הפקעת עבודות שירות

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר נגזר עליו עונש מאסר שהומתק לעבודות שירות. ומה עם יתרת תקופת מאסרו? הוא ימשיך לרצות אותה בבית הסוהר. באילו מקרים הדבר אפשרי וכיצד ניתן להתמודד עם ההחלטה?

על פי חוק העונשין, כאשר בית המשפט גוזר על נאשם עונש מאסר שלא עולה על שישה חודשים, ניתן להמיר את המאסר בביצוע עבודות שירות. כך שבמקום שהנאשם ירצה את תקופת מאסרו מאחורי סורג ובריח, הוא יבצע עבודות שירות שונות כתחליף. מקום ביצוע עבודות השירות יומלץ על ידי הממונה על עבודות השירות. עם זאת, במידה והוא אינו עומד בתנאי עבודות השירות, הנאשם מסתכן בכך שיאבד את הזכות הזו ולהמשיך לרצות עונשו באמצעות המאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.

עבודות שירות – מה הן ולמי הן מיועדות?

עבודות השירות מיועדות לשתי אוכלוסיות – אסירים אשר נגזר עליהם עונש מאסר של פחות מתשעה חודשים ובית המשפט קבע כי ניתן להמיר את המאסר בפועל בעבודות שירות, ונאשמים אשר לא נגזר עליהם מאסר בפועל ונקבע כי עונשם יהיה באמצעות שירות לתועלת הציבור. עבודות השירות בדרך כלל מאופיינות בתרומה לקהילה כגון עבודה עם קשישים, נכים, ילדים בעלי מוגבלויות, ניקוי המרחב הציבורי, שירות בבתי חולים או במוסדות סיעודיים, שירות בארגוני צדקה או מרכזים התנדבותיים ועוד. מצד אחד, הקהילה, ובעיקר החלשים ביותר שבה, מרוויחים מכך, וגם הנאשם עצמו, בדרך כלל מי שזו לו עבירה ראשונה וקלה או שהוא צעיר מאוד וכל עתידו עוד לפניו, מרוויח מכך מאחר והוא נחשף לשכבות אוכלוסייה שייתכן ולא הכיר קודם לכן, לומד להיות אמפטי, סובלני וקשוב יותר, לנהל סדר יום תקין ומסגרת הדומה מאד לעבודה, וייתכן שבעזרת עבודות שירות אלו ימצא מטרה חיובית לחייו ויעלה על המסלול להצלחה. בשל כך, ובמיוחד כאשר מדובר בנאשמים צעירים שחוו חיים לא פשוטים ולא מאפשרים, חשוב לשקול בכובד ראש הפקעת עבודות שירות לטובת מאסר בפועל.

הפקעת עבודות שירות – לא בנקל

על פי הפרקטיקה ניתן ללמוד כי ההחלטה על הפקעת עבודות שירות לטובת עונש מאסר לא מתבצעת כלאחר יד. ראשית כל ניתנת לעובד השירות ההזדמנות להעלות את טיעוניו בפני נציג שירות בתי הסוהר או בפני קצין בכיר שהוסמך על ידי הנציב לתפקיד. לרוב הממונה על עבודות השירות כן נותן לעובד הזדמנויות חוזרות לבצע את עבודות השירות שהוטלו עליו בטרם מתן המלצה לנציב שירות בתי הסוהר על הפקעתן והמרתן לעונש מאסר.

בעקבות השינוי בחוק, ההחלטה אינה עוד של בית המשפט

אם בעבר ההחלטה על הפקעת עבודות שירות הייתה נתונה בידיו של בית המשפט והדבר דרש מהממונה על עבודות השירות לשלוח הודעה כי העובד אינו מבצע את עבודתו נאמנה ועל כן מבקש מבית המשפט להפסיק לאלתר את עבודת השירות, כיום בעקבות שינוי חוק העונשין הנושא עבר לטיפולו של נציב שירות בתי הסוהר או לקצין בכיר שהוסמך על ידו.

עם זאת, סעיף 62א’ בחוק קובע כי על החלטה זו ניתן לעתור בעתירת אסיר וכן לעכב באופן מידי את ההחלטה על הפקעת עבודות השירות למאסר עד להחלטתו של בית המשפט המחוזי בנידון.

כיצד עורך דין יכול לעזור במקרה של הפקעת עבודות שירות?

עורך דין הבקיא בתחום הפלילי יכול לסייע לכם במקרה של הפקעת עבודות שירות באופן הבא:

  • בירור הנסיבות להפקעת עבודות השירות – יש לבחון את המקרה שלכם לגופו ולבדוק מדוע למעשה הוחלט להפקיע את עבודות השירות ממכם. ייתכן ומדובר במקרה זוטא שניתן למחול עליו ולהעניק לכם הזדמנות שניה להוכיח את עצמכם. חשוב להציג בפני בית המשפט כי אתם בהחלט מעריכים את ההזדמנות שניתנה לכם ומוכנים לקחת אותה בשתי ידיכם כאמצעי לשיקום חייכם ויציאה מן עולם הפשע, לתקן את דרכיכם וללכת בדרך הישר מעתה והלאה. כמו כן, לעיתים קרובות, ובמיוחד אצל נאשמים אשר חוו חיים לא פשוטים, לעיתים לוקח זמן מסוים עד להשלמת תהליכים שונים, בעיקר נפשיים, כדי להיות מסוגלים לקום מדי בוקר לעוד יום עבודה, למלא הוראות, לבצע פעולות שונות, להיכנס למסגרת ולנהל סדר יום, כל הדברים המובנים מאליהם עבור רוב בני האדם אינם מובנים כלל לכל מי שלא זכה להם בחייו, ולכן מתקשה מאד להתרגל אליהם. אך עם מעט סבלנות ומתן הזדמנויות, ייתכן והנאשם יעלה סוף סוף על המסלול לעתיד טוב יותר בזכות המסגרת והאפקט השיקומי של עבודות השירות.

 

  • בחינת השפעת הכליאה על חייכם ושקילת נזק מול תועלת – מערכת החוק קיימת כדי לאפשר סדר חברתי תקין. אדם המפר את החוק ראוי להיות מאחורי סורג ובריח, אולם החיים אינם נחלקים לשחור ולבן, טוב ורע. הם הרבה יותר מורכבים מכך, ולכן ייתכן שבמקרה שלכם כליאתכם כחלופה לעבודות שירות תגרום לכם נזק רב לרבות צמצום אפשרויות התעסוקה בעתיד, פגיעה בתפקוד שלכם כבעלי משפחה, פגיעה נפשית עקב המאסר והתדרדרות נוספת לתוככי עולם הפשע. לכן יש לשקול שוב את התועלת שבסילוק הנאשם מן החברה לתוככי בית הכלא, לעומת הנזק האישי שייגרם לו עקב כך. בסופו של דבר מטרת החוק הינה להביא לשיקום הנאשמים, במיוחד אם הם צעירים וכל עתידם עוד לפניהם, ולא לסגור בפניהם את הדלת לשיקום ולעלייה על המסלול לעתיד טוב יותר.

 

  • בירור האם סוג עבודות השירות שהוטלו עליכם אכן משרתות את מטרתן – בפני הממונה על עבודות שירות יש מגוון סוגים של עבודות שירות הכוללות לרוב עבודה בארגונים שונים למטרות צדקה, עבודות ניקיון וגינון, התנדבות עם קשישים ונכים ועוד. כל עבודה כזו תורמת תרומה גדולה לחברה ויש בה אלמנטים שיקומיים רבים לאסיר בפוטנציה, אשר ייתכן ובפעם הראשונה בחייו נפגש עם אוכלוסיות מסוימות, לומד להביע אמפטיה אליהן, מקבל הזדמנות למסגרת וסדר יום שאולי היו חסרים לו, וייתכן שגם ימצא מטרה לחייו שתוציא אותו מעולם הפשע. אולם עם כל הכוונות הטובות הללו, במידה וסוג עבודות השירות אינן מתאימות לנאשם מפאת יכולותיו, כישרונותיו הדימוי העצמי שלו וכדומה, סביר להניח שמטרה זו תוחמץ. לכן חשוב מאד לעבוד עם הנאשם באופן שאכן יענה על הצרכים שלו, ובמידה ואינו יכול להסתדר בעבודות ניקיון דווקא יוכיח יכולות משמעותיות וטובות בעבודה עם קשישים, לדוגמא.

עומדים לפני שימוע? בראש ובראשונה, יש לפנות לעורך דין פלילי

הפקעת עבודות שירות הינו צעד מכריע ומשמעותי ועל כן יש לפנות אל עורך דין פלילי מוביל הבקיא ברזי החוק והפסיקה ויכול למנוע את המעבר החד מעבודות שירות לבין כליאה מאחורי סורג ובריח. במידה והנכם עומדים בפני שימוע בנושא, מוטב כי לא תגיעו לבד כי אם עם ייצוג משפטי אשר יכול להטות את הכף לטובתכם במידה משמעותית ולמנוע את ההחלטה הגורלית. עורך דין מקצועי יוכל להתנהל באופן מושכל מול נציג שירות בתי הסוהר ולהעלות נקודות ענייניות ובמקרה הצורך לעתור בעתירת אסיר אשר תבטל את ההחלטה על ההפקעה לאלתר ותמנע את הפגיעה בחירותכם ואת הצורך בכניסה למאסר.

 

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »