זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירה שיש עמה קלון

במדינה מתוקנת כמו ישראל פשעים ועבירות מסווגים בהתאם למדרגים שונים וככל שהעבירה תהיה חמורה יותר כך גם הענישה. עם זאת לא כל עבירה פלילית שנעשתה יש עמה קלון. מהי עבירה שיש עמה קלון ומה השלכותיה על מבצעיה?

 

סמכות בית המשפט

לבית המשפט קיימת הסמכות לתת את החותמת הסופית על אופייה של כל עבירה ובכך להכריע באם העבירה אותה ביצע הנאשם נושאת עמה קלון או באם לא.

 

עולם המוסר

למעשה קלון זהו מושג השאול מעולם המוסר ולאו דווקא מעולם המשפט ומשמעותו היא גינוי הנאשם. בית המשפט העליון הכריע בעבר כי הקלון “הוא פגם מוסרי המעיד על בעליו שאין הוא ראוי לבוא בקהל ישרים, וממילא אין הוא ראוי לשאת באחריות ציבורית להחלטות ולמעשים אשר ענייני הכלל ושלום הציבור תלויים בהם”.

כלומר, על פי רוב עבירה שיש עמה קלון מעידה על קיומו של פגם מוסרי בנאשם והשימוש בהגדרה זו נעשה בעיקר לצרכי הרתעה, במיוחד עבור נאשמים עליהם אות הקלון תשפיע במיוחד, קרי עובדי ציבור.

 

הקשר בין עבירה שיש עמה קלון לבין סטיגמה חברתית

כאמור מושג הקלון מגיע מעולם המוסר ולא מעולם המשפט. כתוצאה מכך הוא אינו מעוגן בחוק. השימוש במושג זה בעולם המשפט נובע ונסמך על כוחה של הסטיגמה החברתית ועל ההשפעה שיש לזו על אנשים, לרבות על נאשמים וזאת ללא כל קשר לזרם החברתי אליו הם משתייכים.

 

מעורבות בהליך פלילי

כך למשל גם אם לא הוכחה אשמתו של חשוד או נאשם, עצם היותו מעורב בהליך פלילי היא אות קלון עליו עוד טרם פסיקת הדין. לסטיגמה אשר נוצרת כתוצאה ממעורבות בהליך פלילי יש השפעה עצומה על הנאשם או החשוד וכן על האפשרות שלו להשתלב בחזרה בחברה. במקומות רבים אף מעורבות זו עשויה להוביל לנידוי חברתי.

כך גם במקרים בהם יצא זכאי, ימצא החשוד לשעבר בכלא מטאפורי ויחיה בשבי תחת אות הקלון שנתנה לו החברה.

 

ההשלכות של עבירות שיש עמן קלון

היות וקיימת כזו השפעה פסיכולוגית למושג קלון, עבירה שיש עמה קלון היא גורם התרעה יעיל ועוצמתי ומכאן שנעשה בה שימוש. הקלון מיוחס לרוב לעבירות פליליות והמשמעות היא גינוי התנהגותו של הנאשם כהתנהגות בלתי מוסרית אשר אינה מתקבלת בחברה.

 

התבססות על נסיבות המקרה

עם זאת ההחלטה על הגדרת עבירה כעבירה שיש עמה קלון מתבססת על נסיבות המקרה ועל בחינת כל מקרה לגופו. כך למשל יכולות להיות עבירות שבכל מקרה אחר היו מוגדרות כעבירות שיש עמן קלון, אך במקרה ספציפי יכול שייקבע, כי התקיימו נסיבות מקלות אשר שוללות את הקלון.

לעבירות שיש עליהן קלון ישנן השלכות מוסריות על הנאשם בביצוען. השלכות אלו באות לכדי ביטוי בשלילת זכותו של הנאשם לעסוק בתפקידים ציבוריים, פוליטיים או ביטחוניים בעיקר.

 

ומה יש לחוק לומר בנושא?

ישנם חוקים רבים אשר מעגנים את האיסורים החלים על נאשמים שביצעו עבירות שיש עמן קלון. כך למשל על הנאשמים חל איסור לעבוד במשרות ציבוריות, להתמודד לכנסת או לרשויות מקומיות.

 

השפעת העבירה על העתיד

אנשים שביצעו עבירות מסוג זה לא יוכלו להתקבל ללשכת עורכי הדין או לוועדה למינוי שופטים ובמידה והעבירה האמורה בוצעה במהלך השירות הצבאי, היא עלולה להוביל להורדה בדרגה.

 

תפקידו של עורך הדין הפלילי

נסכם ונאמר שעבירות שיש עמן קלון הנן מורכבות וייחודיות ולו רק משום שחותמת הקלון ניתנת על בסיס הנסיבות הרלוונטיות למקרה. המושג “קלון” גם הוא בעייתי היות ומקורו בתפיסות מעולם המוסר והוא אינו מעוגן בחוק.

 

עבירות עם אותו קלון

עם זאת, האיסורים החלים על נאשמים אשר ביצעו עבירות שיש עמן קלון כן מעוגנים. היות ולעבירות ולהן אות קלון ישנן השלכות רבות, כאשר עומדים בפני הליך פלילי מומלץ ורצוי להתייעץ עם עורך דין פלילי מקצועי הבקיא ברזי החוק והפסיקה. עורך דין פלילי המכיר את החוקים, ואת ההשלכות העתידיות הנובעות מעבירות שיש עמן קלון יוכל לעזור לכם למצות את הדין ולעיתים אף להמתיק את רוע הגזירה.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: