זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

בדיקת סמים בצבא

מתי מותר להגיד לא – על סירוב מתן דגימת שתן בצבא

לצבא יש הרבה דרישות מהחיילים: מעמידה בזמנים ועד התנהגות הולמת, מניקיון הנשק ועד ציות לפקודות.

דרישה פחות מוכרת היא הדרישה למתן דגימת שתן במסגרת בדיקת סמים בצבא במקרים מסוימים כדי לבדוק שימוש בסמים. מתי חייל יכול לסרב לבקשה לדגימת שתן? ומתי לא? מהן ההשלכות של סירוב לבדיקת שתן בצבא? על כך בשורות הבאות

הבסיס המשפטי לבדיקות סמים בצבא 

בדיקות סמים הן היבט חשוב בשמירה על כוח צבאי בטוח ויעיל. ישנם מספר חוקים ותקנות המסדירים את בדיקות הסמים בצבא, כמו:

חוק השיפוט הצבאי – חוק זה קובע את הכללים והנהלים לביצוע בדיקות סמים בצבא, לרבות הנסיבות בהן ניתן להורות על בדיקת סמים בצבא והשלכות סירוב לביצוע בדיקת סמים.

חוק השירות הצבאי – חוק זה מחייב את כל אנשי הצבא לעמוד בתקנות בדיקות הסמים ולשמור על סטנדרטים גבוהים של התנהגות ומשמעת בעת שירותם בצבא.

תקנות בדיקות סמים של הפרקליט הצבאי הכללי – תקנות אלו מספקות הנחיות מפורטות יותר לגבי הנהלים והפרוטוקולים לבדיקות סמים בצבא, לרבות תדירות הבדיקות וסוגי הבדיקות שניתן לבצע.

ככלל, הבסיס המשפטי לבדיקות סמים בצבא הישראלי מבוסס על המחויבות לשמירה על כוח צבאי בטוח ויעיל, תוך שמירה על זכויותיהם וכבודם של אנשי הצבא.

מתי מותר להגיד לא לבדיקת סמים בצבא?

בדיקת שתן נחשבת לבדיקה פולשנית – היא דורשת כניסה לרשות הפרט של הנבדק. לכן היא יכולה להתבצע רק אם ניתן צו מתאים על ידי הסמכות המורשית.

לכן, אם לא ניתן צו כזה – ובהמשך נפרט איזה צו בדיוק צריך להינתן ועל ידי מי – הרי שאין חובה על החייל להעניק בדיקת שתן על פי בקשת כל גורם שהוא. נדגיש: רק אם ניתן צו מתאים יש להעניק בדיקת שתן – בכל מקרה אחר החייל איננו חייב להסכים.

הנה שתי דוגמאות נפוצות למקרים שבהם החייל איננו מחויב במתן דגימת שתן:

בדיקה מניעתית – ביחידות רבות נערכת מדי פעם ובאופן אקראי בדיקת סמים בצבא של משטרה צבאית חוקרת כדי למצוא חיילים שהשתמשו בסמים.

החיילים מכונסים במקום סגור, תעודות החוגר נלקחות מהם והם נדרשים לתת דגימת שתן.

במקרה זה אין כל חובה להסכים לדרישה, גם אם השוטרים מאיימים על החייל שמדובר בהודאה בשימוש בסמים או בסירוב פקודה.

אי מתן דגימת שתן איננו הודאה בשימוש בסמים ולשוטרים אסור אפילו לרשום במקום כלשהו שהחייל סירב לתת בדיקת שתן.

במהלך חקירה במצ”ח, גם כאשר חייל נעצר ו/או נחקר בחשד לשימוש בסמים (או כל חשד שהוא), ייתכן והוא יתבקש לתת בדיקת סמים בצבא – בדיקת שתן. גם במקרה הזה החייל אינו חייב לתת דגימת שתן וזכותו לסרב.

במספר לא קטן של מקרים הפרקליטות הצבאית ביטלה כתבי אישום כאשר עורך הדין של הנאשם הוכיח שדגימת שתן ניתנה בכפיה ולכן איננה ראיה קבילה בבית המשפט.

אפילו חתימה של החייל על מסמך שבו הוא מאשר שהיא ניתנה מרצון לא תמיד מהווה הסכמה כיוון שניתן לטעון שהחתימה נכפתה עליו.

בדיקת סמים בצבא

מתי אסור להגיד לא לבדיקת סמים בצבא?

קצין שיפוט בכיר (קש”ב, מדרגת רב-סרן ומעלה) מוסמך להוציא צו שיחייב חייל לתת דגימת שתן.

על קצין השיפוט להפעיל שיקול דעת לפני שהוא מאשר צו בדיקת סמים בצבא: חייב להיות יסוד סביר לחשדות כנגד החייל המסוים שמתבקש לתת דגימה.

חשוב לדעת שלעיתים בית הדין הצבאי (או הפרקליטות הצבאית) עשוי לקבוע שהצו הוצא שלא כדין כי שיקול הדעת של הקש”ב היה מוטעה מסיבות שונות, למשל:

  • לחייל היו סיבות מוצדקות לסרב לתת דגימת שתן: בעיה בריאותית פיזית או נפשית.
  • הבסיס לצו היה מידע חסוי שלחייל לא ניתנה האפשרות להתמודד עימו.
    זוהי נקודה שבה עורך דין צבאי לסמים יכול לסייע לחייל המואשם באמצעות בדיקת החוקיות של צו הקש”ב וערעור על החוקיות שלו.

מה קורה למי שמסרב לאחר שהוצג לו צו קש”ב?

במקרה ובו הוצג לחייל צו קש”ב לבדיקת סמים בצבא והוא סירב בכל זאת לתת בדיקת שתן הרי שהוא עובר עבירה: סירוב צו קשב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים.

לפי חוק השיפוט הצבאי העונש על סירוב זה הוא שנתיים מאסר. בתי הדין הצבאיים נוטים להתייחס לסירוב זה כשווה לעבירה של שימוש חד פעמי בסמים ומענישים עליו בהתאם. סירוב במקרה זה גם גורר רישום פלילי מופחת.

 זכויות החיילים על פי החוק

לפי החוק, לחיילים בצבא יש זכויות בכל הנוגע לבדיקות סמים. זכויות אלו כוללות: 

  • הזכות לפרטיות
  • הזכות להליך הוגן.
  • הזכות לערער על חוקיות בדיקת הסמים
  • הזכות לסודיות רפואית
  • הזכות לקבל מידע

האם ניתן להיעזר בעורך דין עבור בדיקת סמים בצבא

חייל שנחשד בעבירות סמים בצבא, שנענש שלא בצדק על סירוב למתן שתן במסגרת בדיקת סמים בצבא, או שהינו מעורב בחקירה על החזקת או שימוש בסמים, רשאי, בכל שלב של החקירה, להתייעץ עם עורך דין פלילי מומלץ.

זוהי זכותו ואי אפשר לסרב לבקשתו לראות עורך דין. כמו כן, בקשה להתייעץ עם עורך דין איננה מהווה ראיה נגד החייל, סיבה להתחזקות החשד כנגדו או סימן לכך שהוא אשם.

מדוע חשוב לקחת ייצוג משפטי?

כאשר עומדים בפני אישומים בעבירות סמים בצבא, חשוב שיהיה ייצוג משפטי חזק. ישנן מספר סיבות:

הגנה על הזכויות: עורך דין יפעל כדי להגן על זכויותיך לאורך כל ההליך המשפטי, ויבטיח כי תקבל יחס הוגן וכי זכויותיך אינן מופרות.

בניית הגנה חזקה: עורך דין יבדוק את הראיות נגדך ויבנה אסטרטגיית הגנה חזקה. ההגנה יכולה לערער על חוקיות בדיקת הסמים או לטעון שהראיות נגדך אינן מספיקות או לא מהימנות.

ידע וניסיון: עורך דין צבאי סמים מנוסה בטיפול בתיקי עבירות סמים בצבא ובעל היכרות מעמיקה עם מערכת המשפט הצבאית. הוא יכול לספק הכוונה וייעוץ משפטי מקצועי ולעזור באופן מהותי להתמודד עם האישומים.

ניהול משא ומתן עם תובעים: עורך דין צבאי בתחום הסמים יכול לנהל משא ומתן עם התובעים הצבאיים בשמך ולפעול למען השגת הסדר טיעון או למזער את ההשלכות והעונשים של הרשעה.

בסך הכל, ייצוג משפטי בתיק סמים צבאי יכול להגדיל משמעותית את הסיכויים שלך להשיג תוצאה חיובית ולמזער את ההשפעה של האישומים נגדך.

עורך דין צבאי שמכיר את המערכת הינו חיוני לכל חייל שצריך להתמודד עם האשמה בעבירות סמים.

צרו קשר עוד היום עם עורך דין צבאי אלון ארז – לעזרה בהתמודדות עם מערכת החוק והמשפט הצבאית – 050-736-8203

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: