זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

איך להתכונן נפשית לחקירה משפטית

אנשים רבים המוזמנים לתת עדות בבית המשפט חוששים מאוד מהמעמד, בייחוד מהחקירה הראשית והחקירה הנגדית הצפויה להם. ניתן להבין זאת בקלות מאחר ובית המשפט הינו מקום מכובד וסמכותי, וכל מילה שיגידו עלולה לחרוץ את דינו של הנאשם, לטוב ולרע. כמו כן, ישנם המפחדים מכך שבמהלך העדות יעוררו את זעמו של השופט ואולי ייענשו על כך. בנוסף, כאשר אנו עומדים למבחן האמת בפני עורכי דין ממולחים שבסמכותם לשאול אותנו שאלות, לחקור אותנו ואפילו לנסות לערער את אמינותנו כדי להגן על הלקוח שלהם, ניתן בקלות להבין מדוע תחושו רתיעה.

אין זה משנה האם זומנתם לעדות כעד מומחה, כעד ראייה או כבעל עניין במקרה, וגם אין זה משנה האם מדובר בעניין אזרחי או פלילי, לחקירה משפטית יש להגיע מוכנים נפשית ועם בטחון מלא בעדותכם. כל היסוס, כל רגע של בלבול או שכחה, עשויים לגרום לעורכי הדין של הצד הנגדי לנעוץ בהם שיניים, מטאפורית, כמובן.

אחת הסיבות המרכזיות לכך הינה, שעורכי הדין שחוקרים אתכם פועלים כל אחד מתוך האינטרס של הלקוח שאותו הם מייצגים ועל כן השאלות שישאלו, הסגנון בו ינקטו ואופי החקירה המשפטית כולה מטרתם היא לגרום לעד הנחקר לומר את הדברים שיסייעו להם וללקוח שלהם.

מכאן שלחקירה משפטית יש להגיע כאשר אתם בקיאים בנושא לגביו אתם אמורים להעיד, יודעים מה ברצונכם לומר, ושלמים עם הדברים. ודבר זה צריך להיות ניכר בקולכם, בשפת הגוף שלכם, ובטון הדיבור שלכם. כאשר אתם מוסרים עדות בביטחון מלא, ללא כל ספק עצמי, תוך ישיבה יציבה מבלי תזוזות מיותרות כגון משחק בדפים שלכם או התחמקות ממבט ישיר עם השופט, הסבירות כי עדותכם תתקבל במלואה וללא כל ערעור תגבר.

 

עצות מעשיות לקראת חקירה משפטית

כאמור לחקירה משפטית יש להגיע מוכנים. ככל שתהיו יותר בטוחים בידע שלכם לגבי נושא העדות כך תוכלו לענות בביטחון עצמי גדול יותר ויהיה קשה לעורך הדין שחוקר אתכם להוציא אתכם משלוותכם ולערער את ביטחונכם.

מהסיבה הזו, עליכם להצטייד בעדויות שאינן משתמעות לשתי פנים. אם ראיתם את הנאשם מבצע, או לא מבצע, תלוי בהקשר כמובן, את העבירה המיוחסת לו, היו בטוחים בכך שעיניכם אינן משקרות. אם יש לכם צילומי וידאו, סטילס, הקלטה או כל תיעוד אחר, צפו או האזינו לה מספר פעמים על מנת להיות בטוחים כי מופיע שם באופן ברור ביצוע, או אי ביצוע, העבירה המיוחסת.

בדרך זו תוכלו להזכיר לעצמכם כי ווידאתם היטב את העדות שלכם גם כשעורך הדין הנגדי ינסה לערער את ביטחונכם באופנים שונים. במידה ואתם מעניקים לבית המשפט חוות דעת מקצועית, קראו היטב את החומר ואפילו העזרו בקולגה שיקרא אותה עבורכם ויבחן אותה לעומק. בדרך זו תוכלו להיות בטוחים בממצאיכם ויהיה קשה מאד לערער אתכם. הכירו את הנושא לעומקו, הכינו מראש תשובות לשאלות אפשריות ואפילו רשמו אותן על פתקים, למרות שמומלץ שלא להקריאם בבית המשפט, אלא רק להשתמש בהן בתור תומכי זיכרון.

על כן מומלץ לעבור על הדברים מספר פעמים. אם אתם מעידים כעד מומחה עליכם להכיר את המקרה ואת חוות הדעת שסיפקתם על כל פרטיהם.

אם אתם מעידים על אירועי עבר להם הייתם שותפים חשוב לחזור על הדברים, לנסח את השתלשלות האירועים, לקרוא מסמכים רלוונטיים (אם קיימים) ולהיות מעורים בכל הפרטים הקטנים של המקרה לגביו אתם מעידים.

 

איך להתכונן נפשית לחקירה משפטית

 

בנוסף חשוב להכיר גם את הסביבה בה אתם עתידים להעיד, לימדו את שמות הצדדים, שמות עורכי הדין והשופטים, כך תדעו מי מדבר איתכם ומול מי אתם עומדים.

ניתן גם להגיע מספר ימים לפני מתן העדות לבית המשפט כדי לדעת מראש איך נראה אולם בית המשפט, היכן יושבים העדים וכיוצא בזה. כך כאשר תגיעו לחקירה המשפטית תהיו בסביבה מוכרת ובטוחה.

ביום החקירה המשפטית עצמה חשוב להגיע לבושים באופן הולם ונוח, לשמור על קור רוח, להיצמד לדברים אותם רציתם לומר ולא להיגרר להשערות, לאמירות כלליות ולנושאים שאינם קשורים לעדות.

 

התייעצות עם עורך דין לפני חקירה משפטית

במרבית המקרים כאשר אדם מוזמן לתת עדות בבית משפט הוא זומן על ידי אחד מהצדדים למשפט. במקרה כזה עורך הדין שהזמין את העד מכין אותו מראש לחקירה המשפטית.

ההכנה עם עורך הדין כוללת שאלות שהעד ישאל על ידי עורך הדין המזמין ושאלות שעורך של הצד השני צפוי לשאול בחקירה הנגדית. ככל שההכנה עם עורך הדין המזמין תהיה מעמיקה יותר כך נותן העדות יהיה בטוח ושלו יותר במהלך החקירה המשפטית.

במידה וזומנת לעדות ועורך הדין המזמין לא פנה אלייך לגבי הכנה לעדות, יש לדרוש זאת ממנו בכדי שתגיע לחקירה המשפטית ערוך ומוכן.

לעיתים מתעורר מצב שבו האינטרסים של נותן העדות שונים ומתנגשים עם האינטרסים של הצד המזמין.

במקרה מסוג זה מומלץ לנותן העדות לפנות לעורך דין שאינו מייצג את הצדדים במשפט כדי שיכין אותו לחקירה המשפטית תוך שמירה על האינטרסים האישיים שלו.

למאמר “ייעוץ לפני חקירה” לחצו >>>

 

להלן דוגמאות שעשויות לעלות בבית המשפט

עדות ראיה או שמיעה

השופט ועורכי הדין משני הצדדים יבקשו ממכם לתאר את מה שראיתם או מה ששמעתם, ועליכם לעשות זאת בבהירות וברהיטות. לאחר מכן, עורך הדין של הצד הנגדי, ולעיתים גם השופט, אם הוא יראה בכך צורך, ינסו לבחון האם בכל זאת לא ראיתם טוב, לא שמעתם טוב, לא הבנתם נכון, או שיש לכם איזשהו אינטרס נסתר להוליך את המשפט בדרך כזו או אחרת לתועלתכם האישית.

 

עדות מקצועית

לעיתים קרובות, לצורך בירורים שונים, יש צורך ברופא, פסיכיאטר, איש מקצוע וכדומה כדי לתת חוות דעת. זו יכולה להיות חוות דעת על הנאשם עצמו, וזו יכולה גם להיות חוות דעת מקצועית שתשפוך אור על המקרה שאירע. לדוגמא, פסיכיאטר יכול להעיד על הנאשם כי הוא אדם המשקיע מאמצים גדולים בהשתקמות אך טריגר מסוים עורר בו התנהגות שהובילה למעשה פלילי, ואילו איש מקצוע מתחום הבנייה יכול להעיד על בנייה רשלנית במזיד מתוך כוונה לחסוך בכסף, שגרמה להתמוטטותו של הבניין.

כמובן שיכול להיות גם ההיפך והעדות תחזק דווקא את התנהגותם הטובה והמקצועית של הנאשמים. כך או אחרת, עדותכם עשויה להוביל להאשמה או זיכוי של הנאשם ולכן חשוב שעדותכם תהיה מיטבית וברורה ושאינה משתמעת לשני פנים.

בנוסף להכנה טובה מראש, חשוב שתזכרו עוד משהו אחד קטן. כשעורך הדין של הצד הנגדי יעמוד לחקור אתכם, זכרו כי הוא מבצע את תפקידו, הוא איננו אדם רע או אדם אשר סבור כי משהו במקצועיות שלכם פגום, אלא נוקט באחד האמצעים הלגיטימיים ביותר כדי להגן על הלקוח שלו, שהוא ערעור העדים והטלת ספק בעדותם. היו בטוחים בעצמכם, היו נאמנים לאמת שלכם, וזכרו שמדובר באיש מקצוע בלבד שאינו מעוניין לפגוע בכם או במוניטין שלכם, חלילה.

 

עורך דין אלון ארז הנו עורך דין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום המשפט הפלילי, צרו איתי קשר וקבעו פגישת ייעוץ, תוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ביותר.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: