זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות סמים בצבא

שימוש בסמים, למרות שהוא הפרה של החוק, אינו נדיר. יש כאלה שמנסים סמים לפני הצבא ויש כאלה שממשיכים לחוות אותם במהלך השירות הצבאי. אם לא די בכך שמדובר בעבירה פלילית נגד החוק, זהו גם מעשה שעלול להיות לו השלכות לא קלות על החייל שיואשם בשימוש בסמים או בסחר, ובכללי עבירות סמים בצבא מטופל בצורה שכדאי לייחס לה חשיבות רבה.

סמים על מדים: על עבירות סמים בצבא

הגישה הצבאית לסמים

עבירות סמים בצבא אינן דומות לעבירות סמים של אזרח. הצבא מתייחס לעבירות סמים בצורה חמורה יותר וכתוצאה מכך ישנם כמה הבדלים חשובים בין התייחסות המערכת הצבאית לעבירות סמים לבין התייחסות המערכת האזרחית:

ההבדלים בין משפט אזרחי לצבאי

בעוד שהמערכת האזרחית נוהגת להקל על עבירות השימוש בסמים קלות לראשונה (כולל הוראת היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין משתמשים חד פעמיים), הצבא אינו מבדיל בין סמים קלים לסמים קשים. בעוד שבאזרחות שימוש בסמים קלים עשויים לגרור להטלת קנס בלבד, בצבא, אפילו אלה שנתפסו בשימוש והחזקה של סמים קלים יעמדו לדין על כל המשתמע – וההשלכה מוצגת להלן.

מספר פעמים שחייל נתפס

הצבא גם לא מבדיל בין מי שנתפס שוב – אלו המשתמשים הרגילים – לבין אלה שנתפסים לראשונה. בצבא מעמידים לדין גם בגין העבירה הראשונה של שימוש בסמים “קלים”.

העונש בצבא

העונש בצבא עשוי להיות כבד יותר. בנוסף לעונש המאסר, ייתכנו גם עונשים רבים אשר יפגעו בשירותם הצבאי של הנאשמים בעבירה: אובדן סיווג ביטחוני, פיטורים מיחידות יוקרתיות, אובדן רישיון צבאי ועוד. חשוב לזכור כי מלבד תקופת המאסר שעשויים להיתפס על ידי הנתפסים, הרשעה גם מובילה לרישום פלילי באזרחות.

חייל בחופשה הוא עדיין חייל

חשוב לזכור שחייל פעיל הוא חייל גם כשהוא יוצא לחופשה. לכן שימוש בסמים בבית הוא גם עבירה והצבא יעמיד לדין את מי שהשתמש בסם במהלך חופשה . יתרה מזו, אפילו חייל מילואים בחופשה – כשהוא במילואים פעיל ובאחריות – יכול להיות מועמד לדין אם ייתפס בגלל שימוש בסמים.

העונשים הצפויים

כפי שציינו, ישנם מספר עונשים רלבנטיים בהאשמה בעבירות סמים בצבא:

מאסר בפועל

ככל שהעבירה חמורה יותר יכול להיות העונש ארוך יותר. נסיבות מחמירות יכולות לכלול: שימוש חמור בסמים, עבירה שנייה, סחר בסמים, שימוש במהלך פעילות המסכנת חיי אדם ועוד.

פגיעה בקריירה הצבאית

שחרור מהצבא, פיטורין מיחידות יוקרתיות, עיכוב קידום או שדרוג לאחור, התקשרות למשרת קבע, אובדן סיווג ביטחון, אובדן רישיון נהיגה צבאי.

רישום פלילי

כל מי שהורשע בעבירת סמים נענש גם על דרך של קיום רישום פלילי המשפיע על חיי האזרחים – מי שיש לו עבר פלילי אינו יכול לעבוד בשירות המדינה, לקבל רישיון נשק ועוד. לפי תיקון לחוק השיפוט הצבאי עבירת סמים קלה תביא לרישום פלילי מופחת, אשר יפוג לאחר חמש שנים. התיקון אכן מקל על מי שעבר עבירת סמים מינורית, אך עדיין זהו רישום פלילי הנובע מהרשעה בגין שימוש בסמים קלים.

לחייל יש גם זכויות במצב של עבירת סמים

לחיילים בצבא יש חובות מרובות, אך זה לא אומר שלחיילים אין זכויות. להלן שתי דוגמאות חשובות בנושא עבירות סמים בצבא:

האם ניתן לחייב חייל למסור דגימת שתן?

לחייל מותר לסרב לבדיקת סמים בצבא  – דגימת שתן במהלך בדיקת מניעה – בדיקה שגרתית שמשטרה צבאית חוקרת (משטרה צבאית) מבצעת מדי פעם ביחידות שונות – חייל מתבקש לערוך בדיקת שתן כדי לבדוק אם הוא השתמש בסמים , זכותו של החייל לסרב לתת דגימת שתן. רק אם ניתנה לחייל צו קצין שיפוט בכיר (דרגת רס”ן ומעלה) עם שמו עליו, מוטלת עליו חובה לבצע בדיקת שתן במסגרת חקירת מצ”ח לבדיקות סמים בצבא.

הזכות לייעוץ עם עורך דין סמים בצבא

הזכות שיש לחייל להתייעץ עם עורך דין לאחר שחושדים בו בביצוע עבירות סמים בצבא: חייל שנעצר או זומן לחקירת צה”ל רשאי להתייעץ עם עורך דין סמים מהרגע הראשון.

אם לא מכבדים זכות זו, אין לקבל את הראיות שהושגו בחקירה. החייל יכול וצריך להתעקש על זכותו להתייעץ עם עורך דין לפני שהוא עונה על השאלה. קצת על החקירה במצ”ח.

עורך דין צבאי סמים

מדיניות צה”ל נוקשה מאוד בכל הנוגע לנושא הסמים. בשנים האחרונות הצבא מנסה להפחית ואף לעצור לגמרי את התופעה, ולכן נקבעה מסגרת לאכיפה נוקשה ואף מאיימת אשר כל חייל שנחשד בעבירת סמים, חווה אותה. נקיטת הצעדים הקשה והאגרסיבית כלפי אלו העוברים עבירות סמים בצבא היא בלתי מתפשרת וצעדים אלו לעיתים, בלתי הפיכים. שאיפת הצבא היא להוביל לכתב אישום בכל עבירת סמים, והפרקליטות הצבאית אף דורשת עונשי מאסר.

באם הנך מעורב בעבירות סמים, בין אם זה קרה בשטח צבאי או בין אם היית בחופשה בבית או לאחר השעות בבסיס, פנה בהקדם אל עורך דין צבאי פלילי המומחה בתחום הסמים כדוגמת עורך הדין אלון ארז, לקבלת ייעוץ.

עצות של עורך דין צבאי סמים

דגימת שתן לבדיקת סמים, היא בדיקה שנהוג לקיים אותה באם נמצא חשד לעבירות סמים בצבא, ולעיתים אף באופן אקראי ללא חשד על מנת ליצור תחושת הרתעה.

לא רבים יודעים אך יש מקרים אשר ניתן לסרב לבדיקה זו. מאחר ומדובר בבדיקה הפוגעת בפרט של החייל, מותר לבצע אותה רק במידה וניתן לכך צו מתאים. אם החייל התבקש לבצע בדיקה ולא היה כל צו המחייב זאת, זכותו הבסיסית לסרב.

עורך דין צבאי המתמחה בעבירות סמים בצבא, מסביר את הדבר לחשוד מיד עם הפגישה איתו, באם טרם נבדק. באם יש צו כזה והחייל סירב לבצע בדיקה, אזי מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. בצבא, בדיקה זו נפוצה כי מגיעים מפעם לפעם אנשי מצ”ח ליחידות השונות לבצע בדיקת סמים לחיילים, על מנת לאתר חיילים כאלה.

הנטייה היא לרכז קבוצת חיילים בחדר אחד, ליטול מהם חוגרים ולדרוש בדיקה. מצ”ח מכריחים את החייל לדגום שתן אך מדובר בבדיקה שהחייל רשאי לסרב לה ולא יאונה לו כל רע ברמת העיקרון.

עבירות סמים בצבא

נחשדתם בעבירות סמים בצבא? פנו עוד היום לעורך דין מיומן.

באם נקלעתם לסיטואציה כזו של בדיקה או שמא נחשדתם בעבירות סמים, פנו מיד אל עורך צבאי המטפל בתיקי סמים. הוא ידאג כבר לבדוק עבורכם את הנסיבות שהובילו אתכם לסיטואציה, יסביר לכם את זכויותיכם, וידאג לתוצאה הטובה ביותר עבורכם. פנו בהקדם אל עורך דין אלון ארז, עורך דין צבאי פלילי.

עורך דין סמים בצבא

עבירות סמים נחשבות לעבירות די נפוצות, יש הנוטים לחשוב כי מדובר בעבירה קלה, דבר שהוא לא נכון מיסודו. עבירות סמים בצבא הן חמורות יותר, לכן באם נתפסת והנך חשוד בעבירות של סמים, מומלץ לקבל סיוע מיידי על ידי עורך דין צבאי המומחה בתחום הסמים. אדם שנחשד כי ביצע עבירות סמים, ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, ויוגש נגדו בסיום התיק, באם יש בסיס לכך, כתב אישום.

ליווי של עורך דין סמים בצבא, כסיוע מקצועי כבר מתחילת התהליך, יסייע בידכם למזער את הנזקים ואת העונש. שימוש בסמים במסגרת הצבא נחשב לעבירה חמורה מאוד, וזה כלל לא חשוב באם יש לכם עבר פלילי או לא, יש סייגים רבים שחשוב לדעת אותם לדוגמת הבדיקות השונות שמותר או אסור לערוך לכם, להימצאות סמים ועוד. לייעוץ פנו אל עורך הדין הצבאי אלון ארז, המומחה בפלילים וגם בתחום זה.

תפקידו של עורך דין סמים בצבא

כאשר קיים חשד כלשהו לשימוש בסמים במסגרת השירות הצבאי, מחפשים ברוב המקרים סימנים והוכחות לכך, ובתוך כך מבקשים מהחשוד לעבור בדיקת שתן. לא כולם יודעים כי סירוב לבצע בדיקת שתן על פי צו ובדיקות נוספות, נחשבים לעבירה פלילית על פי חוקי הצבא וניתן להגיש על כך כתב אישום לבית הדין הצבאי.

באם השתמשת בסמים גם אם זה חד פעמי במסגרת השירות הצבאי שלך, יתכן כי הנך יכול לאבד יכולת להתמודד על תפקידים מבוקשים כמשרות ציבוריות, עריכת דין ועוד. לא חסרים חיילים ששילמו מחיר יקר על שימוש עצמי בסמים וביצוע עבירות סמים בצבא. כאן נכנס העורך דין, אשר בעזרת טיפול נכון בתיק זה, ינסה להוציא אותך באופן המיטבי עבורך.

שימוש בסמים בצהל

עורך דין מומחה בתחום עבירות סמים בצבא, אשר גם משמש כעורך דין צבאי הוא לא דבר שקל למצוא. עורך דין רגיל בתחום הפלילי לא יוכל לסייע לכם אם הוא לא מוסמך כעורך דין צבאי. לכן פנו עוד היום אל עורך הדין אלון ארז, עורך דין פלילי ומוסמך לשמש גם כעורך דין צבאי, שיוכל להעניק לכם ייעוץ מקצועי מהמעלה הראשונה.

עבירות סמים בצבא – סיכום

האשמה בעבירות סמים במהלך השירות הצבאי היא אישום רציני שעלול להיות לו השלכות חמורות. חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין צבאי מיומן הבקיא היטב במשפט פלילי כדי לדעת כיצד להתמודד עם המערכת ולהצליח לצאת ממצב מאוד לא נעים.

שאלות נפוצות

באיזה בית משפט מועמד לדין חייל שנאשם בעבירות סמים?

חייל הנאשם עבירות סמים בצבא, יועמד לדין בבית הדין הצבאי. חוק בית הדין הצבאי (1955) קובע כי לבתי הדין הצבאיים סמכות השיפוט בעבירות פליליות שביצעו חיילים במהלך שירותם הצבאי, לרבות עבירות סמים. עבירות אלו נתונות לדין על ידי תובעים צבאיים, והחייל הנאשם זכאי לסנגור צבאי.

האם ניתנים שירותיי ייצוג על ידי צהל במקרה של ביצוע עבירה?

צה”ל מספק שירותי ייצוג לחיילים המואשמים בביצוע פשעים במהלך שירותם הצבאי. בצה”ל פועלת מחלקה משפטית המספקת ייעוץ וייצוג משפטי לחיילים העומדים לדין פלילי. המחלקה המשפטית אחראית על ייצוג חיילים בבתי משפט צבאיים ומתן ליווי משפטי לאורך כל ההליך המשפטי.

בצה”ל, כאשר חייל מורשע עבירות סמים בצבא, על החייל להגיע אל ועדת סמים בצבא. הועדה ממליצה למפקד האחראי האם היא ממליצה להשאיר את החייל בתפקידו הנוכחי, לשבצו מחדש או לתת לו פטור מצהל.

הועדה מסתמכת על העובדות והנסיבות של המקרה הספציפי בו היא מחליטה, עבירות סמים בצבא קודמות ובודקת את לקיחת האחריות של החייל. במידה והחייל מבטיח כי לא יעשה זאת שוב היא לרוב תיקח זאת בחשבון.

לקבלת סיוע בהתמודדות עם מערכת המשפט והמשפט הצבאי – 050-7368203

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: