זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירת האזנת סתר

מהי האזנת סתר ומה הגבול הדק בין האזנה חוקית לבין עבירה? מה העונשים המוטלים בגין עבירה זו? ומתי כדאי ואף רצוי לפנות לעורך דין פלילי?

האזנות סתר הן תחום מורכב מהבחינה המשפטית, שכן בסוגיות רבות טרם נתקבלו פסיקות מוגדרות. עם זאת החוק כן מאגד חוקים, כללים ותקנות הנוגעים לביצוע חוקי של האזנות סתר וכן מפרט את הענישה הנובעת מהאזנות בלתי חוקיות.

 

מהי האזנת סתר?

האזנות סתר הן תחום מורכב מהבחינה המשפטית, שכן בסוגיות רבות טרם נתקבלו פסיקות מוגדרות. עם זאת החוק כן מאגד חוקים, כללים ותקנות הנוגעים לביצוע חוקי של האזנות סתר וכן מפרט את הענישה הנובעת מהאזנות בלתי חוקיות.

 

הגדרת האזנת סתר

האזנת סתר מוגדרת כשיחה בין שני אנשים אשר מוקלטת על ידי גורם שלישי, כלומר על ידי מישהו שלא נוכח בשיחה עצמה ומבלי שאחד הצדדים המוקלטים הסכים לכך. עם זאת ישנם סייגים, כך למשל אם השיחה מוקלטת במקום ציבורי כגון בית קפה או מסעדה כן ניתן להקשיב לה ואף להקליט אותה והדבר לא ייחשב להאזנת סתר. חשוב להבין כי בכל מקרה אסור להאזין או להקליט שיחה גם במקרה של הסכמה מאחד הצדדים המעורבים, אם המטרה איננה קשורה להליך משפטי המתקיים בין בני זוג וכשהכוונה לגלות פרטים אישיים, לגרום נזק או לבצע עבירה.

 

עונשים על האזנת סתר

החוק העוסק בהאזנת סתר מגדיר מהם המקרים בהם מבוצעת האזנה שלא לפי היתר דין. במקרים אלו מדובר כמובן בעבירה פלילית הכרוכה בענישה. יתרה מכך, במידה והושגו ראיות בדרך זו וללא האישור מהגורמים המתאימים הן לא יהיו קבילות בבית המשפט. על פי החוק על כל מי שמבצע האזנות סתר ללא הסכמה של לפחות אחד מהצדדים המעורבים בשיחה, יוטל עונש מאסר מרבי של 5 שנות מאסר. עונש מאסר זהה יוטל גם על כל מי שעשה שימוש בתכנים של שיחות אשר נתקבלו באמצעות האזנת סתר, כל עוד ידע שמקורם בהאזנות סתר ומבלי הבחנה באם ההאזנות בוצעו כדין או שלא כדין. יתרה מכך, עונש של 5 שנות מאסר יוטל גם על כל מי שהתקין או הציב מכשירים לצורך ביצוע האזנות סתר ללא היתר דין.

 

מהו היתר דין ומי רשאי לבצע האזנות סתר?

כאשר אין הסכמה של לפחות אחד מהצדדים להקלטה או להאזנה אזי שמדובר בעבירה פלילית. על כן במידה וישנם גורמים המבקשים לבצע האזנה ללא הסכמה עליהם לפנות אל נשיא בית המשפט המחוזי או סגנו על מנת לקבל צו ייעודי לכך. הנטייה של בית המשפט לרוב תהיה למזער ככל האפשר את כמות ההאזנות הסתר ואת תקופת ההאזנה המאושרת.

היות ומדובר בפגיעה בפרטיות, בית המשפט ישקול באם להתיר את האזנת הסתר וזאת תוך בחינת התנאים הבאים בכובד ראש:

 

אופציות לאיסוף ראיות

האם ישנן אופציות אחרות לאיסוף ראיות.

 

מידת ההכרחיות

מידת ההכרחיות של האזנות הסתר.

 

חומרת העבריות

מהי חומרת העבירות בהן עוסקת החקירה.

 

תקופת האזנות

מהי התקופה המבוקשת לביצוע ההאזנות

 

סוגית ההאזנה

האם מדובר בהאזנה לכל השיחות המבוצעות דרך מכשיר מסוים או רק לחלקן.

 

הגופי המאשרים האזנה

הגופים המוסמכים לבצע ולאשר ההאזנות הם המשטרה באישור בית המשפט, גופי ביטחון באישור שר הביטחון ומפכ”ל המשטרה במקרים בהם מדובר בהאזנות דחופות במיוחד.

 

מתי לפנות לעורך דין ומה תפקידו?

במקרה שזומנתם לחקירה או שהוגש נגדכם כתב אישום בגין האזנות סתר עליכם לפנות לעו”ד פלילי ויפה שעה אחת קודם. מיותר לציין שמדובר בעבירה אשר השלכתה יכולה להיות מרחיקת לכת ולהוביל במקרה הגרוע למאסר ממושך מאחורי סורג ובריח ובמקרים פחות חריגים לרישום פלילי שיהווה כתם לכל החיים. עו”ד מקצועי יספק ייעוץ וייצוג משפטי לחשודים ונאשמים בעבירות האזנת סתר ותפקידו לשמור על הזכויות והאינטרסים שלכם לכל אורך ההליך המשפטי. פנייה לעורך דין יכולה להטות את הכף עבורכם ולאפשר לחימה עיקשת ובלתי מתפשרת עד להשגת תוצאה לשביעות רצונכם המרבית.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: