זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עורך דין עבירות סמים

עבירות סמים במשפט הישראלי נמצאות בדבר חקיקה נפרד מיתר העבירות הקיימות בליבת המשפט הפלילי. דבר חקיקה זה נקרא פקודת הסמים המסוכנים. במסגרת פקודה זו, כל פעולה של יבוא, יצוא, ייצור, הפקה, החזקה ושימוש של חומר מוגדר כסם מסוכן על פי הפקודה נכללת בגדר פעילות המקימה ביצוע עבירה פלילית על פי פקודת הסמים המסוכנים.

דוגמא לטיפול של עורך דין פלילי בעבירות סמים

דוגמה למצוין במבוא בדבר הדינמיות המאפיינת עבירות סמים, ניתן למצוא בשינויים התכופים הנעשים על ידי המחוקק הישראלי בכל הנוגע להגדרת החומרים המסוכנים המהווים ביחד את הסם המסוכן המכונה “נייס-גאי”.

מצד אחד, יצרני הנייס-גאי מנסים כל העת להפיק את הסם מחומרים שעדיין אינם נכללים בגדר של סם מסוכן ומצד שני, המשטרה, הבוחנת כל העת את הרכיבים הכימיים המרכיבים את הסם, מנסה לעודד את המחוקק לשנות את פקודת הסמים המסוכנים, כך שגם חומרים שלא נכללו בפקודת הסמים המסוכנים ואשר מהם מופק הסם, יהיו מעתה בגדר סם מסוכן.

ניתן אולי למצוא הצדקה לפעולת המחוקק בכך שבחר להפריד את הגדרתן של עבירות סמים משאר העבירות הפליליות, בעובדה שקיימת דינמיות רבה, הנובעת מאינטרסים ציבוריים, בדבר הכנסת חומרים שונים, שהיו כל העת חוקיים, להגדרה של סם מסוכן. עורך דין פלילי מומלץ ומיומן אמור לדעת להבחין בין חומרים האסורים לשימוש לבין אלו שלא.

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של עו”ד פלילי מיומן?

עבירות סמים, בשונה באופן מובהק לטעמי משאר העבירות הפליליות הקלאסיות, שואבות לתוך העולם העברייני גם את אלו שאילולא השימוש בסם, היו נחשבים לאנשים נורמטיביים או כפי שכונו פעם “בני טובים”. טעם לכך נובע מהלשון המאוד דווקנית המאפיינת את פקודת הסמים המסוכנים.

כפי שכל עו”ד פלילי יטען, בהתאם ללשון הפקודה, כל שימוש וכל ייצור וכל סחר או כל פעולה אחרת המוגדרת כאסורה וככזו המקימה עבירה פלילית על פי הפקודה, מגדרת את האדם שהשתמש בסם כעבריין. זאת מבלי לבחון כלל באיזו סם מדובר ומבלי לבחון כלל את שאלת הכמות שבה אותו אדם השתמש או סחר או ייבא או עשה כל פעולה אחרת המוגדרת כאסורה וככזו המקימה עבירה פלילית. לאור זאת, שכירת עורך דין סמים מקצועי מתמצא היטב בתחום הפלילי, יכולה להיות ההבדל בין כתם שנשאר לכל החיים לבין “עבר נקי”.

עבירות סמים

האיזון הנדרש בהתייחסות אל עבירות סמים

על אף החוק היבש, רשויות האכיפה בישראל מבצעות את האיזון הנדרש בין האינטרס הציבורי לשמירה על חיי החברה והסדר התקין, לבין זכויותיו האישיות של כל אזרח. בהתאם להנחיה שמספרה 4.1105 להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, הרי שקיימות נסיבות בהן לא נפתח תיק פלילי כנגד קטינים.

לגבי בגירים, הרי שבהתאם למתווה חוקי חדש בשנים האחרונות, אלו יוזהרו שלא לעבור פעם נוספת על האמור בפקודת הסמים המסוכנים, למרות שנתפסו על ידי המשטרה עם חומר מוגדר כסם מסוכן על פי פקודת הסמים המסוכנים. זאת רק במידה והכמות שנתפסה אצלם היא מתחת ל-15 גרם וככל שאין להם עבר פלילי מחמש השנים האחרונות. 

יש לציין, כי הנחיה זו אינה רלוונטית לגבי המשרתים בכוחות ביטחון, ובכלל זה חיילי צה”ל. כאשר  חייל מואשם בביצוע עבירות סמים בצבא, הרי שבלי קשר לכמות הוא ישפט בבתי הדין הצבאיים.  עורך דין פלילי מיומן אמור להכיר את מלוא החוקים הללו.

מהי הענישה הנהוגה בגין עבירות סמים?

מערכת המשפט מתייחסת בחומרה קשה לעבירות הסמים השונות ומטילה על הנאשמים ענישה כבדה, כמובן בהתאם לסוג הסם וחומרת המעשה. סחר בסמים למשל, הנמנה עם עבירות הסמים החמורות ביותר, עלול להגיע ל-20 שנות מאסר בפועל. לעומתו, העונש המקסימלי על החזקת סם לשימוש עצמי עומד על שלוש שנות מאסר.  

חשוב לציין כי החזקת סמים לשימוש עצמי ושאינה לשימוש עצמי תתבטא לפי כמות הסמים שנתפסה. כמות שחורגת מזו המוגדרת בפקודת הסמים לשימוש עצמי, נחשבת בהחלט ככמות שהוחזקה למטרות סחר. ולכן אם לצורך העניין נתפס אדם עם 25 גרם קנאביס בעוד הכמות המקסימלית שתיחשב לצריכה עצמית היא של 15 גרם, מוטב שיפנה כבר עכשיו לעורך דין מתאים לקבלת הכוונה יעילה.

כמובן שהענישה בביצוע עבירות סמים כמו החזקה או סחר בקנאביס אינה עומדת בקנה אחד עם סחר בסמים קשים כמו למשל אקסטזי או קוקאין, בגינם הענישה תהיה קשה ומכבידה יותר. 

לסיכום

עורך דין פלילי במרכז, אלון ארז, הבקיא בחוק ובפסיקה של עבירות הסמים, מייצג במקצועיות הגבוהה ביותר ובמסירות, לקוחות החשודים או נאשמים בעבירות סמים.

עורך הדין משמש, בין היתר, גם כמייצג בבית דין צבאי בקרב חיילים בסדיר ובמילואים שזקוקים לייצוג מאת עורך דין צבאי סמים. לייעוץ צרו קשר או חייגו 050-7368203

שאלות ותשובות

האם כבר יש לגליזציה עבור שימוש בסמים בישראל?

עדיין לא קיימת בישראל לגליזציה ולכן מערכות החוק והמשפט פועלות בשוטף כלפי צרכני ומגדלי הקנאביס ובאותו האופן שבו מטופלים צרכנים, סוחרים ומחזיקים בסוגי סמים אחרים. 

שוטר עצר אותי עם הרכב ומצא עליי סמים. מה לעשות?

אין ספק שמדובר במעמד מלחיץ ולכן מוטב שתשמרו על זכות השתיקה מכאן והלאה, עד להתייעצות מתאימה עם עו”ד פלילי. אחרת, כל דבר שתאמרו יתועד בכתב או הקלטה וכמובן ישמש נגדכם.  

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: