זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות סמים בקרב בני נוער

בני נוער רבים, הנחשבים כקטינים בעיני החוק, מתנסים בסמים. מה דינם של אלו אשר נתפסים? האם החוק עושה הבחנה בינם לבין בגירים? מהו העונש הצפוי לעבירות סמים בקרב בני נוער? וכיצד ניתן למנוע פגיעה בעתידם של אותם בני נוער שנתפסו?

עבירות סמים בקרב בני נוער

מאז ומתמיד ידוע, שישנם בני נוער קטינים הבוחרים להתנסות בסמים, ובעיקר סמי קנאביס וסמי פיצוציות אשר נחשבים כסמים “קלים” בקרב הציבור. יש לציין כי החוק בישראל, בניגוד למקומות אחרים, אינו עושה הבדלה בין סמים קלים לבין סמים קשים, כך שכל סם המופיע בפקודת הסמים המסוכנים נחשב ללא חוקי ועל כן אסור לשימוש.

האם פקודת הסמים מבחינה בין סמים קלים לקשים ובין עבירות סמים אצל בני נוער לבין עבירות של בגירים מעל גיל 18? מה הדין על עבירות מסוג אלו? ומה הגורמים אשר מובילים בני נוער להשתמש בסמים מלכתחילה?

מה הגורמים אשר מובילים בני נוער להשתמש בסמים?

בני נוער רבים מתנסים בסמים כאשר הסיבות לכך הנן רבות ומגוונות. על פי מחקרים ישנם גורמים שונים אשר עשויים לגרום לבני נוער להתחיל להשתמש בסמים ביניהם: סקרנות, לחץ חברתי, חסכים רגשיים, נורמות ובעיות חברתיות, מרד גיל הנעורים, יצר הרפתקנות ועוד.

כאמור בביצוע עבירות סמים בקרב בני נוער מדובר בתופעה אשר הולכת ומתרחבת ככל שהשנים חולפות וניתן אף לומר כי משנה לשנה גילם של הקטינים הנתפסים מעורבים בעבירות סמים הולך וקטן.

כתוצאה מכך נשאלת השאלה הבלתי נמנעת והיא: האם בתי המשפט עושים אבחנה בין עבירות סמים המבוצעות על ידי קטינים לבין כאלו שמבוצעות על ידי בגירים? ומהו היחס של בית המשפט לנער שנתפס בביצוע עבירות כמו שימוש בסמים או החזקת סם לשימוש עצמי?

עבירות סמים בקרב בני נוער

האם פקודת הסמים המסוכנים מבחינה בין בני נוער לבין בגירים?

פקודת הסמים המסוכנים בן אם מדובר בעבירות סמים בקרב בני נוער או בגירים למעשה אוסרת על כל שימוש, גידול, ייצור, שיווק, אחזקה, הפקה או עישון של הסמים המופיעים ברשימת הסמים המסוכנים, כאשר היא אינה מבחינה בין סמים קשים לבין סמים קלים, ולא בין בגירים לבין קטינים שביצעו עבירה. עבירות סמים הן עבירות פליליות לכל עניין ודבר אשר עשויות לגרור עמו ענישה החל מקנסות כספיים, דרך שלילת רישיון ומניעת הוצאת רישיון ועד מאסר בפועל.

עם זאת, תיקון 113 לחוק העונשין כן קובע כי בית המשפט צריך לקבוע מתחם ענישה הולם וכתוצאה מכך העונש כן משתנה בהתאם לגיל ולנסיבות המקרה. תיקון זה בא לידי ביטוי הן כאשר מדובר בבגיר, הן כאשר מדובר בקטין והן לגבי נאשמים בעלי עבר פלילי או ללא עבר פלילי.

מהן זכויותיו של קטין הנתפס בביצוע עבירות סמים בקרב בני נוער?

למרות שהחוק אינו מבחין בין בגירים לקטינים, היחס של המשטרה ושל בתי המשפט לקטינים אשר נתפסו בפעם הראשונה בגין שימוש או אחזקה לצורך צריכה עצמית לרוב שונה בתכלית מהיחס לבגירים אשר עברו את גיל 18.

על פי רוב קטינים ישלחו לקבלת סיוע של שירות המבחן לנוער ובהנחה ומדובר בעבירה ראשונה ובכמות לא גדולה של סמים שנתפסה, הנטייה היא לסגור את התיק ואף לא להעמיד את הקטין לדין פלילי.

כמובן שהדבר מותנה בשיתוף פעולה מצד הקטין ובמקרים בהם הוא לא מתקיים הדבר כן עלול להוביל להחלטה של המשטרה להגיש כתב אישום פלילי.

פניה לעורך דין מומחה יכולה לסייע לאחר ביצוע עבירות סמים בקרב בני נוער

בכל מקרה בו מדובר בקטין קיימת חשיבות רבה לפניה לשירותיו של עורך דין סמים בתחום הפלילי ויפה שעה אחת קודם. בכוחו של עורך דין הבקיא ברזי החוק והפסיקה למנוע כל פגיעה אפשרית בעתידו של הקטין כולל בשירותו הצבאי, לסייע בשלבי החקירה השונים ולהמתיק את הדין במידה משמעותית.

היות והחוק כן עושה הבחנה בין עבירות שימוש עצמי לבין עבירות סחר, החשיבות בשירותיו עורך דין רק מתעצמת כאשר מדובר בבני נוער אשר נחשדים בביצוע עבירות סחר בסמים או במכירת סמים לבני נוער אחרים ולו רק בשל העובדה כי מדובר בעבירה חמורה בהרבה יותר אשר העונש המקסימלי עבורה יכול להגיע לכדי 20 שנות מאסר בפועל.

במקרה ועבירות סמים בקרב בני נוער עומדות על הפרק, מומלץ לפנות לעורך דין פלילי מקצועי אשר מכיר את החוק ויוכל למצות עד תום את זכויותיהם.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: