זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

מהו מסדר זיהוי במשפט הפלילי ומתי משתמשים בו?

אחד הכלים אשר מאפשרים “להצביע” על זהותו של אדם החשוד בביצוע עבירה הוא מסדר זיהוי במשפט הפלילי . אומנם מדובר בכלי עתיק, אך באפשרותו ניתן להוכיח כי קיימת זיקה בין החשוד לבין העבירה, הוכחה אשר מהווה בסיס להעמדה לדין.

 

מסדר זיהוי במשפט הפלילי – היבט כללי

זיהוי הנאשם כאדם אשר ביצע את העבירה היא מרכיב בסיסי של אחריותו הפלילית. כתוצאה מכך, התביעה נושאת בנטל ההוכחה: עליה להוכיח מעל לכל ספק סביר את זהותו של הנאשם כמבצע דבר העבירה. כדי לעשות זאת עומדים לפני התביעה כלים רבים ומגוונים, ביניהם מסדר זיהוי.

 

מהו מסדר זיהוי במשפט הפלילי?

מסדר זיהוי נסמך על כושרו ויכולתו של עד לזהות את הנאשם כמבצע העבירה. במהלך מסדר הזיהוי החשוד עומד בשורה אחת עם אחרים ה”דומים” לו כאשר העד מתבקש לזהותו. זה המקום לציין כי החוק עושה הבחנה בין שני סוגים של עדים: עד המכיר את הנאשם ועד מזהה.

 

מסדר זיהוי

עד המכיר את הנאשם עשוי להכירו טרם מסדר הזיהוי, בין אם היכרות זו הייתה פורמלית ובין אם לא פורמלית וזאת ללא קשר לנושא האישום. לעומת זאת עד מזהה הוא כזה אשר אינו מכיר את הנאשם מהיכרות קודמת אך טוען כי יכול לזהות אותו היות ודמותו נחרטה בזיכרונו עקב המגע שהיה ביניהם בזמן העבירה שלטענתו ביצע.

קיימים שלושה סוגים של מסדרי זיהוי:

 

מסדר זיהוי פורמלי

במקרה זה מדובר במסדר הזיהוי המסורתי בו עומד החשוד יחד עם אנשים נוספים לעיניו של העד. על העד ולזהות את האדם אשר לכאורה ביצע את העבירה, מבין כלל האנשים שעומדים לפניו, אם על ידי מגע בכתפו או אם על ידי שמצביע עליו.

 

מסדר זיהוי מאולתר

הסוג השני הוא מסדר זיהוי חי אשר על פי רוב מתקיים ללא ידיעתו של החשוד וללא הסכמתו. במהלך מסדר זיהוי מאולתר הרשות החוקרת מנצלת הזדמנות שנקרתה בדרכה, בה מצוי החשוד בסביבה עם אנשים הדומים לו. מסדר מסוג זה יכול גם להתנהל במקום אקראי.

 

מסדר זיהוי בתמונות

כשמו כן הוא, מסדר זיהוי בו מציגים בפני העד תמונות של חשודים ועליו להצביע על התמונה של האדם אשר ביצע את דבר העבירה לכאורה. מסדרים אלו נפוצים במידה ולא קיימת האפשרות להציג את החשודים במסדר זיהוי חי.

מהו מסדר זיהוי במשפט הפלילי ומתי משתמשים בו?

באילו מקרים אין צורך במסדר זיהוי?

היות ולא כל חקירה מצריכה זיהוי פלילי הרי שלא פעם, אין צורך במסדר זיהוי כדי לזהות חשוד בביצוע עבירה. כך למשל במקרים בהם המתלונן מכיר את החשוד מהיכרות מוקדמת, החשוד אינו מכחיש כי שהה במקום האירוע, החשוד ממאן להשתתף במסדר זיהוי, המתלונן לא נחשף לזהותו של החשוד או שמצב בריאותו של המתלונן אינו מאפשר לבחון את זכרונו הוויזואלי, כך שלא ניתן להשתמש בעדותו לצורך המשך החקירה.

 

תפקידו של עורך דין במסדר זיהוי

למהלך החקירה יש חשיבות מכרעת על ההליך הפלילי במיוחד נוכח העובדה שמסדר זיהוי אינו כלי אמין או אובייקטיבי במיוחד ועלול לכלול שלל אפקטים חזותיים אשר עשויים להשפיע על הזיהוי. לכן, חשוב לעמוד בקשר עם עורך דין מקצועי אשר ילווה אתכם לאורך הדרך, יספק ייעוץ משפטי האם עליכם להסכים להשתתף במסדר זיהוי, יוודא כי הזכויות שלכם באות לכדי ביטוי וכי כל הכללים החלים על מסדר זיהוי אכן מתקיימים.

עורך דין אלון ארז הנו עורך דין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום המשפט הפלילי, על ידי יצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ, תוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ביותר.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »