מאסר על תנאי לאדם שהורשע במספר עבירות סמים

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

בשנות עבודתי הרבות בתחום הפלילי לרבות עבירות סמים, תמיד שיוויתי לנגד עיני כיצד היה יכול להראות עתידו של הנאשם לולא אירעו כל מיני אירועים בחייו אשר סללו את דרכו לעולם הפשע. האם היה לומד באוניברסיטה לתארים מתקדמים? האם היה מקים עסק לגיטימי ומנהל אותו בהצלחה? האם היה מקים בית ומשפחה? החיים יכולים להיות כל כך שונים אפילו אם משנים רק מעט מן הפרטים.

אין ספק שבחירותיו של אדם הינן באחריותו, ומדי יום אנחנו בוחרים האם לנהוג כאנשים טובים וישרים, בעלי משפחה ומאושרים, או לנהל את חיינו כאילו אין חוקים, ואם יש, הם בוודאי לא חלים עלינו. בדיוק במקרים כאלו, דווקא מפגש לא נעים עם החוק יכול להיות הרגע שבו נבין כי כל הבחירות הגרועות שבחרנו עד היום, פוגעות בעיקר בעצמנו, ואם רק נקבל הזדמנות לתקן את דרכנו, אולי נוכל לצעוד בדרך אחרת, טובה יותר.

זה בדיוק מה שקרה עם עדן, בחור בן 21 שכל החיים היו לפניו, אבל רצף של אירועים קשים בחייו הסליל אותו היישר לידי זרועותיו של הפשע, ורק מפגש לא כל כך מקרי עם החוק איפשר לו את הרגע הקסום הזה של חשבון נפש, שבעקבותיו החליט לשנות את דרכיו לתמיד.

המקרה של עדן 

עדן נולד לאם סכיזופרנית ואב מכור לסמים. בילדותו סבל מהתעללות קשה, נחשף לסמים שונים, חווה מחסור ורעב, ורק בגיל 16 הפך מוכר לרשויות הרווחה שהוציאו אותו מן הבית וניסו לתת לו התחלה חדשה באמצעות אומנה. אבל גם תקופת האומנה לא שיפרה את מצבו. עדן נשר מן התיכון עקב בעיות התנהגות והחל לשוטט בחוסר מעש ברחובות. כנער מתבגר שעולמו הרגשי היה שבור ומלא בזעם, חיפש מפלט מקשיי היום יום ומצא אותם בעולם הסמים. בגיל 17 כבר נעצר לראשונה כשנתפס בסחר בסמים ובשל רישום פלילי זה נבצר ממנו להתגייס לצבא. התחושה שהוא ‘נער שוליים’ אשר נפלט מן החברה ואינו מצליח להשתלב בה רק הוחמר, ולכן לא עבר זמן רב עד שחזר להשתמש בסמים ולסחור בהם למרות האישום הקיים. וכך, רק במהלך השנים שבין 2016 ועד ל – 2018 צבר עדן ארבעה תיקים פליליים:

  1. בתיק הראשון יוחסו לו שלושה אישומים שונים הכוללים אספקה של סם מסוג חשיש במחיר של 70-80 ₪. כמו גם אחזקת חשיש ברשותו במשקל של 14.55 גרם כמו כן הוא החזיק ברשותו ציוד אשר נועד לצורך טחינת הקנאביס.
  2. בתיק השני הוגש נגדו כתב אישום בגין החזקת חשיש במשקל של 0.78 גרם לצורך צריכה עצמית.
  3. בתיק השלישי הוא הואשם בכך כי הוא ניסה להימלט משוטר אשר הגיע לבצע חיפושים בביתו כאשר הוא השליך כמות של כמאה גרם חשיש שהיה מחולק לשקיות.
  4. בתיק הרביעי הורשע בגין הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, החזקה של קנאביס במשקל של 1.50 גרם כמו גם הפרת מעצר בית.

בעקבות התסקירים הללו ביקשה המדינה לגזור על עדן תשעה חודשי מאסר שיבוצעו בעבודות שירות, תשלום קנס, מאסר על תנאי וכן פסילת רישיון בפועל ועל תנאי.

בשלב הזה נקראתי לייצג את עדן ולהאבק על עתידו. עדן הבין שחייו נוטים לכיוון הפשע באופן שאין ממנו חזרה, וכי מעתה והלאה אם לא ישנה את דרכיו, ימצא את עצמו נכנס ויוצא מבתי הכלא עד שסוף מר ונמהר יגיע גם אליו, אם לא מהסמים עצמם אז מיריביו הנלחמים בו על טריטוריות ושליטה, וכמובן שאף ילד לא חולם שעד גיל 21 יגיע לבית הכלא או לבית הקברות. עדן הבין שלמרות התנאים הקשים של חייו, בסופו של דבר כל הבחירות היו שלו בלבד, והוא רצה שינוי אמיתי בחייו. לאחר ששוחחנו ארוכות והוא גולל בפניי את מצבו הרגשי, הנפשי, המשפחתי והכלכלי, הבנתי שהילד הזה חייב לעלות על המסלול לחיים בריאים ונכונים יותר. למזלנו הרב זכינו לשופט משתף פעולה שחלק איתי את הדיעה כי עבר פלילי אינו בהכרח אומר עתיד פלילי, במיוחד כשהנאשם מביע חרטה ורצון אמיתי להשתנות.

עדן הקדיש שלוש שנים לשיקום חייו. במהלך התקופה בה המתין למשפט בעניינו הוא שכר דירה קטנה, מצא עבודה, וטיפל בעצמו באמצעות שירותי קהילה עירוניים שעזרו לו למצוא קבוצות תמיכה לנערים שחוו רקע דומה. עדן לא חזר אל הסמים והתנקה לחלוטין, והקפיד לשמור מרחק מעולם הפשע. הוא אף החל להתנדב בעצמו בתוכנית התומכת בנערים ונערות עם עבר פלילי ומונעת מהם לחזור אל עולם הפשע. כך חלף לו הזמן, עד שהגיע מועד המשפט.

תוצאות הדיון בבית המשפט בעניינו של עדן

למרות שהמדינה שטחה בפני בית הדין כי עדן עבריין מועד אשר קיבל הזדמנויות רבות להשתקם ובכל זאת חזר לפשע פעם אחר פעם, בכל זאת החליט השופט לאור בקשתנו להימנע מהטלת העונש של ביצוע עבודות שירות ולמעשה להעניק לנאשם הזדמנות נוספת להוכיח לבית המשפט כי הוא זנח את עולם הפשע ומוכן להתחיל פרק חדש בחייו. השופט אף התחשב בכך כי מדובר היה בכמויות סם קטנות, וכמו כן הוא התחשב במרחק הזמן מעת ביצוע הפשע ועד למתן פסק הדין. הוא אף התרשם מהחרטה של הצעיר כמו גם ההודאה של הנאשם וכן הוא התחשב בנסיבות החיים הקשות של הנער באותה התקופה אשר אלו הובילו אותו לביצוע עבירות מן הסוג הזה. השופט הוסיף כי הנאשם עמל לשקם את חייו והיות שכך אין טעם לפגוע במאמצים אותם הוא משקיע להשתלב במעגל חיים תקין ובשילוב בשוק העבודה. לאור זאת, בעזרת הליווי שלי ותחום התמחותי עורך דין עבירות סמים  הוסכם כי גזר דינו של עדן יהיה מאסר על תנאי ופסילה על תנאי בלבד לתקופה של 3 שנים.

מה למדנו מכך?

המסר העיקרי שלמדנו מכך הוא שלא כל מי שיש לו עבר פלילי, גם יש לו עתיד פלילי. כאשר מעניקים הזדמנות אמיתית לתקן את דרכי העבר, אין זה פלא שאנשים שניהלו בעבר חיי פשע, עוברים תהליך משמעותי בחייהם, מפנים עורף לעברם וצועדים לקראת עתיד טוב יותר לעצמם ולמשפחתם. המקרה של עדן איננו חריג. למרבה הצער במדינת ישראל מטופלים על ידי הרווחה אלפי ילדים שנחשפים בבית לאלימות, לניכור, לסמים ולפשיעה, ונדמה כאילו גורלם כבר נחרץ להתדרדר אל הפשיעה. אך לא כך הדבר, באמצעות הבעת אמון, חמלה והושטת יד לעזרה, גם ילדים כמו עדן יכולים להחלץ ממעגל הפשיעה ולנהל חיים נורמטיים לחלוטין.

חשיבותו של עורך דין פלילי בעבירות סמים

בתי המשפט אינם כה סובלניים בדרך כלל לעבירות סמים. הסם עשוי להרוס את חייו של האדם ולפגוע קשות במרקם החברה. יש סיבות רבות לכך שהסמים הוצאו אל מחוץ לחוק וכל שימוש או מסחר בהם הינו אסור. עם זאת, כאשר רואים את הפרצופים והשמות שמאחורי כתבי האישום, מבינים שפעמים רבות מדובר באנשים שהחברה לא נתנה להם שום סיכוי מלכתחילה. תפקידו של עורך דין פלילי אינו רק ‘להוציא את הלקוח שלו זכאי’, תפקידו הוא להראות לו את הדרך אל עולם אחר, טוב יותר, שבו הוא מנהל את חייו בצורה בריאה ונכונה, ולהשתלב בהצלחה בחברה.  

אם גם אתם נתקלתם במקרה דומה, פנו לעורך דין אלון ארז.

 

 

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »