זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

ייצוג נפגעי עבירה

לכאורה, בהליך הפלילי יש שני צדדים בלבד. מצד אחד יש את המדינה, אשר באמצעות שלוחותיה, הפרקליטות והתביעה המשטרתית, מגישה כתבי אישום לבית המשפט, ומן הצד השני יש את האדם נגדו הוגש כתב אישום, אשר הוא מיוצג על ידי עורך דין מטעמו.

מכאן עולה, שקולם של המתלוננים, אשר בעקבות הפגיעה בהם החל ההליך המשפט הפלילי, איננו נשמע כלל במהלך הדיונים בבית המשפט.

אולם, בבחינת המציאות בשטח, קולם של המתלוננים, נפגעי העבירה בשפה המשפטית הפוליטקלי קורקטית, נשמע בקול אשר רק הולך וגובר ברבות השנים.

נפגעי עבירה

משפחות נפגעי עבירה

כפי שאנו עדים במקרים בעלי הד תקשורתי, משפחות נפגעי העבירה, בשונה מהעבר, אינן מתביישות לעמוד על זכויותיהן, כולל שימוש בתקשורת, על מנת לוודא שהפוגע ישלם את המחיר על הכאב והסבל שהוא גרם להן.

בנוסף, גופי התביעה, הפרקליטות והתביעה המשטרתית, לוקחים תמיד במסגרת שיקוליהם, גם את מימד הפגיעה שנגרם לנפגעי העבירה ולמשפחותיהם.

 

גופי התביעה

גופי התביעה אינם מנותקים מנפגעי העבירה. נהפוך הוא, ניתן לראות בשנים האחרונות אף קשר ישיר, הולך וגובר, בין גופי התביעה לבין נפגעי העבירה בעצמם או באמצעות באי כוחם של משפחות נפגעי העבירה.

מעבר לכך, מרבית זכויות נפגעי העבירה הן כרגע חקוקות עלי ספר ומכאן מעמדם הגבוה. בהתאם לחוק זכויות נפגעי עבירה, תשס”א-2001, לנפגעי עבירות ולבני משפחותיהם מוקנות זכויות משפטיות רבות, אשר הם יכולים לממשם במסגרת ההליך המשפטי.

 

הזכות לקבלת מידע

בין שאר הזכויות העיקריות ניתן למצוא את הזכות לקבלת מידע על ההליך המתנהל בבית המשפט, זכות לעיון בכתב האישום שהוגש נגד הפוגע וכמובן את הזכות לקבל מידע משפטי כללי על סיוע לנפגעי העבירה ומשפחותיהם.

 

ייצוג פרטי של נפגעי העבירה

כפי שעולה מהאמור לעיל וכפי שכתוב בחוק זכויות נפגעי העבירה, מי שאחראי על מימוש הזכויות של נפגעי העבירה הם נציגי גופי התביעה.

בלא מעט מקרים, בשל לחץ עבודה, לנציגי התביעה אין את מלוא הזמן הנדרש על מנת להעניק את תשומת הלב הנדרשת לנפגעי העבירה.

לכן, המלצה שלי היא, כי ככל שקיימת האפשרות הכספית לכך, כדאי מאוד לנפגעי העבירה לשכור שירות משפטי של עורך דין פלילי, אשר יידע לעמוד באופן נחרץ על הזכויות המגיעות לנפגעי העבירה.

 

מבט פרקטי של ההליך המשפט מצד נפגעי העבירה

כל הליך משפטי פלילי מתחיל בחקירת משטרה. על מנת שחקירת המשטרה תבשיל לכדי כתב אישום שיוגש נגד הפוגע לבית המשפט, המשטרה מחוייבת לגבות עדותם של נפגעי העבירה. לכן, ואני כותב דברים אלו מניסיון רב שנים בשטח, מומלץ לנפגע עבירה שרוצה למקסם את זכויותיו, לקבל ייעוץ משפטי פרטי כבר החל משלב זה של החקירה במשטרה.

 

עורך דין פרטי

כמו גופי התביעה, גם המשטרה נמצאת כמעט תמיד בעומס עבודה. לכן, תיקים רבים בהם מוגשות תלונות “שוכבות” המון זמן במשטרה מבלי לזכות בטיפול הראוי. כפועל יוצא מכך, הרבה תיקים נסגרים בשל חוסר מעש או אפילו התיישנות. עורך דין פרטי יידע לפנות לחוקרי המשטרה בתזכורות, כי עליהם לקדם את הטיפול בתיק.

 

נפגעי עבירה

הדברים מקבלים משנה חשיבות במסגרת ההליך בבית המשפט עצמו. כפי שכתבי לעיל, נכון שנציגי גופי התביעה אחראיים על מימוש זכויותיהם של נפגעי העבירות, אבל לעיתים יכולים להיות ניגודי אינטרסים מובהקים בין נפגעי העבירות לבין נציגי התביעות. בייחוד הדברים נכונים, כאשר נציגי התביעות מעוניינים לחתום על הסדרי טיעון עם הנאשמים, הפוגעים.

 

נוכחותו של עורך דין פלילי

במקרים אלו, נוכחותו של עורך דין פלילי פרטי היא קריטית. עורך דין פרטי יידע להשמיע את טענות נפגעי העבירה בצורה המיטבית, על מנת שטענות אלו יילקחו בחשבון בטרם ייחתם הסדר טיעון עם הנאשמים.

עורכי דין בעלי ניסיון ומעט חוצפה חיובית אף יידעו להפעיל בצורה חכמה את התקשורת, על מנת להניא את גופי התביעה מלחתום על הסדרי טיעון מקלים עם הנאשמים ואך ייפנו בצורה ישירה לבתי המשפט בניסיון למנוע הסדרי טיעון מקלים.

ככל שאתם זקוקים לייעוץ משפטי רחב יותר בנושא זכויותיהם של נפגעי עבירה בהליך הפלילי, אתם מוזמנים לפנות לעורך דין פלילי אלון ארז.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: