מהי עדות מוקדמת?

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

ישנם מקרים בהם עולה החשש שעדים לא יוכלו למסור עדות במהלך משפט, אם בשל אמצעים פסולים ואם בשל נסיבות אחרות. לכן כדי לשמר את העדות, בית המשפט רשאי לגבות עדות מוקדמת עוד בטרם תחילת המשפט, כבר בשלבי החקירה או לאחר הגשת כתב אישום.

 

מקרה מפורסם – עדות מוקדמת

מקרה מפורסם מאוד, במסגרתו נגבתה עדות מוקדמת, ארע בעת משפטו של ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, שם העיד משה טלנסקי עוד בטרם החל משפטו של מר אולמרט. זאת, משום שטלנסקי אמור היה לשוב למדינתו, ארצות הברית, בטרם החל המשפט.

על פי סעיף 117 לחוק סדר הדין הפלילי, כאשר עולה החשש שלא ניתן יהיה לגבות עדות במהלך המשפט קיימת אפשרות לגבות עדות מוקדמת ולשמר אותה. עדות מוקדמת אפשר למסור כבר בשלבי החקירה או לאחר הגשת כתב אישום. יחד עם זאת יש להבין כי מדובר בחריגה מסדר הדין הרגיל, זאת מכיוון שהעדות נשמעת מחוץ לדיון. על כן יש לשים לב שהיא מוצדקת ולשם כך עולה הצורך בייעוץ מטעם עורך דין מקצועי.

 

באילו מצבים תגבה עדות מוקדמת?

ישמם טעמים שונים אשר בעבורם תוגש בקשה לגביית עדות מוקדמת באופן מידי ושלא במסגרת הרגילה. דוגמאות למקרים כאלו הן כאשר מופעלים לחצים על העד שלא להעיד או שהוא חווה איומים, הפחדה או מקבל טובות בנאה וקיים חשש שלא יסכים להעיד.

מקרה אחר בו תוגש בקשה לעדות מוקדמת היא כאשר עד מרכזי בתביעה מבקש לעזוב את הארץ ולא בטוח שיחזור להעיד. הן התובע, הן הנאשם והן אדם אשר חשוד בביצוע עבירה ונחקר במשטרה יכולים להגיש בקשה לעדות מוקדמת.

 

כיצד גובים עדות מוקדמת?

במידה ויש יסוד סביר להאמין כי לא ניתן יהיה לגבות את העדות במהלך המשפט קיימת אפשרות לזמן את העד למסור עדות מוקדמת. את העדות המוקדמת יגבה שופט בית משפט ,שלום או בית משפט מחוזי במידה ועדיין לא הגש כתב אישום.

 

עדות מוקדמת

לאחר הגשת כתב אישום את העדות המוקדמת יגבה השופט אשר בפניו מתנהל המשפט. יש לציין כי גם אם נמסרה עדות מוקדמת עדיין קיימת אפשרות לזמן את העד שוב במהלך המשפט, כאשר בית המשפט רואה בכך צורך, לרבות במקרה ולעורך דין מטעם הגנה לא הייתה הזדמנות לתחקר את העד או במקרה ובו לא הייתה לאותו נאשם או חשוד הזדמנות להיוועץ בעורך דין.

מהי עדות מוקדמת

מה ההבדל בין עדות מוקדמת לבין עדות רגילה?

כאמור ישנו הבדל מהותי בין עדות מוקדמת לבין עדות רגילה אשר בא לידי ביטוי בכך שעדות רגילה תימסר לאחר שהנאשם כפר באשמה ובעבירות שיוחסו לו. לעומת זאת עדות מוקדמת, כשמה כן היא, תימסר בשלבים מוקדמים יותר כגון במהלך החקירה או לאחר הגשת כתב אישום והרבה לפני שלב ההוכחות בתיק.

 

תזמון טקטי

לתזמון הנ”ל יש ערך טקטי עבור עורך הדין ובכוחו להשפיע על מהלך המשפט ולעיתים אף לפגוע בזכויותיו של הנאשם. מיותר לציין כי בשלבים מוקדמים כל חומר החקירה אינו נמצא בהישג יד ועל כן בעל הדין אינו יכול לשאול תמיד את השאלות הנכונות.

על מנת שעדות מוקדמת לא תשבש את הליכי המשפט וכדי לוודא שזכויותיכם ממומשות עד תום מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא ברזי החוק ועל כן יכול לספק ייעוץ וייצוג מקצועי.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »