הימנעות מעבריינים והשקעה בגידול מריחואנה: עונשו – עבודת שירות

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

האם הימנעות מקשרים עם עבריינים יכולה להביא להקלה משמעותית בעונש?

לאחרונה טיפל משרדנו במקרה לא פשוט של אדם אשר נתפס מגדל סם מסוג מריחואנה בביתו בכמות גדולה שאינה יכולה להתפרש כשימוש עצמי בלבד. הוא הואשם בגידול ואחזקת כמות סם לשימוש מסחרי, ועמד בפני עונש של שנתיים מאסר בפועל לפחות. אך לאחר שלמדנו אודות הסיפור האישי הייחודי שלו, החלטנו להילחם עליו ולהביא להקלה משמעותית ביותר בעונשו, עבודות שירות בלבד, אשר מנעה הרס מוחלט של עתידו ושל סיכוייו לשיקום משמעותי.

המקרה של ואדים

ואדים גדל בשכונה קשוחה, ילדותו היתה מאבק ארוך להשרדות בתנאים קשים. הוא חווה מחסור ואלימות רבה מצד סביבתו, אך בכל זאת גדל להיות אדם הגון וישר דרך אשר בחר באמנויות הלחימה כדרך להתמודדות. כבר כנער צעיר התגלה כעילוי בתחום, ונשלח לתחרויות נוער רבות בהן זכה במדליות ובפרסים. בגיל 19 החליט ואדים לעלות לארץ ולהתגייס, ולאחר שירות צבאי משמעותי החליט להמשיך בדרכו ולייצג את ישראל בתחרויות שונות ובמקביל פתח סטודיו ללימוד אמנויות לחימה בקרב נוער וילדים בסיכון, וחלם שסטודיו זה יהווה מפלט ומקום בטוח עבורם בדיוק כפי שזה היה עבורו. הילדים העריצו את ואדים ומילאו אותו בגאווה, ונראה היה שעתידו מובטח. אלא שכפי שקורה לספורטאים רבים, גם ואדים עבר פציעה קשה שגררה ניתוחים מורכבים, הותירה אותו נכה ומנעה ממנו להמשיך ולהשתתף בתחרויות ובאליפויות. מאחר ונאלץ לסגור את הסטודיו לתקופה ממושכת בשל אשפוזו ולאחר מכן תקופת שיקום לא קצרה, התקשה למצוא שוב תלמידים ולהתחיל את העסק מחדש. כעת הוא היה מוגבל בתנועה, וחוסר יכולתו להשתתף בתחרויות הורידה את קרנו בעיני ההורים שהעדיפו לשלוח את הילדים למורים אחרים.

בגיל 34, ללא משפחה משל עצמו בארץ, עם פציעה קשה שהותירה אחריה צלקות ניתוחים, כאבים כרוניים, קושי בתנועה, ועתיד לא ברור בנוגע לתעסוקה, ואדים מצא את שוקע עמוק יותר ויותר בדיכאון, ומצא את מפלטו בשימוש בסמים. בתחילה, חשב שהסם יעזור לו להתגבר על הכאב ולחזור למעגל העבודה, אך כפי שקורה בדרך כלל, הסם לא רק שלא מקל על הכאב, הוא גם גורם לאדם להתמכר אליו ולהתקשות אף יותר על החזרה לחיי השגרה. ואדים ידע שהוא מכור, אבל לא רצה קשר עם גורמים עבריינים לרכוש מהם את הסם. הוא החליט לגדל אותו בעצמו ולהשתמש בו לצרכיו, וכשהמשטרה פרצה יום אחד לביתו, הם מצאו שם 19 שתילים במשקל כולל של כמעט 900 גרם וכמו כן סם מוכן לשימוש במשקל של 125 גרם., הרבה מעבר ממה שמוגדר כשימוש עצמי. נגד ואדים הוגש כתב אישום בגין החזקת סמים שלא לצריכה עצמית.

תסקיר שירות מבחן

לצורך קבלת תסקיר נשלח ואדים אל שירות המבחן. התסקיר היה חיובי למדי אך שירות המבחן לא המליץ על ביטול ההרשעה. על פי דעת שירות המבחן, לא היה בסיפורו האישי של ואדים שום הצדקה למעשיו, ולשיטתם הרשעה במקרה כזה עשויה להוות גורם מרתיע. עקב כך המדינה דרשה להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל של שנתיים לפחות בשל גידול סמים בכמות כל כך גדולה. המדינה טענה כי במקרה זה יש להעדיף את האינטרס הציבורי על פני האינטרס האישי של הנאשם, ואף דרשה לקנוס את ואדים בקנס משמעותי ולפסול את רישיון הנהיגה שלו.

מריחואנה

כיצד עזרנו לואדים לקבל ענישה מקלה

ואדים חשב שהכל אבוד ושלא נוכל לעזור לו נגד תסקיר מנבא רעות שכזה, אבל נסיוני הרב בתור עורך דין לענייני סמים לימד אחרת. ההגנה שלנו הדגישה את עברו של ואדים כילד ונער אשר נלחם נגד כל הסיכויים להפוך לאדם נורמטיבי מן השורה, טרח והגיע לתרום למדינת ישראל בשירות צבאי משמעותי, ולהביא לה כבוד בדמות זכיות בתחרויות אמנות לחימה בה ייצג אותה. במהלך שלושים שנות חייו ואדים הרחיק את עצמו מפשיעה, חינך ילדים ונוער על ברכי ערכים חשובים, ותרם תרומה משמעותית לנוער במצוקה. ועכשיו, כשואדים עצמו נמצא במצוקה, המדינה בוגדת בו באמצעות הפיכתו לאסיר למען יראו וייראו, ולמעשה הורסת כל סיכוי לשיקום אפשרי עבורו. הדגשנו את רצונו להימנע מקשר עם עבריינים בתחום, וכי גידול הסם בתוך ביתו נועד בין היתר כדי למנוע מעצמו כל מגע איתם. ואדים לא ידע כמה עציצים הוא צריך על מנת לגדל את הסם, ומהי כמות לשימוש עצמי, וכי היה בצעדיו הראשונים בלמידת הפקת הסם, ולכן אי אפשר להאשימו בגידול סם למטרות מסחר. בנוסף, ואדים שיתף פעולה עם המשטרה, הינו נטול עבר פלילי, זוהי עבירתו הראשונה, וכי יש לו את זכות מלאה לקבל הזדמנות להשתקם.

החלטתו של השופט

אף על פי שהמדינה שבה וטענה כי מקרים כגון המקרה של ואדים הינם בדיוק אותם המקרים בהם היתה לנאשם שליטה מלאה על המתרחש, והוא בחר לגדל סמים, לצרוך אותם ואולי גם למכור אותם ביודעין ותוך דיעה צלולה. בנוסף, נופפה נציגת המדינה בתסקיר שערך שירות המבחן בו הוא ממליץ להרשיע את ואדים על מנת להוות הרתעה יעילה. למזלנו, השופט לא מאד התרשם ממנה. הוא התרשם יותר מעברו של ואדים כספורטאי מצטיין שאיבד את יכולתו להתפרנס, השקיעה הקשה ששקע בה, וכי הבעת החרטה שלו היתה כנה ואמיתית. ואדים אף הביע בפני השופט את רצונו העז להתנקות מן הסם ולהגמל, ולנסות להקים שוב את מפעל חייו כמאמן לילדים ונוער בסיכון, דבר שיהיה בלתי אפשרי עם אישום פלילי. השופט בחר להמנע מהרשעה, והטיל על ואדים עבודות שירות בלבד. בדרך זו, ואדים יכול היה לקבל הזדמנות אמיתית לשקם את שברי חייו ולחזור למוטב.

מהו תפקידו של עורך דין פלילי בעבירות סמים?

כאשר עורך דין פלילי לוקח תיק סמים תחת אחריותו, הוא לא רק נאבק עבור חפותו של הלקוח שלו, הוא נאבק גם עבור מתן הזדמנות הוגנת לאותו אדם לשפר ולתקן את דרכיו. נאשם בפלילים אשר זוכה לעורך דין שרואה אותו כאדם ולא כמספר תיק, בהחלט נמצא בידיים טובות. משמעות הדבר היא שעורך הדין הפלילי העוסק בעבירות סמים אינו יכול לראות רק את הצד המשפטי של העניין, אלא גם את הצד האישי והאנושי. ניצחון בבית המשפט אינו פירושו רק הכרעת הכף לטובת הלקוח שלו, אלא מתן הזדמנות אמיתית להליך משנה חיים, תפנית שלאחריה יוצא הנאשם לחיים חדשים, מתרחק מן הפשע ובונה לעצמו חיים בריאים ונכונים יותר, הרחק מן הסמים.

מדוע כל כך חשוב לפנות לעורך דין פלילי במידה והינכם מואשמים בעבירות סמים?

בין אם אתם צריכים עו”ד מעצרים או עורך דין פלילי באופן כללי, זה חייב להבין את ההשלכות של עבירה פלילית על חייו של אדם, וחייב להיות בו את הלהט והמוטיבציה להלחם על עתידו. כך, ייאבק לא רק על חפותו של הנאשם עליו פרש את חסותו אלא גם עבור עתידו. ניקוי הרחובות מסמים ומעבריינות לא חייבת להתבצע על ידי השלכת כל מעורב לבית הכלא, שם ככל הנראה רק ילמד שיטות מתקדמות ומתוחכמות יותר להערים על החוק, אלא גם באמצעות מתן הזדמנות שניה, והבעת אמון בנאשמים שיש להם סיכוי סביר להשתקם, כדי לאפשר להם להתרחק מעולם הפשע מתוך רצון אמיתי להשתנות.

במידה וגם אתם נתקלתם במקרה דומה, פנו לעורך דין אלון ארז

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »