זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

חוק אי הפללה בישראל

השר לבטחון פנים, מר גלעד ארדן, הכריז לאחרונה על שינוי באכיפה הנוגעת לצריכת סמים קלים (קנאביס), ועל מעבר למדיניות אי הפללה של הצרכנים. במאמר זה נציג את החוק הקיים ואת עיקרי המדיניות החדשה.

פקודת הסמים בחוק הקיים

הקנאביס אינו נחשב כסם “קשה” ויש מקרים שניתן אישור רפואי להשתמש בו, אך מבחינת החוק הוא נכלל ברשימת החומרים האסורים שביניהם: LSD, הרואין וקוקאין.

כיום אסורה ההחזקה והשימוש בסמים, והאבחנה היחידה הקיימת היא בכמות המוחזקת, אשר לפיה נקבע אם מדובר בסמים לשימוש עצמי או לשם מסחר.

סעיף 7(ג) לפקודת הסמים מגדיר הבדלים קיצוניים בענישה – 3 שנים מקסימום לאחזקה לצורך שימוש עצמי, לעומת 20 שנה מקסימום בגין אחזקה שלא לשימוש עצמי.

לעומת החוק, מדיניות הענישה של בתי המשפט עושה הבחנה ברורה בין סמים קלים לבין סמים קשים. מעבר לכך, משטרת ישראל נוטה להימנע מהגשת כתבי אישום כשמדובר בכמויות קטנות מאוד.

כעת, מבקש השר ארדן לבסס חוקים חדשים שישקפו אולי את מדיניות הענישה הנהוגה בבתי המשפט.

מדיניות אי הפללה החדשה

עיקרה של הצעת החוק החדשה – אי הפללה במקרים שבהם מדובר בצריכה לשימוש עצמי. במסגרת האכיפה תתמקד המשטרה במרחב הציבורי ולא בבתים פרטיים. צרכן שזוהי עבירתו הראשונה ובידו כמות סם קטנה לצריכה עצמית (עד 15 גרם), לא ייפתח כנגדו תיק פלילי, אלא הוא יידרש תחת זאת לשלם קנס של כ-1000 ₪.

למרות ההקלה, כשמדובר בעבריין מועד העונש יוחמר. בעבירה שנייה יוכפל הקנס, בעבירה שלישית יהיה צורך בהסדר על מנת לסגור את התיק הפלילי, הסדר שיכלול התנדבות ב”אל סם” או בעמותה אחרת.

בעבירה רביעית ומעלה המשטרה תשקול פתיחה של תיק פלילי. המדיניות החדשה תתמקד בעיקר בהסברה בנושא נזקי העישון ובטיפול בצרכני הסמים, ועל כן הקנסות שישולמו יועברו לקרן ייעודית. חשוב לציין כי המדיניות החדשה אינה מתירה גידול קנאביס בבית.

אי הפללה
אי הפללה

טיפול בקטינים

הטיפול בקטינים יהיה, מטבע הדברים, שונה. מכיוון שסביר להניח שאת הקנסות יידרש לשלם ההורה, אין אמצעי אכיפה זה יעיל במקרים אלו.

כשמדובר בקטינים תינקט גישה טיפולית שמטרתה לחנך בדבר הנזקים הכרוכים בשימוש בסמים. על כן, בעבירה ראשונה יידרש הקטין לקחת חלק במסגרת טיפולית כלשהי.

אם מדובר בעבירה שנייה תהיה סגירת התיק מותנית בהסדר ואילו עבירה שלישית תוביל להליך פלילי רגיל.

סיוע משפטי

החוק מקל בעיקר עם צרכנים שזוהי עבירתם הראשונה. צרכן שנתפס מספר פעמים ועומד כעת לפני הליך פלילי רצוי שיתייעץ עם עורך דין סמים הבקיא בדקויות החוק ויוכל לסייע להקל בעונשו.

במצבים רבים, במיוחד כאשר מדובר במקרים של החזקת סמים קלים לשימוש עצמי, ניתן אף לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: