עונש מאסר עולם – כמה זמן נמשך בישראל?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

אחד העונשים היותר חמורים שבתי המשפט יכולים להטיל על מורשעים הינו מאסר עולם. מהו מאסר עולם ועל אילו עבירות הוא מוטל, והאם אכן כשמו כן הוא – עונש מאסר לכל החיים?

לכאורה, מהמושג “מאסר עולם” משתמע כי מדובר במאסר לכל החיים, אך בפועל רבים המקרים בהם אסירים שנגזר עונשם למאסר עולם משתחררים לאחר ריצוי תקופה ארוכה אמנם, אך עוד במהלך חייהם. זאת במקרים בהם וועדת שחרורים ייעודית אשר דנה באסירי עולם ממליצה לנשיא המדינה לקצוב את עונשיהם ולאחר שנשיא המדינה בחר לקבל המלצה לקציבה.

על אילו עבירות ניתן להטיל מאסר עולם?

עונש זה מוטל בשל ביצוע עבירות ספציפיות מאוד שהן מהחמורות ביותר בחוק העונשין. העבירה הקלאסית ביותר אשר מעניקה סמכות לבית המשפט לגזור עונש של מאסר עולם על מי שמורשע בה היא כמובן עבירת הרצח. יחד עם זאת, לאור תיקון 137 מלפני מספר שנים גם לגבי עבירת הרצח, לא תמיד העונש המחייב הוא מאסר עולם. בהתאם לתיקון 137 המחוקק בישראל, לאחר רפורמה משמעותית עליה עמלו טובי המשפטנים בארץ לאורך מספר שנים, הוחלט על שינוי כולל של עבירות ההמתה השונות (רצח, הריגה, גרם מוות ברשלנות). כיום ישנם שני סוגים של עבירות רצח. האחד הוא רצח בנסיבות מחמירות אשר מי שמורשע בסעיף זה חובה על בית המשפט לגזור עונש של מאסר עולם ללא שיקול דעת. רצח בנסיבות מחמירות מוגדר בין השאר אם לפני הרצח היה תכנון מוקפד של הרצח, אם הנרצח היה קטין, אם לפני הרצח התגלתה התעללות של הרוצח בקורבן העבירה או אם הרוצח היה בן הזוג של הנרצחת וכו’. לצד סעיף זה, נותר סעיף רצח אשר איננו מחייב מאסר עולם, אלא שבמקרה זה עונש מאסר העולם הוא העונש המקסימלי. כלומר, כל אותם מקרים שאינם נופלים להגדרה של רצח בנסיבות מחמירות יוגדרו כרצח. ובמקרים אלו כאמור אין חובה על בית המשפט לגזור עונש מאסר עולם. למעט עבירת הרצח, בתי המשפט מוסמכים להטיל מאסר עולם רק במידה ומדובר בנאשמים בעבירות נגד המדינה כמו בגידה, ריגול, המרדה וכו’. רק נשיא המדינה יכול לקצוב עונשי מאסר עולם שהוטלו על ידי בית המשפט. וגם זאת לאחר שוועדת שחרורים מיוחדת ישבה והחליטה להמליץ לנשיא על קציבת מאסר העולם.

וועדת השחרורים לאסירי עולם

בתחילת שנות ה- 90 הנשיא עזר וייצמן ז”ל מיאן לקצוב עונשי מאסר עולם לפשעים חמורים, וכך נוצר מצב בלתי הוגן ולא שוויוני בין אסירים. אי לכך הוחלט על הקמת וועדת שחרורים מיוחדת אשר מטרתה לעסוק בקציבת עונשם ובשחרורם של אסירים שהוטל עליהם מאסר עולם. בין תפקידיה של וועדה זו לבחון כל מקרה שמובא אליה לגופו תוך התייחסות להיבטים שונים כמו למשל התנהגותו של האסיר בכלא, סוג וחומרת העבירה שביצע, נסיבות אישיות וכן דיווחים ודוחות מטעם הרשויות הממונות. לאחר מכן, על הוועדה להמליץ לנשיא המדינה על מתן חנינה או קציבת העונש. יש לציין כי הוועדה אינה רשאית להמליץ על קציבת העונש לאסירים שטרם ריצו שבע שנות מאסר ובמקרה ומדובר באסיר אשר נקצבו לו שני מאסרי עולם, לא תוכל להמליץ על קציבת עונשו בטרם חלפו 15 שנים מיום כליאתו.

מה עוד חשוב לדעת?

  • אסיר אשר לא הומלץ לקצוב את תקופת מאסרו –  מרגע שפנה אסיר לוועדה, עליה לשוב ולדון שוב בעניינו כל שנתיים. כך שאם הועדה פסקה שאין לקצוב את עונשו, לאחר שנתיים היא תשוב ותתכנס לשקול זאת שוב.

 

  • שחרור על תנאי חשוב להבין שגם מי ששוחרר ממאסר עולם ולא נשאר מאחורי סורג ובריח לכל החיים, ייחשב למשוחרר על תנאי. על כן במידה ויבצע עבירה שעונשה גבוה מ-3 חודשי מאסר ישוב לכלא.

מאסר עולם

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לכם במקרה והואשמתם ברצח בנסיבות מחמירות?

עורך דין פלילי הינו בעל הניסיון והרקע המתאים על מנת להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם במידה ותלוי נגדרם אישום ברצח בנסיבות מחמירות. עורך הדין יבחן את המקרה שלכם לגופו, את הנסיבות שהובילו לביצוע המעשה, הרקע למעשה, האם נשמרו הזכויות שלכם לאורך כל התהליך והאם המעצר התבצע כחוק. חשוב מאד להקדים ולפנות לעורך הדין מהר ככל הניתן, וזאת על מנת שעורך הדין יעניק לכם ייעוץ והדרכה כבר מן השלב הראשוני ביותר, ויהיה שם כדי ללוות ולסייע לכם בכל דבר. עורך הדין ייצג אתכם בערכאות השונות ויעשה כל שאל ידו להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם בהתאם לתנאים שנוצרו, תוך שאיפה להביא לזיכוי מוחלט או להביא להקלה משמעותית בעונשכם.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לכם במקרה ואתם עומדים בפני וועדת שיחרורים?

במידה ואתם עומדים בפני וועדת שיחרורים לאחר תקופה מסויימת של ריצוי עונש מאסר, חשוב מאד להתייעץ עם עורך דין פלילי ולקבל ממנו ייצוג הולם בוועדה. עורך הדין המיומן בייצוג מול וועדות שיחרורים יעשה כל שביכולתו על מנת להביא לתוצאות הטובות ביותר עבורכם – קציבת עונשכם ואף שיחרור מבית הכלא. כל זאת בהתאם לתנאים שנוצרו בזמן שהותכם בכלא.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לכם במקרה והתגלו עדויות או ממצאים חדשים?

לא פעם אנו נתקלים בחדשות במקרה שבו ממצאים חדשים או עדויות חדשות מגלות כי האדם שהואשם ברצח או במעשה פלילי חמור, למעשה אינו האדם הנכון. גם היום כאשר בידי המשטרה אמצעים רבים לגילוי ואיתור הוכחות וראיות, חלקם טכנולוגיים ומתקדמים ביותר, עדיין נופלות טעויות מצערות, אשר באופן נסיבתי או מכל סיבה אחרת מואשם האדם הלא נכון בביצוע עבירה חמורה. במידה וגם אתם הואשמתם בפלילים על לא עוול בכפכם, חשוב שתדעו שיש מה לעשות בנידון. פנו עוד היום לעורך דין פלילי על מנת לשמוע ולהבין כיצד ניתן יהיה לעזור לכם להגיע למשפט חוזר ולהוציא את הצדק לאור.

נסיבות מקלות

נדיר מאד שרצח מתרחש סתם כך ללא סיבה. במקרים כאלו בדרך כלל מדובר ברוצחים בדם קר אשר רוצחים לשם הנאה, ואלו אינם נפוצים, למרבה המזל. ברוב המוחלט של המקרים רצח, גם אם הוא מתוכנן היטב מראש, מתרחש על רקע מצוקה. אין זה אומר שרצח יכול להפוך לדבר מוצדק ומובן, אלא שבנסיבות מסויימות יחוש הנאשם כי אין לו כל ברירה אחרת וכי האמון שלו במערכות השונות שיעשו עימו צדק, נפגע. אי אפשר שלא להתחשב ברקע שהוביל למקרה הרצח או למקרה העבירה, ולבחון האם הופעל לחץ כלכלי או אישי על הנאשם, האם הוא סבל מהתעללות ממושכת, האם האלימות היתה הדדית והוא פשוט נהג על פי ‘הקם להורגך השכם להורגו’ וכדומה. באמצעות עורך דין פלילי מיומן ומנוסה ניתן יהיה להגיע לחקר האמת, להציג את הצד שלכם בסיפור, להסביר כיצד אדם נורמטיבי מן השורה מגיע לעשות מעשים שלא ייעשו, וכיצד ביצוע המעשה השפיע עליכם מבחינה נפשית ואיזה מחיר אישי אתם נאלצים לשלם כעת.

 

על מנת לטפל בתנאי המאסר, בצרכיהם של אסירים לאורך השהות בבתי הסוהר או בעניינם באופן כללי מומלץ לפנות אל עורך דין פלילי מוביל אשר מתמחה במתן ייעוץ וייצוג לאסירים ויספק פתרונות כוללים בהתאמה אישית.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »