קובלנה פלילית בנוגע לעבירות לשון הרע

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

חוק איסור לשון הרע קובע כי פרסום, בכתב או בעל פה שעלול להשפיל אדם ולהפוך אותו למטרה לשנאה או לפגוע בפרנסה שלו מהווה לשון הרע. החוק קובע כי עקב פרסום לשון הרע מהווה ניתן להגיש בגינה תביעה לפיצויים כספיים על הנזק שנגרם בעקבות הפרסום או לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק עד לסך של 50,000 ₪ וכמובן ניתן להגיש קובלנה פלילית שעליו נרחיב כאן במאמר.

 

פרסום לשון הרע כעבירה פלילית

בנוסף קובע חוק איסור לשון הרע כי במקרים מסוימים פרסום לשון הרע יכול להוות גם עבירה פלילית שדינה עד שנת מאסר. בכדי שפרסום לשון הרע ייחשב לעבירה פלילית עליו להגיע ללפחות שני אנשים (מעבר לנפגע) ועליו להיעשות בכוונה לפגוע. עוד קובע חוק איסור לשון הרע כי בעבירה של לשון הרע ניתן להגיש קובלנה פלילית.

 

מה זאת קובלנה פלילית?

ברוב המקרים, כאשר מתבצעת עבירה פלילית, המדינה, באמצעות הפרקליטות והמשטרה, מגישה כתב אישום ומעמידה את העבריין לדין. קורבן העבירה, הנפגע, אינו צד להליך הפלילי, זאת מתוך התפיסה כי עבירות פליליות הן עניין של החברה כולה ולא רק של הנפגע הספציפי. יחד עם זאת, החוק מאפשר לנפגע, במספר מצומצם של עבירות פליליות, להגיש בעצמו כתב אישום כנגד מי שפגע בו, ללא תלות ברשויות המדינה. העבירות הפליליות בהן אפשר להגיש קובלנות פליליות הן עבירות פליליות לא חמורות שהעונש עליהן לא עולה על 3 שנות מאסר ושאין בהן עניין ציבורי גדול. כך למשל ניתן להגיש קובלנה פלילית בגין ביצוע עבירות על פי חוק הגנת הפרטיות, התשמ”א-1981, על פי חוק שמירת הניקיון, התשמ”ד-1984 וכאמור גם על פי חוק איסור לשון הרע.

 

איך מגישים קובלנה פלילית בלשון הרע?

קובלנה פלילית בלשון הרע צריכה לכלול התייחסות מפורשת ללשון הרע שפורסמה כלפיכם ואם מדובר בפרסום בכתב, יש לצרף העתק של הפרסום. מעבר לתוכן של לשון הרע שפורסם, יש לפרט גם מה הייתה תפוצת הפרסום (כלומר למי הגיע הפרסום) ואת כל הנסיבות הקשורות אליו. בנוסף יש לצרף את רשימת העדים שבעזרתם תוכיחו שהפרסום נעשה בכוונה לפגוע ואכן הגיע ללפחות שני אנשים מלבדכם. במידה ונפגעתם מפרסום לשון הרע ואתם מעוניינים להגיש קובלנה פלילית כנגד המפרסם, מומלץ ביותר לפנות לעורך דין אלון ארז, המתמחה בדיני לשון הרע לייעוץ וייצוג משפטי.

 

התייעצות עם עו”ד לפני תביעה

עורך דין אלון ארז, הבקיא בדיני לשון הרע, יוכל לבחון את המקרה ולראות האם הוא עומד בתנאים להגשת קובלנה פלילית בנוגע ללשון הרע. בנוסף עורך דין ארז יידע להכין את כתב האישום כך שיכלול את כל הפרטים הנחוצים ויציג את המקרה ונסיבותיו בצורה ברורה ונהירה. כמו כן עורך הדין ארז ייצג אתכם במהלך המשפט עצמו וינהל אותו עבורכם.

 

הסעד בגין קובלנה פלילית בלשון הרע

במידה ואדם הורשע בקובלנה פלילית בלשון הרע ניתן לגזור עליו כל עונש החל מקנס או עבודות שירות דרך מאסר על תנאי ועד למאסר בפועל. כמו כן הנפגע שהגיש את הקובלנה יכול לקבל באותו הליך פיצויים. זאת, בנפרד מהגשת תביעה אזרחית, בה יבוקש סעד של פיצוי כספי על סכום גבוה יותר.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »