זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

ההשפעה של הרשעה בבית דין צבאי על האזרחות – מנגנון “הרישום הפלילי המופחת”

חוק השיפוט הצבאי רואה חומרה יתרה בביצוע עבירות בעלות אופי פלילי בעת השירות בצה”ל, במיוחד בשל העובדה כי על חיילים המשרתים בצה”ל להיות בראש ובראשונה ייצוגיים. לכן על מנת למגר את קיומן של עבירות פליליות בעת השירות הצבאי, הענישה בבתי הדין הצבאיים היא מחמירה הרבה יותר ממקבילתה האזרחית ובאופן משמעותי.

חייל שביצע עבירה פלילית בעת שירותו הצבאי יישא עמו “כתם” שלא ירד לתקופה של 17 שנה, שישפיע באופן משמעותי על חייו האזרחיים הן מהבחינה המקצועית, הן מהבחינה החברתית והן מהבחינה הכלכלית, מה שעלול להוות כמכשול רציני לצעיר שזה עתה השתחרר מהצבא ונמצא בתחילת דרכו בחיים.

מנגנון הרישום הפלילי המופחת

 

להמתיק את הגלולה המרה

למרות כי ההחמרה בכל הנוגע לביצוע עבירות פליליות בעת השירות בצה”ל הנה מוצדקת, היא אינה מוצדקת עד כדי להצדיק פער כל כך משמעותי בין הפגיעה הבלתי מידתית בעתידו של החייל לבין התכלית אותה החמרה זו מנסה להשיג.

לכן על מנת לפעול לצמצום הפגיעה בחייל ובזכויות היסוד שלו ובראשן – כבוד האדם וחירותו, בחודש מאי 2012 נכנס לתוקפו תיקון לחוק השיפוט הצבאי בכל הנוגע לרישום הפלילי המוטל על חיילים שהורשעו בבית דין צבאי – תיקון 63 ונוסף סעיף 404א לחוק השיפוט הצבאי, ובו נקבעה מדרגה של “רישום פלילי מופחת” במסגרתה תקופת הרישום הפלילי לאחר השחרור קוצרה לכדי 5 שנים בלבד.

לקריאת המאמר “הגבול שבין משפט צבאי למשפט פלילי” לחצו כאן >>>

 

תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי – מה הוא אומר?

למעשה מטרתו של תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי הוא לעשות הבחנה בין עבירות חמורות אשר מצדיקות את קיומה של תקופת רישום פלילי ארוכה לבין עבירות קלות יותר באופן יחסי.

ההבחנה גם תאפשר לשופטים בבתי המשפט הצבאי להפעיל את שיקול דעתם, להתאים את סוג הרישום הפלילי לסוג העבירה וכן לבחון לגופו כל מקרה על נסיבותיו המיוחדות. יתרה מכך השופטים יכולים גם לפעול על פי שיקולים של הפחתת תקופת הרישום הפלילי לצורך שיקום החייל ומניעת הפגיעה בעתידו.

 

באילו מקרים יחול רישום מופחת?

על פי חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים התשמ”א 1981 כל הרשעה בעבירות העונות להגדרה פשע או עוון נושאת עמה רישום פלילי לתקופה של 17 שנה. היות וכל העבירות הנידונות בבתי דין צבאיים במהלך השירות הצבאי מוגדרות לפחות כעוון, אזי שהרישום הפלילי למשך 17 שנים היה הדין של כולן, ללא קשר לדרגת חומרתן או לנסיבות המקרה.

 

באילו מקרים יחול רישום מופחת

כיום בעקבות התיקון לחוק כן קיימות נסיבות בהן יחול רישום מופחת והן חלות במקרים הבאים:

  • העונש שנגזר על הנאשם אינו כולל עונש מאסר.
  • העונש שנגזר אינו עולה על חודשיים מאסר בפועל.
  • העונש שנגזר על הנאשם אינו עולה על שלושה חודשי מאסר בפועל אשר בחלקם ירוצו בעבודות צבאיות.
  • העונש שנגזר על הנאשם אינו עולה על ארבעה חודשי עבודות צבאיות.
  • בעבירות של היעדר מהשירות – עונש שנקבע על סמך שיקול דעתם של השופטים שאינו עולה על 3 חודשי מאסר ובהיעדר נסיבות מיוחדות.
  • בעבירות עוון אשר מוגדרות כקלות באופן יחסי הרישום הפלילי ייגזר מן העונש שיוחל על הנאשם.
  • בכל יתר המקרים אל ההרשאה יתלווה רישום פלילי מלא.

סיבה מרכזית להילחם על הרישום הפלילי המופחת הינה, כי הרישום הפלילי המופחת חוסם לחלוטין את המידע על ההרשעה מגופים רבים, שבאופן כללי יש להם גישה למידע על הרשעות רגילות, שנמחקות רק לאחר 17 שנה.

 

מדוע כה חשוב לשאוף לקצר את תקופת הרישום הפלילי?

על פי תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי, במקרים ספציפיים ניתן יהיה לקצר את תקופת הרישום הפלילי משבע עשרה שנים לחמש שנים בלבד.

המשמעות – חייל או קצין שמעדו וביצעו עבירה פלילית שחומרתה קלה עד קלה מאד, יוכלו לשקם את חייהם במהירות גדולה יותר, ולאחר שהרישום הפלילי ייחסם בפני גופים שונים בחלוף חמש שנות הרישום, גם ליהנות מאפשרויות רבות יותר להתפתחות, לצמיחה ולבחירת קריירה כבוגרים צעירים. כך שההשפעה של הרישום הפלילי על חייהם יהיה קצר יותר, ולאחריו יוכלו לעסוק בכל אותם תחומים שבהם חלמו לעסוק או להתקדם לתפקידים שונים אשר הרישום הפלילי מנע זאת מהם.

בנוסף, צעיר או צעירה שביצעו עבירה פלילית במהלך השירות הצבאי בנסיבות מיוחדות אשר הקלו משמעותית על עונשם, לא יצטרכו לסבול מכתם לכל החיים, ויוכלו לשקם את עצמם ולפתוח דף חדש בקלות גדולה יותר.

 

כיצד תיק פלילי יכול להשפיע על חייכם?

תיק פלילי בגיל צעיר יכול להשפיע עמוקות על חייכם, לסגור בפניכם אפשרויות שונות למקצוע ולתעסוקה, לרחף מעליכם בכל פעם שתיפגשו עם כוחות הביטחון ולו גם כאשר תיתפסו בעבירת תנועה קלה, להחמיר משמעותית את הענישה במידה ותבצעו שוב עבירה פלילית (מאחר וזו לא תהיה העבירה הראשונה) ולהוות כתם לכל החיים שלא בקלות יימחה.

להלן דרכים שונות שבהן תיק פלילי עלול להשפיע על חייכם, במידה ותבצעו עבירה פלילית חמורה:

  1. פגיעה קשה בדימוי העצמי – צעירים וצעירות רבים חשים נחותים מחבריהם עקב הרישום הפלילי שהופך כמעט כל דבר, לרבות נסיעה לחו”ל או לקיחת הלוואה מן הבנק, למורכב ומסובך יותר. מסיבות אלו ייתכן ותמעטו בקשרים חברתיים, תתקשו להקים משפחה, לפתוח עסק או להתקבל למקום עבודה, מה שעלול להחמיר את מצבכם הנפשי ולגרום לביצוע חוזר של עבירות פליליות מתוך מצוקה.
  2. 2. הגבלה תעסוקתית – מורים, גננות, מדריכי נוער, קידום בדרגות במשטרה או בצבא, מקצועות האבטחה והשמירה, מקצועות הבריאות השונים וכמו כן מקצועות הכלכלה והפיננסים דורשים העדר תיק פלילי ואף עשויים לבקש הצהרה על כך. בדרך זו, מצטמצמות האפשרויות שלכם לתעסוקה גם אם חלמתם לעסוק בהם או שהינכם מתאימים להם מאד ויכולתם לשגשג ולהצליח בהם. בנוסף למקצועות אלו, ייתכן ומעסיקים נוספים יעדיפו לבקש הצהרה על אי רישום פלילי גם אם אינם חייבים לעשות כן, מסיבותיהם שלהם.
  3. קושי בתחום הכלכלי והאישי– קבלת הלוואה מן הבנק, חתימה על משכנתא, ביצוע ביטוחים שונים, קבלת רישיון נהיגה, נסיעה לחו”ל, פתיחת חשבון בנק ועוד עלולים להיות מורכבים וקשים יותר.
  4. לא ניתן לקבל רישיון נשק – במידה ותרצו לקבל רישיון נשק לצורכי עבודה או הגנה, לא תוכלו לעשות זאת, או שתוכלו לעשות זאת תחת הגבלות חמורות.

 

מדוע חשוב כל כך לפנות לעורך דין במידה ועומד כנגדכם תיק פלילי בצבא?

עורך דין המתמחה בחוק הצבאי יבחן את המקרה שלכם לעומקו, מה הביא אתכם לבצע את המעשה, מה מצבכם הפיזי והנפשי, מהו הרקע הכלכלי והמשפחתי שלכם, ועוד גורמים נוספים הרלוונטיים למקרה שלכם. יסביר לכם את ההשלכות שלו, ייצג אתכם במהלך הדיונים השונים וישאף להביא לצמצום הענישה עד למינימום האפשרי. וייתכן ובשל נסיבות מיוחדות בית המשפט יראה מקום להקל בעונשכם. חשוב לזכור כי פנייה מהירה לעורך דין, קרוב ככל הניתן לפתיחת התיק, יכולה לסייע לכם לקבל ייעוץ משפטי בשלב מוקדם מאד ובכך להביא לניהול תקין ונכון יותר של התיק שלכם ויאפשר לעורך הדין משך זמן מספק כדי להכין את התיק שלכם, לאסוף מסמכים ועדויות לטובתכם וכדומה.

 

במידה וביצעתם עבירה בשירות הצבאי ואתם רוצים להפחית את תקופת הרישום הפלילי מוטב כי תפנו לעורך דין אלון ארז, המתמחה במשפט הצבאי בהקדם האפשרי.

לייעוץ צרו קשר או חייגו 077-805-1220

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: