הזכויות והחובות במפגש מול שוטר

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

אדוני השוטר

כדי שחברה תוכל לשמור על סדר ובטחון חייבת להיות מערכת של אכיפת חוק שמצד אחד יש לה שיניים כדי להתמודד עם עבריינים המסכנים את חיי האזרחים, אך מצד שני אינה מקפחת את זכויות האזרחים התמימים. האיזון העדין שנשמר שבין סמכויות השוטר לבין זכויות האזרח הוא זה אשר מגדיר משטר בריא ומתפקד. במידה והמשטרה תהיה חלשה מדי, העבריינים יהפכו לגורמי כוח עליונים שיסכנו את חיי האזרחים, ואילו אם למשטרה ולשוטריה יהיה כוח רב מדי, שוב מי שיסבול יהיו אותם האזרחים התמימים שלא יוכלו להתגונן בפני כוחם ושרירות ליבם. שחיתות, חוסר פניות לצדק ויד קלה מדי על ההדק הינם גם הם סימנים ראשונים של משטר לא מתפקד, ויש לטפל בהם במהרה. גם ישראל, המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, נאבקת כדי לשמור על האיזון באמצעות מערכת של בלמים ואיזונים, יחידות לחקירות שוטרים ומנגד, מערכות חוק מתקדמות להגנת האזרח וזכויותיו. עם זאת, לפעמים עדיין קורות תקלות מצערות אשר לעיתים נובעות מחוסר בהירות בחקיקה ולעיתים נובעות משיקול דעת מוטעה של שוטר בודד. תהיה הסיבה אשר תהיה, במידה ואתם חשים כי נעצרתם, עוכבתם או אפילו קיבלתם דו”ח משטרתי על לא עוול בכפכם, אל תוותרו על הזכויות שלכם. אמנם כוונתם של השוטרים היא לשמור על הסדר הציבורי, אך לא ייתכן שזה יהיה על חשבון הזכויות שלכם. אם גם אתם נפגעתם מהתנהלותו של שוטר, פנו עוד היום לעורך דין פלילי לקבלת ייצוג בנושא.

 

מפגש עם שוטר

במהלך החיים הרגיל מזדמן לחלק מאיתנו להיתקל בכוחות המשטרה. מקרה נפוץ אחד הוא כאשר שוטר תנועה מבקש מנהג לעצור בצד הדרך כי הוא סבור שהנהג ביצע עבירת תנועה.

מקרה נפוץ אחר הוא כאשר מזמינים משטרה על מנת לטפל במפגעי דרך או רעש. עם זאת, ייתכנו מקרים שבהם מתרחשים מפגשים בין אזרח לשוטר בהם השוטר סבור שהאזרח קשור לביצוע עבירה או היה עד לביצוע עבירה.

מפגשים עם שוטרים עלולים להיות מלחיצים גם כאשר האדם חף מפשע לחלוטין, זאת מעצם המפגש עם אדם בעל סמכויות וכוח שהוא יכול להפעיל כלפינו.

חשוב לזכור שכל מפגש מול שוטר אמור להתנהל על פי הוראות החוק אשר מטילות חובות מסוימות על השוטרים ומעניקות זכויות מסוימות לאזרחים.

 

חובת הזדהות

כאשר שוטר פונה לאזרח ומבקש להפעיל כלפיו סמכויות המוקנות לו בחוק (עיכוב, חיפוש, מעצר וכיוצא בזאת) עליו להיות לבוש במדי משטרה ולהיות מזוהה כשוטר.

כאשר פונה אליכם שוטר הלבוש במדים זכותכם לבקש לראות את תעודת השוטר שלו ואסור לשוטר לסרב. כמו כן זכותכם לרשום את פרטי השוטר שפנה אליכם.

במידה ופונה אליכם שוטר הלבוש בבגדים אזרחיים או במדים ללא תג שם, אתם זכאים לכך שמעבר להצגת תעודת השוטר הוא יזדהה בפניכם בשמו המלא וכי אינו מתחזה לאדם אחר.

 

 

הזכויות והחובות במפגש מול שוטר

סמכות עיכוב מה מותר ומה אסור לשוטר לעשות

לא בכל מקרה ששוטר פונה אל אזרח יש בסמכותו לעכב את האזרח. בכדי להפעיל את סמכות העיכוב השוטר צריך להיות בעל יסוד סביר לחשוד כי נעברה עבירה או עומדת להיעבר עבירה על ידי אותו אדם (עבירה יכולה גם להיות עבירת תנועה). בנוסף הוא יכול לעכב אדם היכול למסור מידע לגבי עבירה שנעברה (עד).

כאשר שוטר מעכב אזרח הוא יכול לעשות זאת לאחת המטרות הבאות:

  1. בירור זהות וכתובת
  2. חקירה במקום
  3. ביצוע חיפוש על פי חוק באדם ובכליו (כולל רכב)
  4. מסירת מסמכים שונים (כמו צו מאסר)

 

כאשר שוטר מעכב אזרח, מעבר לחובתו להזדהות הוא חייב להודיע על כך שהוא מעכב אותו ולהבהיר את סיבת העיכוב.

רק במידה ולא ניתן לזהות במקום את האזרח המעוכב או שלא ניתן לחקור אותו, השוטר רשאי לדרוש מהמעוכב להגיע עמו לתחנת המשטרה.

כאשר שוטר מעכב אזרח אסור לו לעכב אותו לפרק זמן העולה על שלוש שעות. כדי לעכב אזרח למעלה משלוש שעות יש צורך באישור של קצין משטרה שיינתן רק בנסיבות מיוחדות.

 

התייעצות עם עורך דין פלילי

במידה ובמהלך מפגש עם שוטר חשת כי השוטר לא מילא את כל חובותיו ולא נשמרו כל זכויותייך מומלץ לפנות לאלון ארז – עורך דין פלילי מומחה לייעוץ וייצוג משפטי.

כאמור, כאשר שוטר פועל ללא הקפדה על חובותיו וזכויותייך הוא בעצם פועל בניגוד לחוק וניתן יהיה לתקוף משפטית את הפעולות שביצע כלפייך – לדוגמא לבטל דוח שניתן מבלי שהשוטר הזדהה או לפסול ראייה שנתגלתה בעיכוב שבוצע שלא על פי הכללים.

במקרים מסוימים אפשר לתבוע את השוטר והמשטרה בבקשת פיצויים על נזקים שונים שנגרמו לך כתוצאה מכך.

 

שלושת כללי הזהב במפגש עם שוטר

מפגש עם שוטר בכביש, ברחוב או אפילו בביתכם עלול להיות מלחיץ, אך עליכם לזכור שבסך הכל מדובר באדם העושה את עבודתו ואתם כאזרחים, מוגנים על פי חוק ויש לכם זכויות. להלן שלושת כללי הזהב במפגש עם שוטר שמומלץ מאד לאמץ כדי שכל סיטואציה של מפגש עם שוטר תישאר בגבולות האירוע עצמו ולא תתגלגל למצב חמור יותר:

  1. מפגש עם שוטר בדרכים – כאשר שוטר תנועה מאותת לכם לעצור, עצרו. כאשר הוא מבקש רישיונות, תנו לו אותם, כאשר הוא מבקש פרטי הזדהות מסרו לו אותם. שיתוף הפעולה הראשוני שלכם הינו חשוב ביותר. עם זאת, ברגע שהשוטר מעלה בפניכם טענות שונות שלדעתכם הן שגויות לחלוטין, כמו למשל מהירות יתר כשלא עברתם את המהירות המותרת, או חציית קו הפרדה לבן כשלא עשיתם זאת, אל תתווכחו, רק בקשו את שמו ותפקידו. לאחר מכן פנו מיידית לעורך דין וספרו לו מה שקרה. במידה ויתברר כי אכן צדקתם והשוטר טעה, עורך הדין יציג את הראיות בבית המשפט ויביא לזכייתכם. לכן חיסכו לעצמכם מאמצים מיותרים בוויכוח עם שוטר תנועה, אם אתם צודקים, הצדק יצא לאור בסופו של דבר בבית המשפט.

 

  1. מפגש עם שוטר ברחוב – במידה ושוטר מנסה לעכב אתכם ברחוב, בקשו מן השוטר שיסביר לכם מדוע הוא מעכב אתכם והאם ניתן יהיה לתאם הגעה בזמן מאוחר יותר לתחנת המשטרה בזמן ובשעה שנוחים לכם על מנת למסור עדות (וזאת לאחר שהתייעצתם עם עורך דין בנושא). במידה ואתם ממהרים לעבודה או לאסוף את הילדים מן המסגרות ציינו זאת בפני השוטר ובקשו די זמן להסדיר את הנושא, אל תתווכחו ואל תתנגדו, אך מצד שני עימדו על זכותכם לשוחח עם עורך דין לפני שתשוחחו עם השוטר.

 

  1. מפגש עם השוטר בבית הרעשתם, הקמתם מהומה או נוצרה סיטואציה קשה שבגללה השכנים הזמינו משטרה? סביר להניח ששוטר יגיע אל ביתכם לבדוק מה קורה. במידה ושוטר מופיע בדלתכם, פיתחו אותה. אם יש לכם כלב אשר עלול להיחשב כגורם מאיים על השוטר, דאגו תחילה לקשור אותו בחצר או להרחיק אותו לחדר סגור כדי להימנע מפגיעה בו. הקשיבו לטענות השוטר ובצעו אותן. אם לדעתכם מדובר בתלונות סרק, ציינו זאת, ואם לטעמכם השוטר מתנהל בצורה שחורגת מסמכותו, בקשו להתייעץ מיידית עם עורך דין פלילי.

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »