התחזות לאדם אחר

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

פורים הוא חג אהוב על ילדים ועל מבוגרים: מי לא אוהב להתחפש, להיות אדם אחר ולו ליום אחד? התחפשות, או התחזות לאדם אחר, יכולה להיות עניין משעשע כל ימות השנה אבל היא גם יכולה להפוך לעבירה פלילית אם היא נעשית על מנת לפגוע באנשים אחרים.

בשורות הבאות נבחן את העבירה הפלילית של התחזות לאדם אחר: מתי תחפושת הופכת לעבירה פלילית? מה העונש על התחזות לאדם אחר? על כך ועוד בשורות הבאות.

הגדרת העבירה

בחוק העונשין מוקדשים כמה סעיפים לעבירות התחזות שמטרתן הונאה:

סעיף 441

אוסר על אדם להציג את עצמו כאילו היה אדם אחר; העונש על עבירה זו הוא עד שלוש שנות מאסר. מי שהתחזה לאדם שזכאי לירושה כלשהי או לזכות מסוימת בנכס או ברכוש על מנת לזכות ברכוש שאיננו שלו עובר עבירה חמורה עוד יותר שהעונש עליה הוא עד חמש שנות מאסר.

(הסיבה להבדל הוא שהתחזות לאדם יכולה להיות מעשה חד-פעמי ואילו התחזות ליורש היא מעשה ארוך-טווח שיש לו השפעה ארוכה הרבה יותר מה גם שהיא מביאה לגזילת זכויות עתידיות ולא רק רכוש נתון.)

סעיף 442

אוסר על אדם להתחייב באופן רשמי בשם אדם אחר ללא שקיבל הרשאה מפורשת לכך. לדוגמה: אדם חותם על חוזה שמחייב אדם אחר ללא שקיבל את אישורו של האדם האחר לחתום בשמו. העונש על עבירה זו הוא עד שלוש שנות מאסר.

סעיפים 443-445

עוסקים בתעודות. הכוונה היא לרישיונות או לתעודות שקשורות לעיסוק במקצועות שונים: תעודת עורך דין או פסיכולוג, תעודת שוטר או חייל וכן הלאה. החוק אוסר על שימוש בתעודה שכזו על ידי מי שאיננו זכאי לכך, לזייף תעודה שכזו, להעביר תעודה למי שאיננו זכאי לה או למכור אותה. העונש על עבירה זו הוא עד שלוש שנות מאסר.

התחזות לאדם אחר

יסודות העבירה: מתי תחפושת היא עבירה על החוק?

ההיגיון המשפטי העומד מאחורי עבירת ההתחזות, כמו בהרבה עבירות הונאה, הוא שמדובר בפגיעה בחופש הבחירה של קורבן העבירה.

כאשר אדם מתחזה – מציג את עצמו באופן שקרי – בפני אדם אחר ובזכות ההתחזות האדם האחר משתכנע לעשות מעשה, הרי שקורבן העבירה לא היה חופשי לפעול בצורה נכונה כיוון שהוא לא ידע את האמת.

על מנת שאדם יואשם בעבירת התחזות צריכים להתקיים מספר מרכיבים:

ידיעה

הנאשם ידע שהוא מתחזה לאדם אחר – הוא היה מודע לכך שהוא משקר. ההתחזות יכולה להיות מעשה: האדם מספר על עצמו שהוא אדם אחר ומציג את עצמו כמי שאיננו; ההתחזות יכולה להיות גם הימנעות ממעשה: קורבן העבירה חשב בטעות שהנאשם הוא אדם אחר והנאשם לא תיקן את טעותו.

כוונה

הנאשם התחזה על מנת להונות. אם לא הייתה כוונה להונות אז אין עבירה – לכן להתחפש לרופא בפורים מותר אבל להתחפש לרופא מוסמך על מנת להשיג לקוחות, אסור.

באותו האופן, מי שמציג את עצמו באינטרנט בשמו של אדם אחר על מנת לשמור על אנונימיות איננו עובר על החוק; לעומת זאת מי שמשתמש בשם של אדם אחר באינטרנט על מנת להונות אנשים ולהזיק להם, עלול להיות מואשם בהתחזות, עם כל המשתמע מכך.

התחזות לאדם “חי או מת” או התחזות לאדם פיקטיבי?

סעיף 441 לחוק העונשין, אותו הזכרנו קודם לכן, שמתחזה הוא מי ש”מתייצג בכזב כאדם אחר, חי או מת”. בשנת 1973 דן בית המשפט העליון במקרה של אזרח ישראלי דרוזי שהתחזה ליהודי רווק והורשע בבית המשפט המחוזי בעבירת התחזות.

ביטול הרשעה בהתחזות

בית המשפט העליון ביטל את ההרשעה בהתחזות כיוון שהתחזות צריכה להיות ל”אדם מסוים, פלוני אלמוני, שהיה אי-פעם או שהוא כיום בחיים… לא אדם הנמנה על חוג או חבר אנשים, אלא אדם “חי או מת”… ” עם זאת, בית המשפט העליון הותיר את הרשעתו בקבלת דבר במרמה.

מקרה זה חשוב מממספר סיבות אך כדאי להתעכב על שתי נקודות חשובות.

חשוב להכיר

גם מי שלא מורשע בהתחזות עדיין יכול להיות מורשע בעבירה של קבלת דבר במרמה ובעבירות אחרות. עבירת קבלת דבר במרמה היא עבירה חמורה בפני עצמה – תוכלו לקרוא על כך כאן – קבלת דבר במרמה: רמאי בעיני החוק.

קביעה בסימן שאלה

לפי פסיקת בית המשפט העליון, רק מי שהתחזה לאדם מסוים יכול להיות מורשע בעבירת התחזות. לכאורה, מי שהתחזה לאדם מומצא שלא היה קיים במציאות איננו מתחזה. אולם פסיקה מאורחת יותר של בית משפט אחר מעמידה קביעה זו בסימן שאלה.

מקרה התחזות מיוחד

בשנת 2003 דן בית המשפט המחוזי בחיפה במקרה של טרנסג’נדר שהואשם ב”אונס שתי קטינות תוך התחזות לגבר” בעסקת טיעון ההאשמות הופחתו ואחת מהן הייתה התחזות לאדם אחר.

בית המשפט המחוזי התמודד עם טענת עורך דינו של הנאשם שטען שאין כאן עבירה של התחזות כיוון שהנאשם לא התחזה לאדם מסוים “חי או מת” אלא לכל היותר (ומבלי להיכנס לשאלות של מין ומגדר) התחזה לגבר.

אי הסכת המחוזי בעניין

אלא שבית המשפט לא הסכים עם פרשנות זו וטען שמאז שבית המשפט העליון אמר את דברו “זרמו מים רבים בקישון,” וכעת יש לאמץ פרשנות רחבה יותר של לשון החוק. “פרשנות תכליתית של החוק, אינה מחייבת כי ההתחזות צריכה להיות לאדם ספיציפי ודי בהתחזות כדמות פיקטיבית להקים את יסודות העבירה.”

יסוד עבירת התחזות

מכך נובע שמספיק שאדם יוצר לעצמו זהות אחרת שיש לה מאפיינים של אדם שיכול להתקיים על מנת שיתקיים היסוד של עבירת ההתחזות.

פסק דין חשוב

זהו פסק דין חשוב כיוון שהוא מרחיב את הגדרת העבירה. הרחבה זו עלולה לכלול בתוכה גם מחזרים שמספרים סיפורי בדים על עצמם ואולי אינם מבינים שלעיתים שקר לבן בעיניו של אחד הוא התחזות בעיני אדם אחר עם תוצאות בלתי רצויות העולות עד כדי עבירה פלילית.

השטחים האפורים

השטחים האפורים והלא ברורים, המקומות שבהם החוק יכול להתפרש בצורות שונות – כמו במקרה של התחזות תמימה לאדם אחר – הם המקומות שבהם האדם מן הישוב מסתבך. אלה הם המקומות שבהם צריך יותר מכל את שירותיו של עורך דין פלילי מקצועי ובעל ניסיון.

מואשמים בהתחזות? חוששים שנפלתם קורבן להתחזות? צלצלו עוד היום.
עו”ד פלילי אלון ארז זמין 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »