כיצד מבצעים חקירה משפטית בתוך המערכת הצבאית הצהלית

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין צבאי אלון ארז

כמו בכל מערכת, גם בתוך המערכת הצבאית לעיתים קורה שחלה מעידה מוסרית בקרב חיילים וקצינים כאחד, והם נתפסים מבצעים עבירות שונות מסיבות שונות. בין העבירות הנפוצות ביותר ניתן למצוא עריקות, עבירות נשק, סמים, הטרדות מיניות, אלימות ועוד. בכל המקרים הללו מטפלת המערכת הצבאית באמצעות ערכאה צבאית שהוקמה בדיוק לצרכים אלו. הערכאות הצבאיות לא מאד שונות מאלו האזרחיות, אך הן גם נבדלות בכך שכל התפקידים המשפטיים כגון שופטים, חוקרים ועורכי הדין מאוישים על ידי אנשי צבא המשרתים בתוך המערכת, כמו גם האפשרות לשפוט אדם על עבירות משמעת או חיילות ( כלומר, דיגום, טוהר הנשק, שמירה כבוד צהל וכ”ו ) אשר אינן קיימות בדין האזרחי. עם זאת, חשוב לזכור כי בית הדין הצבאי הינו בית משפט פלילי לכל דבר, וההשלכות על חייו של החייל יהיו דומות מאד למצב שבו היה נשפט בדין פלילי באזרחות, ואלו עשויות להשפיע על שירותו הצבאי ועל עתידו באופן דומה.

עם זאת, בדיוק כמו בחוק האזרחי, גם לחיילים ולקצינים הנאשמים בפלילים יש זכויות. אחת הזכויות הללו היא האפשרות לדחות את שירותי הסנגוריה הצבאית הניתנים בחינם ולשכור עורך דין אזרחי אשר הינו בעל אישור לעסוק בסנגוריה צבאית. עורכי דין אלו הינם בקיאים בחוקי הצבא למרות שהם אינם חלק מן המערכת, ובדרך כלל עוסקים באזרחות בחוק הפלילי.

כיצד מבצעים חקירה בתוך המערכת הצבאית?

מלאכת החקירה הצה”לית מתבצעת על ידי מוסדות חקירה ייחודיים אשר שונים מאלו של המערכת האזרחית. סמכויות החקירה הנתונות בידי גופים אלו מצויות בחוק השיפוט הצבאי, התשט”ו -1955 (קרוי גם – חש”ץ). החש”ץ קובע שלא ניתן להעמיד לדין פלילי בפני בית דין צבאי אלא אם כן נערכה חקירה בעניין העבירה בין אם על ידי מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת) ובין אם על ידי קבו”ד (קצין בודק).

מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת)

מרבית החקירות במסגרת צבאית נערכות על ידי מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת), הנחשבת למוסד החקירה העיקרי בצה”ל לקראת העמדה לדין. מטרתה היחידה היא לחקור חיילים ואנשי קבע במקרים בעלי חשד לעבירות על חוק השיפוט הצבאי, או לפי החוקים הפליליים האזרחיים (חוק העונשין, פקודת הסמים המסוכנים, אונס והטרדה מינית, אלימות, גניבה ועבירות רכוש, הפקרת נשק, ביזה וכיו”ב).

למצ”ח נתונה הסמכות לפתוח בחקירות במקרה הצורך אף ללא פנייה של מפקד – בין אם ביוזמתה ובין אם על פי הנחיה של פרקליט צבאי. כיום, למצ”ח ישנם 15 בסיסי חקירה שונים בכל רחבי הארץ המנהלים מאות חקירות מדי חודש בידי חוקרים מקצועיים ומוסמכים. לאחר שמתקיימת חקירה, מצ”ח מחויבת להעביר את ממצאיה לפרקליטות הצבאית לשם קבלת החלטה.

קבו”ד (קצין בודק)

קבו”ד הוא גוף חקירה פנים צבאי (בדרגת סא”ל ומעלה), אשר נועד בעיקר לחקירות שאינן מוגדרות כפליליות אלא בעלות זיקה פיקודית. הקבו”ד גובה עדויות, אוסף ממצאים וראיות ואינו כפוף לסדרי הדין או לפקודת הראיות. כלומר, בדיקתו הינה חופשית וחלה עליה החובה לתעד את העדויות כראוי ולערוך דו”ח וספי בדבר מסקנותיו.

כאשר הקבו”ד גובה עדות מאדם אשר יכול להפוך חשוב בביצוע עבירה, עליו להזהירו ולהסביר לו כי תשובותיו יכולות לשמש כנגדו בהליך שיפוטי בעתיד. במקרים מסוג זה, יכול הנחקר לסרב לענות על שאלות או לשמור על זכות השתיקה ולהיעזר בעורך דין צבאי.

ממצאי הקבו”ד יועברו לפרקליט הפיקודי אשר רשאי, בדומה לממצאי חקירת מצ”ח, להורות על העמדה לדין או על הליכים פיקודיים אחרים.

במקרים כאלו של חקירות צבאיות ישנו צורך להיעזר בעורך דין צבאי אשר ילווה את הנאשם ויאמר לו את זכויותיו. גם אם יימצא אשם, עורך דין צבאי יפעל נחרצות להקל את עונשו של הנאשם בתהליך המשפט, להפחית את הרישום הפלילי או להסירו לחלוטין ובכך למנוע נזקים גדולים לנאשם בהמשך חייו.

כיצד עורך דין אזרחי יכול לסייע במקרים של חקירה צבאית?

כעקרון, לכל נחקר יש את הזכות לקבל ייצוג מתוך הסנגוריה הצבאית, אך חשוב לזכור כי עורכי הדין המועסקים שם בדרך כלל נטולי להט להוציא את האמת לאור או לפעול לטובת הנחקר. הם יקבלו את השכר שלהם בין אם יצליחו במשימתם להוציא את הנאשם זכאי, או לכל הפחות להקל בעונשו, ובין אם לא. לעומת זאת, לעורך דין אשר נמצא מחוץ למערכת ויש לו משרד פרטי משלו, יהיה את הרעב ואת המוטיבציה להשיג עבור הלקוח שלו את התוצאות הטובות ביותר. הרי בסופו של יום הצלחה בבית המשפט הינה שיקוף של יכולותיו הרטוריות והמשפטיות ומהווה הישג הן עבור הלקוח שזכה בחייו ובעתידו, והן עבור המייצג שלו שזכה בהישג משפטי מרשים נוסף. מן הסיבה הזו, ומסיבות נוספות, מומלץ להצטייד בעורך דין אזרחי אשר יש לו אישור מטעם הועדה לאישור סנגורים צבאיים.

להלן סיבות נוספות:

  • ראייה מחוץ למערכת – כאשר איש מקצוע מגיע מן האזרחות הוא נטול את כל אותם הליכים מחשבתיים המאפיינים את המערכת הצבאית ויכול להציע פתרונות מחוץ לקופסא. במיוחד כאשר מדובר במקרים שניתנים לפרשנות לכאן או לכאן ויש צורך בהפגנת יצירתיות.

 

  • להט להצליח עבור הלקוח – עורך דין המגיע מן החוץ נלחם על כל לקוח מאחר והצלחתו של התיק שלו הינה שיקוף של הצלחת עורך הדין עצמו. הלהט והרעב להוציא את הצדק לאור יעמדו לצד הנאשם ויאפשרו לו להגיע לתוצאות הטובות ביותר האפשריות עבורו.

 

  • ניסיון ומוניטין – כאשר אתם בוחרים בעורך דין אזרחי, אתם רשאים לבחור במי שתרצו, כל זמן שיש לו אישור לעשות כן. לכן תוכלו לבחור בעורך דין בעל ניסיון ומוניטין מוכחים על מנת למקסם את הסיכויים שלכם להוציא את הצדק לאור ולשמור על הזכויות שלכם.

מה ניתן לעשות כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בעתידו של החייל בשל ביצוע עבירה פלילית במהלך השירות הצבאי?

כאשר עורך דין נוטל לידיו תיק פלילי עליו לברר קודם כל את כל העובדות ואת הנסיבות שהובילו למקרה. במקרים לא מעטים הרקע למעשה יכול להיות מצוקה שבה נתון החייל, מצב כלכלי ירוד, אי ידיעה כי הוא עושה משהו לא בסדר, או שבמהלך ביצוע העבירה הקל החייל ראש בחומרתה. במקרים רבים ניתן גם לראות כי אישום פלילי יפגע אנושות בעתידו של החייל הצעיר ויש לקחת גם את זאת בחשבון. היבט נוסף שחשוב להתייחס אליו הינו הפגיעה הנפשית שעלולה להגרם לחייל בשל האישום הפלילי. רגע אחד של איבוד שליטה, דחף רגעי, טעות בשיקול הדעת, כל אלו עלולים להרוס את חייו של הנאשם, ולכן אין זה פלא שבמקרים רבים החייל הנאשם בפלילים מגיע למצוקה נפשית. לכן חשוב מאד לבחון את הדברים בתשומת לב ולבחון האם הנזק שנגרם לחייל יעלה על התועלת שבשמירת החוק.

עורך דין אלון ארז הינו עורך דין צבאי מקצועי, מוסמך ומיומן בתחום הפלילי והצבאי. ביכולתו להדריך את הנאשם מה לומר או לא לומר בחקירה, ללמוד את התיק על בוריו, להכין את הנאשם למתן עדות במידה ומוגש נגדו כתב אישות ולמעשה ללוות אותו לאורך כל התהליך.

 

 

 

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הצבאי שלנו

זיוף גימלים בצה”ל

ישנם חיילים המתחזים לבעלי מצב בריאותי ירוד על מנת לקבל אישורי גימל שלא כדין, חלקם אף אשר מזייפים את מסמכי אישורי הגימל כשלעצמם, התנהגות זו מכונה “זיוף גימלים” קיראו על ההשלכות של זיוף גימלים

קרא עוד »