יחסי הסגרה בין מדינות – מה זה ועל אילו עבירות זה חל?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

רבים המקרים בהם עבריין החשוד או נאשם בעבירה מסוימת במדינה אחת נמלט למדינה אחרת. הסגרה כוללת את העברתו למדינה בה ביצע את העבירה שבגינה הואשם או הורשע, על מנת שניתן יהיה למצות את הדין עמו ולוודא כי יבוא על עונשו.

 

הסכמי ההסגרה משתנים

הסכמי ההסגרה משתנים ממדינה למדינה, כאשר לכל מדינה ישנם יחסי הסגרה שונים עם מדינות אחרות אשר מושפעים מהיחסים הדיפלומטיים בין המדינות. כדי שניתן יהיה להסגיר אדם ממדינה אחת לאחרת יש לפעול בכפוף לתנאי הסגרה מוקדמים, שרק כאשר הם מתקיימים ניתן לקבוע כי אדם פלוני הוא בר הסגרה.

בהיעדר התנאים הרלוונטיים לא ניתן יהיה להמשיך בתהליך ההסגרה. כמו כן לצד אותם תנאים ישנם גם סייגים בחוק, כאשר לא ניתן להסגיר אדם אלא אם כן סייגים אלו הותרו.

 

מה המטרה של הסכמי הסגרה?

להסכמי הסגרה ישנן מטרות שונות ביניהן:

 

עיקרון הצדק

שמירה על עיקרון הצדק והבטחה שעבריינים לא יוכלו להימלט מאימת הדין למדינה אחרת.

 

ביטחון האזרחים

ביטחון האזרחים במדינה המתבקשת ומניעת הפיכתה למעוזם של עבריינים.

 

שמירה על יחסים

שמירה על יחסים טובים ועידוד יחסי חוץ בין מדינות.

 

הסגרת עבריינים

הסגרת עבריינים זהו אינטרס משותף לכלל המדינות בשמירה על שלום וביטחון אזרחי העולם.

 

יחסי ההסגרה של ישראל עם מדינות אחרות

רבות המדינות אשר שואפות לבסס יחסי הסגרה עם מדינות אחרות, בכללן גם ישראל. לישראל ישנם יחסי הסגרה עם מדינות רבות, יחד עם זאת לצד אלו, מדינת ישראל נמנעת מלחתום על הסכמי הסגרה עם מדינות אשר מערכת החוקה והמשפט שלהם לא עולה בקנה אחד עם אופי החוק והמשפט הקיים בישראל.

 

חתימה על הסכמי הסגרה

על הסכמי הסגרה יש לחתום תוך הפעלת שיקול דעת והתייחסות למשתנים רבים. כך למשל ישנם שיקולים הומניטריים אשר בגינם יכולה מדינה לסרב לבקשת הסגרה כמו למשל בקשה מפלה, הליכי ענישה או חקירה הנוגדים את הדין המקובל במדינה, חשש לאי הוגנות ההליך המשפטי או הגינות כלפי החשוד או הנאשם הספציפי ועוד.

 

על אילו עבירות חלים חוקי ההסגרה?

דיני ההסגרה מתייחסים גם לחומרת העבירות שמצדיקות הסגרה. לרוב חומרתה של העבירה נקבעת בהתאם לחומרת הענישה שמוטלת על עבירה מסוג זו במדינה בה היא בוצע.

 

הסכם הסגרה מוצדק

בישראל כדי שניתן יהיה לבקש את הסגרתו של אדם מבוקש יש להוכיח כי נפתחו הליכים פליליים כנגדו במדינה המבקשת את ההסגרה לשם העמדתו לדין וכי הרשויות במדינה המבקשת הסגרה אספו ראיות שיש בהן לפחות “אחיזה” המצדיקות את הגשת הבקשה.

 

בדיקת העבירה

כמו כן יש לוודא תחילה שהעבירה שבגינה הוגשה בקשה להסגרת נאשם או עבריין אכן קיימת במדינה המתבקשת. יש לציין כי לישראל אין הסכמי הסגרה עם מדינות מסוימות בדרום אמריקה, חלק ממדינות אסיה, מדינות צפון אפריקה ועוד.

 

מה קורה בהיעדר הסכם הסגרה?

חשוב להבין כי גם אם ישנם הסכמי הסגרה בין מדינות יהיו מקרים בהם המדינה המתבקשת תסרב לבקשת ההסגרה מסיבות כאלו ואחרות וכן מקרים ובהם אין הסכמי הסגרה עם מדינה, אולם בסופו של דבר לאחר משא ומתן בין המדינות כן יוחלט להסגיר את העבריין.

כבר קרו מקרים מעולם לכאן או לכאן. מה שכן, על מדינות ולהן יחסי הסגרה לכבד את ההליך, כאשר על המדינה המבקשת מוטל לנהוג באותו האופן שהייתה מצפה מהמדינה המתבקשת לנהוג במקרה הסגרה דומה.

במידה והינכם עומדים בפני הליך הסגרה למדינה אחרת, מומלץ לכם לפנות לעורך דין אלון ארז בהקדם, על מנת שייצג אתכם בפני הרשויות השונות.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »