זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עורך דין הטרדה מינית

“יום יום כשאת עוברת כאן בתשע/ אנו לך שורקים מן הסולם/ותאמיני לנו – זהו פשע/שאת לא עוצרת מעולם/כשאת לובשת את השמלה האדומה/אז בבניין לפתע צומחת עוד קומה…”. כשנעמי שמר כתבה את השורות האלה, הפותחות את השיר “אהבת פועלי הבניין”, בשנת 1964, היא מן הסתם לא שמעה על המושג “עורך דין הטרדה מינית”, שפרץ אל התודעה הישראלית רק כמה עשורים מאוחר יותר.

הטרדה מינית

היום, קשה למצוא מישהו שלא מכיר את המושג הזה – בעיקר כשהוא ניבט אלינו חדשות לבקרים מכותרות העיתונים, ונקשר בשמותיהם של בכירים במשטרה, במערכת המשפט ואפילו בכנסת ובממשלה.

גם החוקים התעדכנו בינתיים, כך שכיום, אותה עלמה בשמלה אדומה היתה יכולה לתבוע את פועלי הבניין שממשיכים לשרוק לה מהסולם מדי יום ביומו, על אף שההתעלמות שלה משדרת בבירור שהיא לא מעוניינת בכך.

האם חיזור יכול להיות הטרדה?

אז מהו חיזור לגיטימי ומהי הטרדה? האם כל אדם שמתחיל עם מישהי שמוצאת חן בעיניו ונדחה על ידה עלול למצוא את עצמו נאשם בפלילים? ומה יכולה מי שחוותה הטרדה מינית לעשות כנגד המטריד? כל זאת – במאמר שלפניכם.

מתי זוהי הטרדה מינית?

חוק העונשין מכיר בסוגים שונים של אלימות מינית, לרבות תקיפה מינית – יצירת מגע מיני כלשהו עם אדם שלא מרצונו או בהסכמתו; מעשה מגונה – מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים, שנעשה כלפי אדם אחר בניגוד לרצונו; ואונס – קיום יחסי מין בכפייה או שלא מרצונם החופשי של שני הצדדים.

האם ישנה חקיקה למניעת הטרדה מינית?

אולם בשנת 1998 נחקק החוק למניעת הטרדה מינית, שהיה פורץ דרך בכך שהוא אסר באופן גורף ומפורש גם על אלימות מינית שאינה בהכרח פיזית, אלא מילולית והתנהגותית, ואף משתמעת או מרומזת.

הטרדה מינית נחשבת הן לעבירה פלילית, שעונשה עד שנתיים מאסר, והן לעוולה אזרחית, שניתן לתבוע בגינה פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 120,000 ₪.

האם מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין הטרדה מינית?

כן, מומלץ תמיד לפנות לייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין עבירות מין בטרם נקיטת צעדים כלשהם, שהשלכותיהם עשויות להיות מרחיקות לכת. עורך דין הטרדה מינית מהתחום הפלילי יעזור לנפגעת לבחון את הכדאיות של כל אחת מהפעולות האפשריות, בהתאם לנסיבותיה האישיות ולנסיבות המקרה.

הטרדה מינית היא תופעה רווחת, ובניגוד לקונוטציה הנובעת משמה ואולי גם לדימוי הציבורי שלה, היא מהווה יותר מסתם מטרד. שלא כמו חיזור לגיטימי שנעשה בתום לב – הטרדה זו נעשית תוך זלזול מכוון או התעלמות וחוסר התחשבות ברצונותיה וברגשותיה של הנפגעת, והיא עלולה לגרום לה לעוגמת נפש רבה ואף לנזקים משמעותיים, שעשויים להצדיק תביעה פלילית או נזיקית. עדיף בסיוע עורך דין הטרדה מינית.

אילו צורות של הטרדות מיניות קיימות?

הטרדה מינית יכולה לבוא בצורות שונות ומכיוונים שונים: זה יכול להיות מכר, שכן, או אפילו קרוב משפחה, וזה יכול להיות גם נהג מונית, לקוח בחנות או במסעדה, או אדם זר ברחוב. אחד המצבים השכיחים ביותר הוא של הטרדה מינית בעבודה, המתרחשת במקום העבודה, בין עובד לעובדת עמיתה, או במקרה החמור יותר, עובדת הכפופה לו. במצב כזה, המוטרדת חשופה לא רק לעוגמת נפש, אלא גם לפגיעה ישירה או עקיפה בפרנסתה.

במאמר הבא נתמקד בנושא הטרדות מיניות במקום העבודה, ובחובות שמטיל החוק על המעסיק במטרה למנוע ככל האפשר מצבים של הטרדה, וכן לטפל בהם כראוי במקרה הצורך.

האם מומלץ להיעזר בעורך דין הטרדה מינית?

בשנים האחרונות, עם עליית המודעות להטרדות מיניות, והקמפיין הגדול שמוביל מהלך זה, נשים רבות פונות למשטרה להתלונן על עבירות שבדרך כלל לא היו נחשבות בעיניהן כהטרדה מינית. רשויות החוק גם הן מחמירות בשנים האחרונות עם עברייני מין וגם עם מטרידים וארגוני הנשים דואים לתת לכך ביטוי בתקשורת.

מהי הטרדה מינית?

התשובה לשאלה זו מנוסחת על פי חוק כפגיעה בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון. ההטרדה יכולה להתבטא במספר דרכים, בין אם זה ביזוי והשפלה על רקע מיניות, מעשים מגונים, ועוד. מה שפעם נחשב למחמאה, יכול להתפרש כיום כהטרדה מינית, והפסיקה המשפטית עומלת על ניסוח עקרונות אבחנה בין חיזור לבין הטרדה זו. באם הנך נחשד בהטרדה מינית, מוטב כי תפנה בהקדם לייעוץ עם עורך דין הטרדה מינית.

עורך דין הטרדה מינית

מהו תפקידו של עורך דין הטרדה מינית?

הטרדה מינית נחשבת כעבירה פלילית חמורה שעונשה מאסר, ויש לקחת בחשבון כי האדם המוטרד יכול לתבוע את המטריד בפיצויים בבית דין אזרחי. לכן מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין הטרדה מינית מומחה בתחום כבר עם הזמנתכם לחקירה בתחנת המשטרה בחשד כי ביצעתם עבירת מין.

עורך דין הטרדה מינית, ידאג לאינטרסים שלכם, ויבדוק כיצד להפריך את החשדות נגדכם. גם אם הוגש נגדכם כתב אישום, עורך דין פלילי טוב יוכל להגיע להסדר טיעון טוב עבורכם או לזכותכם. הטרדה מינית לעיתים מתפרשת כסחיטה באיומים כאשר מעורבת סחיטה בתמורה למעשה בעל אופן מיני. בכל מקרה של הצעות מיניות חוזרות ללא כל הסכמה מהצד השני, מדובר בהטרדה מינית.

מהן ההגדרות בחוק בנוגע להטרדות מיניות?

החוק מגדיר חמישה מצבים העולים כדי הטרדה מינית:

  • איומים בעלי אופי מיני – סחיטה באיומים תוך דרישה לבצע מעשים בעלי אופי מיני.
  • מעשים מגונים – מעשה מגונה, לרבות נגיעות, צביטות, התחככות בגוף שנעשית “בטעות” או שלא בטעות, אוננות וחשיפת איברים מוצנעים של המטריד עצמו.
  • הצעות חוזרות בעלי אופי מיני – הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, המופנות כלפי אדם שכבר הבהיר כי אינו מעוניין בהן. ההצעות יכולות להיות מפורשות או מרומזות, ולהתבטא גם בתנועות גוף, סימנים וקולות בעלי משמעות מינית, בשליחת תמונות, הודעות או דוא”ל הכולל תוכן מיני, ועוד. יצויין, כי במידה ומתקיימים יחסי מרות, הרי שהאדם שאליו מופנות ההצעות, איננו צריך כלל להבהיר, כי הוא אינו מעוניין בהן.
  • התייחסות ומחמאות בעלי אופן מיני – התייחסויות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות כלפי אדם שהבהיר כי אינו מעוניין בהן, לרבות מחמאות והערות על מראה או לבוש, שאלות הנוגעות למין או למיניות וכיו”ב. גם כאן, במידה ומתקיימים יחסי מרות, הרי שהאדם שאליו מופנות ההתייחסויות, איננו צריך כלל להבהיר, כי הוא אינו מעוניין בהן.
  • יחס מבזה – יחס מבזה או משפיל כלפי אדם על רקע מינו או מיניותו, לרבות זהותו המינית והמגדרית.
  • האם יש מקרים שאינם נכללים בהגדרות הנ”ל? – מטבע הדברים, לא ניתן לפרט בנוסח החוק את כל טווח ההתנהגויות שייחשבו, בתנאים מסוימים, להטרדה מינית, ולכן בית המשפט עשוי להחיל את הגדרות החוק גם על מקרים שאינם מצוינים בו מפורשות אך תואמים את תכלית החוק ואת רוחו.

מהו הגבול בין חיזור להטרדה?

למותר לציין שמטרת החוק אינה למנוע כל אפשרות להחמיא, לפלרטט או לחזר, אלא להציב גבולות שיגנו על כבודו ועל פרטיותו של אובייקט החיזור – לרוב אשה, ועל זכותה לדחות את המחזר, מבלי לשלם על כך מחיר אישי או חברתי.

מהי התייחסות החוק בנוגע להטרדות מיניות?

החוק אינו עוסק במקרים של הערה זניחה או התייחסות רומנטית שנמצאת בגדר הסביר (כמו מחמאה או הזמנה לבילוי), או כזו שנעשתה פעם או פעמיים. מקרים כאלה אינם נחשבים להטרדה, ומן הסתם לא יובילו לפתיחת הליך פלילי או נזיקי. אם אינכם בטוחים, תוכלו לפנות לעורך דין הטרדה מינית שיסייע לכם.

מהן התופעות אותן החוק מבקש למנוע?

התופעות שאותן מבקש החוק למנוע הן של חיזור או התייחסויות מיניות בוטות, מבזות ובלתי סבירות, או כאלה שחוזרות על עצמן ונמשכות על אף שהן נתקלות בדחייה, בבקשה להפסיק או בהתעלמות מופגנת – באופן שגורם למושא החיזור אי נוחות, עוגמת נפש ואף יותר מכך.

 מה קורה אם נפגע/ת עבירת מין לא הצליח/ה להביע התנגדות מילולית?

יש לציין שבניגוד לימים עברו, שבהם היתה ציפייה מהנפגעת מעבירת מין להוכיח שהיא התנגדה למעשים באופן אקטיבי ואף פיזי, כיום הפסיקה מכירה בכך שקורבן ההטרדה לא תמיד מסוגלת או מצליחה, מסיבות שונות, להביע את התנגדותה בצורה מילולית או מפורשת, ושהתנגדות שכזו עשויה להתבטא גם בשפת הגוף או באופן פסיבי.

האם יש חשיבות לניסיונות התחמקות?

התחמקות ממפגש או ממגע, הימנעות בולטת משיתוף פעולה וכיו”ב. במילים אחרות, אם בעבר הדגש היה על זיהוי ביטויים של אי הסכמה כדי לקבוע שמעשה כלשהו חרג מגבולות המותר, כיום הוא עובר בהדרגה לזיהוי ביטויים מובהקים – בין אם מילוליים ובין אם אחרים – של הסכמה, או של רצון הדדי, כתנאי לקיומה של אינטראקציה מינית או רומנטית לגיטימית.

מהן האפשרויות המשפטיות העומדות בפני נפגע/ת הטרדה מינית?

נפגעת הטרדה מינית המעוניינת למצות את הדין עם המטריד בסיוע עורך דין הטרדה מינית, יכולה לפעול באחד או יותר מהאפיקים הבאים:

  • פתיחה בהליך פלילי – הגשת תלונה למשטרה ופתיחה בהליך פלילי. העונש המקסימלי במקרה של הרשעה הוא שנתיים מאסר בפועל, אולם יש לציין שברוב המקרים מסתפק בית המשפט בהטלת עונש מאסר על תנאי.
  • תביעת נזיקית – הגשת תביעה נזיקית בבית משפט לעניינים אזרחיים. בתביעה כזו ניתן לקבל פיצוי של עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק, ופיצוי גדול יותר במקרה של הוכחת נזק נפשי, משפחתי, חברתי או כלכלי.
  • תלונה בבית הדין לעבודה – הגשת תלונה בבית הדין לעבודה (במקרה של הטרדה מינית במקום העבודה).
  • הגשת תלונה לאחראי/ת במקום העבודה – הגשת תלונה תלונה על הטרדה מינית בעבודה לאחראי/ת במקום העבודה, שעשויה להוביל לפתיחה בהליכים משמעתיים כנגד העובד המטריד (ראו פירוט במאמר בנושא הטרדות מיניות במקום העבודה).
  • מהם היתרונות והחסרונות בהליך? – לכל אחד מאפיקי הפעולה שצוינו לעיל יש יתרונות וחסרונות, הנובעים מאופי ההליך, משך הזמן הדרוש לו, מידת ההשפעה שלו על חיי המתלוננת והסעדים האפשריים. כל ההליכים כאחד עשויים להעמיד בפני המתלוננת קשיים לא מעטים, לחשוף אותה לביקורת ולהשמצות ולדרוש ממנה כוחות נפש בלתי מבוטלים.

למה מומלץ לפנות לעורך דין הטרדה מינית אלון ארז לקבלת ייעוץ?

עורך דין הטרדה מינית מומחה בתחום, יוכל לעשות את כל ההבדל בתיק המדובר. על מנת לקבל את התוצאות הטובות ביותר עבורכם, כמו בכל תיק פלילי מומלץ לפנות בהקדם אל עורך דין פלילי מומחה. טיפול נכון בתיק מתחילתו יכול להיות שובר השוויון ואף לזכותכם. פנו עוד היום אל עורך הדין אלון ארז, עורך דין פלילי מומחה בתחומו ומייצג באינספור תיקי הטרדה מינית.

שאלות ותשובות בנושא עורך דין הטרדה מינית

הטרדה מינית היא כל אחת מהפעולות הבאות: סחיטה באיומים בעלת אופי מיני, מעשים מגונים, הצעות חוזרות שהן בעלות אופי מיני, כשהן הופנו למי שהראה כי אינו מעוניין בהצעות אלו, פרסום תצלום העלול לבזות או להשפיל, התייחסות מינית מבזה או משפילה ואף התנכלות על רקע מיני. מניסיון שלי, בגלל הפרשנות הגמישה שניתן ליתן לכל פעולה, מומלץ בחום להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית במידה ויש חשש לביצוע אחת מהפעולות שעלולות להיחשב להטרדה מינית. כמו כן, באתר שלי תוכלו למצוא מספר מאמרים נוספים בנושא.

הגבול בין חיזור לבין הטרדה מינית, ברוב המקרים, משתנה ממקרה אחד למקרה אחר, משתנה גם בהתאם למחזר ולמושא החיזור. כלומר, ייתכן ומילות חיזור שאישה אחת תפרש כמחמאה, אישה אחרת תפרש כהטרדה. לכן, בעת ניסיון לחזר, חשוב מאוד לשים לב, האם יש היענות חיזור או שמא דחייה. בגלל אופן ניסוח החוק, במקרים מסוימים, גם אדישות יכולה להיחשב לדחייה, ועל כן, המשך חיזור אחר מי שמגלה אדישות עלולה להסתיים בהטרדה מינית. כתבתי מאמר נרחב וממצה בנושא ואתם מוזמנים לקרוא אותו באתר שלי.

במידה והוגשה נגדך תלונה בגין הטרדה מינית שלימים תתברר כתלונת שווא, אתה תוכל כמובן לבקש כי התיק הפלילי שנפתח נגדך במשטרה ייסגר בעילה של חוסר אשמה. בכך, לא יוותר כל רישום בעניינך, ואתה גם יכול כמובן להגיש תביעה אזרחית כנגד מגישת התלונה. בגלל שתלונות שווא על הטרדה מינית הפכו למכת מדינה של ממש, בתי המשפט נוטים כיום לפסוק פיצויים כנגד מתלוננות ומתלונני השווא. לייעוץ ועזרה בנושא, התקשרו 050-736-8203 או צרו קשר באתר.

הפצת תמונות אינטימיות או תמונת עירום של אדם אחר, ללא שניתנה הסכמתו לכך, בוודאי שעלולה להיחשב להטרדה מינית. רק לאחרונה הארץ געשה, כאשר נודע כי הופצו תמונותיה האינטימיות של מגישת תוכנית ספורט ידועה, ללא הסכמתה כמובן. מפיץ התמונות הללו הועמד לדין פלילי ונגזר עליו ריצוי מאסר בפועל. לקביעת שיחת ייעוץ, צרו קשר עכשיו.
 

לקבלת ייעוץ צרו קשר עם עורך דין הטרדה מינית אלון ארז
עורך דין הטרדה מינית פלילי אלון ארז זמין 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: