חקירת קטין – הליך פלילי

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

אמנת זכויות הילד, עליה חתומה מדינת ישראל, קובעת כי טובת הילד תמיד צריכה להילקח בחשבון, במיוחד בעת חקירת קטין כחלק מהליך פלילי. למעשה חוק הנוער, המאגד תחתיו את כל תקנות הענישה, שפיטה ודרכי הטיפול, לגבי קטינים החשודים והנאשמים בהליך הפלילי, נחקק על בסיס אמנה זו, ומושם עליו דגש לכל אורכו של ההליך הפלילי.

הליך פלילי – היבט כללי

הליך הפלילי במדינת ישראל מתבסס על חקיקה, הקובעת כי לכל אדם ישנן זכויות וחירויות וכן את האפשרות להגן על עצמו כנגד האשמות שעלו מולו. הדבר מקבל דגש מיוחד כאשר מדובר בקטינים שנחשדים בביצוע מעשה פלילי.

נוכח גילם, קטינים זכאים ליותר זכויות מאדם בוגר כאשר טובתם, כבודם, גילם והאפשרות שלהם להשתלב שוב בחברה אלו סוגיות אשר נלקחות בחשבון לכל אורכו של ההליך הפלילי. כפועל יוצא מכך, עונשם של קטינים יהיה קל הרבה יותר מאשר עונשם של בגירים שביצעו עבירה דומה.

מיהו קטין בהליך פלילי?

על פי הגדרת החוק, קטין הוא מי שהיה בין הגילאים 12 עד 18 בזמן שביצע או נחשד בביצוע עבירה על חוק העונשין. כמו כן החוק מתייחס לילדים מתחת לגיל 12 ועל פיו לאלו אין אחריות פלילית כלל על מעשים שביצעו, גם אם אלו נחשבים כעבירה על החוק.

חשוב להכיר

למרות זאת, אין אומר הדבר כי לא יהיו קיימות השלכות למעשיהם, אלא שהם יטופלו במסגרת אזרחית בהתאם לחוק הנוער. בנוסף, על פי החוק, נער שהיה מעל לגיל 18 בעת ביצוע דבר העבירה, יישפט כבגיר ולא יזכה לאותן זכויות מיוחדות להן זכאים קטינים.

חקירת קטין – זכויות

כל אדם הנמצא תחת חקירה יוכל לממש את הזכויות שמגיעות לו על פי חוק. ביניהן זכות השתיקה והזכות לקבלת ייעוץ לפני חקירה מעורך דין. היות וחקירה משטרתית היא חוויה מלחיצה לכל הדעות, אשר לעיתים עלולה לקחת זמן רב, לקטינים יינתנו זכויות נוספות אשר יקלו עליהם לאורך ההליך.

קטינים מתחת לגיל 14

לקטינים מתחת לגיל 14 יש את הזכות לנוכחות הורית במהלך חקירת קטין, לבד ממקרים בהם הקטין אינו מעוניין בנוכחות זו. כמו כן, קטינים יכולים למצות את הזכות שלא להיחקר בשעות הלילה, כך למשל קטינים מתחת לגיל 12 לא יחקרו בין השעות 20:00 בערב ל – 07:00 בבוקר וקטינים מעל גיל 14 לא יחקרו בין השעות 22:00 בלילה לבין 07:00 בבוקר.

זכויות נוספות

זכויות נוספות המגיעות לקטינים הן הזכות להיוועץ בעורך דין, הזכות לייצוג חינם של עורך דין מטעם הסנגוריה וכן הזכות לחיסיון וסודיות.

חקירת קטין

זכויות קטין לאחר החקירה

לאחר תום חקירת קטין לרשותו עומדות כמה אפשרויות:

שחרור הקטין לביתו וחתימה על טופס אזהרה

בו מתחייב הקטין כי לא יחזור על מעשיו בעתיד ויציין כי הוא מודע להשלכות מעשיו.

שחרור הקטין לביתו בתנאים מגבילים

זאת במידה וקיים חשד לשיבוש החקירה או רצון להרחיק אותו מגורמים עבריינים.

מעצר לאחר חקירת קטין

זאת האפשרות האחרונה ועם זאת גם הפחות סבירה. אפשרות זו תמוצה בהתאם לחומרת העבירה וכן במידה וקיים חשש לשלומו של הקטין.

ייצוג מטעם עורך דין בחקירת קטין

זה המקום לציין כי לרשותם של גורמי החוק והאכיפה עומדת האפשרות לשלול את הזכויות המצוינות לעיל בהתאם לחומרתה של העבירה, דחיפות החקירה, אופיו של האירוע, סכנה הנשקפת לסביבה וכיוצא בכך. לכן במידה וקיים חשד לביצוע דבר עבירה מוטב לפנות לעורך דין פלילי מנוסה, במיוחד כאשר מדובר בקטין.

עורך דין פלילי מקצועי, הבקיא בחוק הנוער וכן בזכויות העומדות לרשותם של קטינים, יעזור למצות אותן עד תום, יוכל להוביל לשחרור מיידי ממעצר או במקרה של אישום, להוביל לזיכוי או להקלה בדין.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »