זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

הגבול שבין משפט צבאי למשפט פלילי

מערכת השיפוט של צבא ההגנה לישראל הינה מערכת שיפוט נפרדת ממערכת השיפוט “האזרחית” של מדינת ישראל. כיצד הפרדה זו באה לידי ביטוי ומתי משפט צבאי יגלוש מחוץ לכותלי מערכת השיפוט “האזרחית”?

מערכת השיפוט הצבאית כוללת תחתיה את בתי הדין הצבאיים המחוזיים לצד בית דין מיוחד השופט נאשמים בעלי דרגות מעל סגן אלוף ושותפיהם וכן נאשמים שהואשמו בביצוע עבירה שדינה מוות. 

לבתי הדין הצבאיים ישנה סמכות שיפוט משפטים צבאיים על כל חיילי צה”ל, בין אם הם בשירות סדיר ובין אם במילואים בגין עבירות צבאיות ייחודיות כגון עריקה, ביזה וכולי, וכן בגין כל עבירה על חוקי מדינת ישראל שנעברה במסגרת שירות בצה”ל.

כמו כן, כמו “באזרחות”, ניתן לערער על החלטות של בתי הדין בתוצאות משפט צבאי, לבית הדין הצבאי לערעורים, היושב בבסיס הקריה בתל אביב..

הנקודה בה משפט צבאי גולש אל תחומי האזרחות

במערכת השיפוט הצבאית ישנם עונשים “רגילים” לרבות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנסות וכן עונשים משמעתיים כמו נזיפה, מתן התראה, ריתוק ומחבוש. לצד עונשים אלו ישנם גם עונשים צבאיים ייחודיים אשר עלולים להשפיע גם על חיי האזרחות, ביניהם הורדה בדרגה וגירוש מהצבא. 

ההורדה בדרגה עשויה להוביל לפגיעה בזכויותיו של החייל לאחר השחרור, היות ואלו קשורות בדרגה עמה משתחרר מן הצבא. ענישה זו נחשבת לחמורה במיוחד כשמדובר בהורדה מדרגות פיקודיות. 

גם גירוש מהצבא בעקבות משפטים צבאיים הוא אמצעי ענישה חמור וברוב המקרים חריג לכשעצמו ושמור לעבירות חמורות כגון פגיעה בביטחון המדינה. 

מלבד ההשפלה, גירוש מהצבא טומן בחובו פגיעה נוספת לאדם המשרת בתנאי קבע, שכן נשללות ממנו באופן מיידי בדרך כלל, כל הזכויות להן הוא זכאי.

בכל מקרה בו הואשמתם בביצוע עבירה במהלך השירות הצבאי ואתם ניצבים מול משפט צבאי מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי הבקיא בחוק השיפוט הצבאי לשם ייעוץ וייצוג מקצועי.

התהליך המשפטי לנאשמים 

מערכת המשפט הצבאית היא מערכת משפט נפרדת ממערכת המשפט האזרחית, עם מערכת חוקים ותקנות משלה. לבתי המשפט הצבאיים יש סמכות לדון בעבירות צבאיות נגד כל חיילי צה”ל, בין אם הם בשירות פעיל ובין אם הם במילואים, ואזרחים בעלי זיקה לצה”ל. 

ישנם בתי דין צבאיים אזוריים ובית דין מיוחד הדן בנאשמים בעבירות מעל דרגת סגן אלוף. לנאשמים מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי המומחה בדין הצבאי.

פטור מהשירות הצבאי

אנשים בעלי פטור משירות צבאי אינם כפופים לחוק הצבאי אלא כפופים לחוק האזרחי. פטור משירות ניתן בנסיבות מסוימות, כגון סיבות רפואיות, סיבות דתיות או סרבנות מצפונית. יחידים הפטורים משירות צבאי אינם כפופים לחוק הצבאי, אלא כפופים לחוק האזרחי. 

 עו”ד צבאי

 עורך דין צבאי הוא עורך דין משפטי המתמחה בהגנה על אנשים המואשמים בעבירות צבאיות. הוא הוכשר לייצג את לקוחותיו במערכת המשפט הצבאית ולהגן על זכויותיהם והאינטרסים שלהם לאורך ההליך המשפטי. עורכי דין צבאיים הם מרכיב חיוני במערכת המשפט הצבאית והם אחראים להבטיח שלקוחותיהם יזכו למשפט הוגן.

משפט צבאי

הגנה על זכויותיהם של הנאשמים במשפט צבאי

ליחידים המואשמים בעבירות צבאיות יש זכות להליך הוגן, והדבר מחייב הגנה על זכויותיהם לאורך כל ההליך המשפטי. הסנגורים הצבאיים הוכשרו לייצוג יחידים במערכת המשפט הצבאית ולהגן על זכויותיהם ואינטרסים שלהם במהלך ההליך המשפטי. 

בנוסף, לאנשים שהורשעו במשפטים צבאיים יש את הזכות לערער על הרשעתם וגזר הדין שלהם אצל בית משפט צבאי גבוה יותר וייתכן שתהיה להם הזכות לערער לבתי משפט אזרחיים אם זכויותיהם הופרו.

עבירות סמים 

עבירות סמים בצבא הן בעיה חמורה שעלולה לפגוע בביטחון וביטחונם של הצבא והמדינה. לצה”ל יש תקנות מחמירות בנוגע לשימוש בסמים והוא עורך בדיקות סמים באופן קבוע על מנת לוודא שחייליו נקיים מסמים. 

חיילים שנמצאו השתמשו סמים עלולים לעמוד בפני צעדים משמעתיים, לרבות משפטים צבאיים וגירוש מהצבא. 

כמובן מומלץ כי חיילים לאו ידאגו לייצוג של עורך דין צבאי סמים שיסייע להם בתהליך.

כמו כן, עבירות סמים שבוצעו על ידי חיילים עשויות לעמוד לדין גם בבתי משפט אזרחיים אם הן מפרות את חוקי מדינת ישראל.

החשיבות של הגנה על זכויות הפרט

חשוב לוודא כי משפט צבאי זכויות של יחידים נאשמים מוגנות, שכן הדבר נחוץ כדי להבטיח משפט הוגן וצודק. ללא הגנות כאלה, קיים סיכון שאנשים יואשמו, יורשעו או ייענשו בטעות, דבר שעלול להיות בעל השלכות חמורות הן על הנאשם והן על הארגון הצבאי הרחב יותר. 

הן לסנגורים הצבאיים והן לסנגורים האזרחיים תפקידים חיוניים בהבטחת זכויותיהם של אנשים נאשמים במהלך ההליך המשפטי, והליכי ערעור על משפט צבאי מספקים שכבת הגנה נוספת.

לסיכום

מערכת המשפט הצבאית בישראל היא מערכת נפרדת ממערכת המשפט האזרחית, שנועדה לטפל בעבירות הייחודיות לצה”ל ולהבטיח משמעת וסדר בצבא. 

מערכת המשפט הצבאי כוללת בתי דין צבאיים, שבסמכותם לדון בעבירות צבאיות שבוצעו על ידי חיילים, וכן בעבירות על חוקי מדינת ישראל הנעשות במסגרת השירות בצה”ל.

אם אתם זקוקים לסיוע משפטי, מומלץ לפנות להדרכה של עו”ד צבאי מנוסה. 

אלון ארז הוא עורך דין פלילי בעל ניסיון רב במערכות משפט צבאיות ואזרחיות, ויכול להוות משאב רב ערך בייצוג משפטי במערכת המשפט הצבאית.

שאלות נפוצות

מי יועמד לדין במערכת השיפוט הצבאית?

במערכת השיפוט הצבאית יועמדו לדין, באמצעות משפט צבאי נאשמים אשר ביצעו עבירות ולהן זיקה לצבא במהלך תקופת השירות הצבאי. כמו כן למערכת זו הסמכות לשפוט אזרחים שאינם נמצאים בשירות, אך כן יש להם זיקה לצה”ל. 

כך למשל ניתן יהיה לשפוט אזרחים עובדי צבא, אזרחים שקיבלו נשק מטעם הצבא, מילואימניקים שאינם נמצאים בשירות בעת ביצוע העבירה ועוד. יש לציין כי להבדיל מאלו שצוינו לעיל, לא ניתן לשפוט את שאר אזרחי המדינה במערכת השיפוט הצבאית במשפטים צבאיים גם במידה וביצעו עבירה כנגד הצבא או ביטחון המדינה.

מהם המאפיינים של בתי הדין הצבאיים?

מערכת המשפט הצבאית הינה נפרדת ולו רק כדי להכיר בצורך של הצבא להטיל משמעת בהתאם לאופי השירות ובכפוף לחוק הצבאי. 

כמו כן מערכת זו נחוצה היות וישנן עבירות אשר הינן ייחודיות לצה”ל ועל כן יש צורך בבתי דין ובמערך של אנשי צבא המתפקדים כשופטים אשר שותפים לערכיו של הצבא, מכירים את ייחודיות משפט צבאי, צרכיו של הצבא ולנורמות הייחודיות לו. כתוצאה מכך מלבד הכשרה משפטית, השופטים הינם קצינים אשר מכירים ומבינים החלטות שהתקבלו תחת לחץ במהלך אימון או פעולה מבצעית.

השמעת המאמר לכבדי ראייה

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »