חיפוש ומציאת סמים ברכב

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

במידה ושוטרי משטרת ישראל יבקשו מכם לעשות חיפוש ברכבכם, הכרת הנהלים וידיעת זכויותיכם בנושא עשויים לחלץ אתכם מסיטואציה משפטית חמורה במקרה של חיפוש ומציאת סמים ברכב.

מתי ניתן להגיש כתב אישום על החזקת סמים?

כתבי אישום הנוגעים בהחזקת סמים, להבדיל מהעבירה החמורה יותר של סחר בסמים, מוגשים, בדרך כלל, רק כשמדובר במקרים של החזקה לשם צריכה עצמית.

חמישה עשר גרם נטו של קנאביס או מריחואנה, זוהי הכמות המקסימלית שבגינה ניתן להאשים אדם בהחזקה לצריכה עצמית בלבד – זאת מכיוון שלפי המחוקק, כמות זו מבדילה בין מי שמשתמש בסמים להנאתו הפרטית, לבין מי שסוחר בהם. לשם השוואה, במערכת הצבאית ניתן להגיש כתב אישום גם כנגד מי שהשתמש בסם, אפילו כאשר מדובר בשימוש יחידני.

יחד עם זאת, גם כאשר נתפסה אצלכם כמות גדולה יותר מ-15 גרם קנאביס או מריחואנה, עדיין ניתן יהיה להוכיח, כי ההחזקה נועדה לשימוש עצמי בלבד. בכל מקרה כזה או אחר מומלץ לפנות אל עורך דין פלילי מומלץ המתמחה בעבירות סמים אשר ייעץ לכם בנושא.

מציאת סמים ברכב

תנאים לחיפוש ומציאת סמים ברכב

אם נעצרתם בכביש על ידי שוטר המעוניין לבצע חיפוש ברכבכם, חשוב שתדעו מהן זכויותיכם. שוטר מוסמך לבצע חיפוש אחר סמים ברכב שלכם רק במקרים הבאים:

  • יש ברשותו צו שניתן על ידי שופט
  • ישנו לשוטר חשד סביר לביצוע עבירה

חיפוש סמים ברכב תחת נימוקים

שופט יכול להורות על חיפוש סמים ברכב בשל מספר נימוקים, למשל: כאשר השופט השתכנע כי קיים חשד סביר שברכב מאוחסנים חפצים גנובים, בוצעה בו עבירה על החוק, הרכב משמש למטרה לא חוקית או אם קיים חשד באדם הנמצא בו. לכן במידה והשוטר מציג לפניכם צו שיפוטי, הרי שהוא רשאי לבצע חיפוש ברכב באופן חוקי.

חשד לעבירת עוון או פשע

החזקה או שימוש בסמים לצריכה עצמית נחשבים לעבירה מסוג עוון, אולם סחר בהם נחשב לעבירה מסוג פשע. אם השוטר חושד בכך שביצעתם עבירה, וסבור שישנו צורך לחפש ברכב על מנת למצוא ראיה הקשורה בה, או במקרה בו ישנו חשד בעל הסתברות גבוהה כי הנכם עתידים לבצע עבירה ביטחונית מסוג עוון או פשע – מותר לו לחפש סמים ברכבכם.

חשד ספציפי

עם זאת, החשד של השוטר כלפיכם צריך להיות ספציפי, מנומק ומבוסס, משום שסקרנות אינה מהווה עילה לחיפוש – והוא ייאלץ להסביר את חשדותיו בבית המשפט בהמשך. חשוב לציין כי הסברים אלו מפי השוטרים לא תמיד מתקבלים.

ישנם מקרים בהם השופטים דוחים את ההסבר, במידה ואינם מתרשמים כי הייתה סיבה סבירה לחשוד בנאשם ולבצע את החיפוש ברכבו.

סירוב לביצוע חיפוש

בכל מקרה בו השוטר אינו מציג עילה סבירה למעשיו, זכותכם לסרב לו. אם השוטר יתעקש, תוכלו לשוחח עם הקצין הממונה עליו ולבקש שיירשם כי התנגדתם לחיפוש, בטענה כי אין לשוטר יסוד סביר לחשד שביצעתם עבירה, לכן אין לו סמכות לבצע חיפוש ברכבכם או בגופכם.

עבר פלילי, מראה חיצוני מסוים או שהות במקום שבו נתפסו בעבר אנשים רבים בהחזקה ושימוש בסמים, אינם מהווים עילה לחיפוש.

הסתייעות בעורך דין מומחה

עורך דין עבירות סמים מיומן ובעל ניסיון יודע כיצד התנהלות המשטרה בעת החיפוש אינה חפה מטעויות, ואלו עשויות להיות הגורם המזכה מאשמה. דוגמאות להתנהלות משטרתית לא תקינה הן אלו:

אם אינכם מעוכבים, השוטרים אינם רשאים לחקור אתכם.
אסור לשוטרים להעלים מפניכם את זכויותיכם.
אם השוטרים דורשים הסכמה, נראה שאין להם הוכחה נגדכם.
אם דרשתם עורך דין, אסור לשוטרים לחקור אתכם ללא שהתייעצתם עמו.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »