תיק פלילי השלכות

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

ישנה תפיסה בחברה לפיה ענישה על פשע מסוים, וריצוי העונש עד תומו, הם מספקים בכדי לכפר על עוונותיו של העבריין המורשע, ומאפשרים לו “להשאיר את העבירה מאחוריו”.

תפיסה זו אומנם מותאמת לגישת הגמול המאפיינת את המשפט הפלילי, אך אינה מדויקת בכל הקשור להשלכות ארוכות הטווח של ההליך הפלילי, שמשאיר אחריו רישום פלילי המלווה את העבריין המורשע לאורך שנים, עד למחיקתו.

במאמר זה תוכלו לקרוא על מושג התיק הפלילי, העבירות ש”משאירות” אחריהן רישום פלילי, וכמובן גם על ההשלכות למי שקיים בעניינו “תיק” במשטרה.

 

מהו תיק פלילי?

רישום פלילי הוא מרשם שמנוהל על ידי המשטרה, הכולל בתוכו פרטים אישיים על כל אדם שקיימת בעניינו  הרשעה בעקבות הליך פלילי או החלטה אחרת, שהיה כרוך בתוכה קביעה לפיה הוא אשם בביצועה של עבירה פלילית (למשל אדם שנקבע לגביו כי הוא אינו כשיר פסיכיאטרית). “תיק” פלילי הוא שם כינוי  לרישום של הרשעה פלילית או של החלטה אחרת כאמור לעיל

חשוב לאבחן רישום (“תיק”) פלילי ממרשם משטרתי פנימי. מרשם משטרתי פנימי כולל רישומים של תיקי חקירה משטרתיים שנסגרו, עוד בטרם הגיעו לבית המשפט, בשל חוסר בראיות/חוסר אשמה/נסיבות העניין אינן מצדיקות קיומו של הליך פלילי.

 

האם כל העבירות משאירות אחריהן מרשם פלילי?

לא כל עבירה פלילית משאירה אחריה רישום פלילי, אלא רק עבירות שהעונש הקבוע אליהן בחוק הוא שלושה חודשי מאסר לפחות (גם אם עונש המאסר שנגזר בפועל היה קצר מתקופה זו, או שלא ניתן עונש מאסר כלל).

גם מקרים בהם בית המשפט פסק על מתן צו מבחן, או עבודות לשירות הציבור, ייחשבו לצורך הגדרה זו, כל עוד העבירה הרשומה בחוק העונשין כוללת בתוכה מאסר העומד בתנאים שצוינו לעיל.

עבירות “קלות” יחסית, כגון החזקת סמים לשימוש עצמי, או גניבה של סכומים קטנים, שניתנה עליהם הרשעה, נחשבים גם הם לצורך זה, משום שמדובר בגרסאות “קלות” של עבירות חמורות בהרבה – עבירות הגניבה והחזקת הסמים.

 

תיק פלילי השלכות לקיומו

מטרות המרשם הפלילי הן מגוונות, והוא חשוף למספר גופים:

 

המשטרה

המשטרה, שעורכת את הרישום הפלילי ואחראית עליו, משתמשת בו בעיקר לצרכי חקירה.

 

בית המשפט

בית המשפט רשאי גם הוא (במקרים מסוימים) לבקש גישה למרשם הפלילי. סמכות זו משמשת אותו בעיקר לצרכים ראיתים בשלב גזירת הדין, במטרה להבין בצורה יותר מדויקת את עברו של האדם שהורשע בפלילים, ולגזור עליו עונש מותאם ככל האפשר לרמת המסוכנות שלו לחברה, ולצרכיו השיקומיים.

 

מדינות זרות

מדינות זרות שאדם מבקש להגר אליהן, או לקבל ויזה זמנית בכדי להיכנס אליהן, רשאיות לבקש לראות את הרישום הפלילי שלו בטרם מתן האישור, בכדי לקבוע אם מדובר באדם שהן מעוניינות לארח או לקבל לשטחן.

 

מעסיקים

ניתן להגיד שבאופן כללי מעסיקים אינם נחשפים לרישום הפלילי של אלו שמגיעים לבקש אצלם עבודה. עם זאת, ישנם מספר מצומצם של גופים שזכאים לראות את המידע הפלילי של המתמיינים אליהם, כגון משרד הביטחון, המשטרה וגופי ביטחון אחרים.

 

גופי רישוי למקצועות מסוימים

מקצועות מסוימים שנדרש רישיון בכדי לעסוק בהם אינם פתוחים למי שקיים עבורו רישום פלילי. בין המקצועות – עריכת דין, סוכנות ביטוח, נהיגה במונית ונהיגה באוטובוס. בחלק מהמקצועות מדובר באיסור כללי (עד למחיקת הרישום הפלילי) בעוד שבמקצועות אחרים האיסור הוא רק לתקופה קצובה.

כלומר – התיק הפלילי משפיע ומשליך על כל אחד מהתחומים הללו, ויכול לפגוע בהליכים משפטיים אותם מנהל הנאשם, ביכולתו לקבל ויזה למדינה זרה וביכולתו להתקבל לעבודות מסוימות או לעבוד בתחומים מסוימים, ולכן צריך להילקח ברצינות.

 

כיצד ניתן למחוק את הרישום הפלילי?

הרישום הפלילי נמחק בפני עצמו לאחר זמן מסוים מיום ההרשעה. ישנם שני שלבים להליך המחיקה:

 

התיישנות הרש”פ

עבירות “שהתיישנו” הן עבירות שעברה כמות מסוימת של זמן מרגע ההרשעה בהם.

כמות הזמן שצריכה לחלוף לפני שהרשעה תתיישן תלויה בשני גורמים עיקריים: גילו של הנאשם בעת הרשעתו (היותו קטין או בגיר, למשל), והעונש שנגזר עליו בעקבות העבירה (כאשר עונש חמור גורר אתו תקופת התיישנות ארוכה יותר מעונשים קלים).

משמעות ההתיישנות היא שהרישום הפלילי לגבי העבירה הספציפית שהתיישנה אינו נגיש עוד לגורמים שהוצגו לעיל, ולא יכול לשמש אותם לצורך קבלת החלטות.

 

מחיקת רש”פ

משחלפו עשר שנים נוספות מרגע התיישנות העבירה היא נמחקת לחלוטין מהרישום הפלילי, והאדם שביצע אותה נחשב כאילו לא הורשע מעולם.

מחיקה זו אינה מתבצעת באופן פיזי (הרישום נשאר אצל המשטרה) אך מובילה לכך שהרישום אסור לשימוש עבור כל מי שיכל להשתמש בו בעבר, ויכול להיות משומש רק במקרים חריגים ביותר על ידי גורמים מצומצמים ביותר (למשל השב”כ, לצרכי ביטחון המדינה, או בית המשפט, לצורך מינוי שופטים ופסילת חברי כנסת ושרים).

ייתכנו מקרים בהם העבירה תמחק גם ללא מעבר של תקופת התיישנות, וזאת אם היא בוצעה כאשר הנאשם היה מתחת לגיל שש עשרה או כאשר ההליך הפלילי הסתיים ללא הרשעה (בצו פיקוח של קצין מבחן או עבודות לשירות הציבור). בנוסף לכך, ישנן עבירות שלא חלה עליהן התיישנות או מחיקה, כגון עבירות שעונשן מוות.

 

האם ניתן למחוק את הרישום הפלילי לפני תום התקופה שצוינה לעיל?

הדרך היחידה למחוק רישום פלילי של הרשעה היא באמצעות הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה. לו יש סמכות חוקית להורות על קיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה עד כדי מחיקתן בפועל.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם קיים עבורכם רישום פלילי שאתם מעוניינים למחוק, אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל שירות מסור ואמין מן השורה הראשונה.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »