האם טביעת אצבע מספיקה לצורך הרשעה בפלילים?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

החוק מבדיל בין ראיה פורנזית מדעית לבין ראיות אחרות. באיזו קטגוריה נכנסת טביעת אצבע? והאם היא מהווה ראיה מספיקה להרשעה בפלילים? כל זאת ועוד לפניכם.

לקיחת טביעת אצבע זו פעולה המבוצעת לשתי מטרות עיקריות: האחת היא לצורכי זיהוי והשנייה היא לצורכי חיפוש חיצוני.

בעת חיפוש חיצוני, טביעת האצבע תילקח כראיה לביצועה של עבירה או על מנת להוכיח כי קיים קשר בין החשוד לבין ביצוע העבירה.

יש לציין כי כאשר מדובר במקרה השני והוא נטילת טביעות אצבע כחלק מחיפוש חיצוני, המשטרה רשאית על פי חוק ליטול טביעות אצבע מחשוד שעוכב לחקירה או נעצר למטרת בירור חשדות, זאת בכפוף להסכמת החשוד.

כמו כן החוק מבדיל בין שני סוגים של ראיות והן ראיות נסיבתיות וראיות פורנזיות.

 

בשני סוגים של ראיות עוסק החוק

ראיות פורנזיות

ראיות אלו לרוב נמצאות בזירת העבירה וביניהן: דגימת DNA, טביעות נעל וכן טביעות אצבע.

 

ראיות שאינן מדעיות

אלו הן ראיות הנלמדות מהנסיבות השונות שאופפות את הראיה, מהן ניתן להסיק כי העבירה בוצעה כפי שנטען בכתב האישום, כגון עדויות או הודאות.

 

נוסיף ונאמר כי בתי המשפט הגיעו למסקנה כי הרשעה בפלילים ניתן לבסס על סמך ראיות פורנזיות כמו למשל טביעת אצבע שנמצאת בזירה, גם כאשר מדובר בראיה היחידה.

זאת לצד סייג: הנאשם מוצא הסבר סביר להימצאותה של הראייה בזירת העבירה.

 

הקונפליקט: הרשעת אדם על סמך ראיה אחת

כאמור האפשרות של בית המשפט להרשיע חשוד רק על סמך ראייה אחת ויחידה כמו למשל טביעת אצבע, מעלה שאלות ותמיהות רבות, במיוחד בשל העובדה כי טביעת האצבע הייתה יכולה להגיע לזירה כתוצאה מנסיבות שונות ומגוונות מלבד ביצוע העבירה.

יש מקרה ידוע, שנדון בבית משפט השלום בנתניה, בו אדם זוכה מאשמה, למרות שטביעת האצבע שלו נמצאה בזירת העבירה, לאחר שהוכיח, כי מספר חודשים לפני ביצוע העבירה, הוא חילק פליירים בזירת העבירה.

אי לכך על בית המשפט מוטל לבדוק את עצמו ולשלול כל אפשרות חלופית ואף לשלוח את ההגנה לבחון היפותזות נוספות טרם ביסוס ההרשעה וההחלטה האם אכן הנאשם ולא איש מלבדו, ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום.

שיטת פעולה זו נועדה למנוע מקרים בהם יורשע אדם חף מפשע שטביעתו הגיעה לזירה כתוצאה מעבודה במקום, התרועעות או כל מקרה אחר שלא קשור לכתב האישום שהוגש נגדו.

האם טביעת אצבע מספיקה לצורך הרשעה בפלילים?

 

החשיבות של פנייה לעורך דין

בית המשפט קובע כי כל ראייה נסיבתית מצריכה הוכחה מעל לספק סביר ובסמכותו להחליט באם ניתן לבסס הרשעה על סמך אותם הממצאים שנמצאו בזירה, תוך בחינת כל מקרה לגופו.

לכן רבים המקרים בהם טביעת אצבע שנמצאה בזירה לא תספיק להרשעה בפלילים ועל בית המשפט לבחון היפותזות אחרות והסברים המתקבלים על הדעת טרם פונה להרשעה.

אי לכך, במידה והוגש נגדכם כתב אישום הנסמך על טביעת אצבע שלכם, מוטב כי תפנו לעורך דין פלילי הבקיא בתחום, על מנת שהלה יוכל לסייע לכם למצות את כל הזכויות שלכם, תוך שפועל ללא חת להשגת זיכוייכם המלא.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »