת העונש הצפוי

הנאשם יודע מה העונש הצפוי לו וגם כאשר העונש אינו מוסכם מראש, הסדר הטיעון יוביל לעונש מופחת מזה שהיה מוטל עליו בלעדיו.

יש גם חסרון

מאחר ובית המשפט אינו חייב לכבד את הסדר הטיעון שנחתם עם התביעה, הנאשם למעשה “לוקח סיכון” ואין וודאות מוחלטת עד למעמד גזר הדין. לכן טרם הרשאת הנאשם על פי הודאתו, על בית המשפט מוטל להסביר לו כי הוא אינו כבול להסדר או מחויב לכבדו. רק לאחר שווידא שהנאשם הבין נקודה זו ירשיע אותו. במידה ובית המשפט החליט שלא לכבד את הסדר הטיעון והנאשם כבר הודה בכתב שביצע את העבירות המיוחסות לו, הוא לא יוכל לחזור בו, אלא בנסיבות מיוחדות ועם היתר של בית המשפט. עם זאת יש לציין כי על פי הלכה על בית המשפט מוטל לכבד הסדרי טיעון מתוך הכרה בכך שהתביעה בחנה את שיקוליה לעומקם וכי הנאשם מצפה שההסכם יכובד.

באילו מקרים מומלץ לחתום על עסקת טיעון?

למרות שמטרתו של הסדר טיעון היא להקל על הנאשם לא תמיד כדאי ללכת שבי אחריו. לפני שמסכימים לחתום על עסקה חשוב לקחת בחשבון שיקולים רבים, תוך בחינת המקרה לגופו והתייחסות לנסיבות. לכן לפני חתימה על הסדר מומלץ לפנות אל עורך דין פלילי מקצועי אשר יציג לפניכם את הסיכויים לעומת הסיכונים ויסייע לכם להבין באם זהו הצעד הנכון ביותר עבורכם. עורך דין מקצועי יבחן את התקדמותו של ההליך הפלילי בהתאם לראיות, עדויות ולהתנהלות המשפט באופן כללי ויוכל לבדוק את מידת הכדאיות בחתימה על הסדר שכזה.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: