זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

סיוע לדבר עבירה / עבירה פלילית

סיוע לדבר עבירה מוגדרת בסעיף 31 לחוק העונשין, התשל”ז-1977 שקובע כי: “מי אשר לפני עשיית העבירה או בשעת עשייתה, עשה מעשה כדי לאפשר את הביצוע, להקל עליו, או לאבטח אותו, או למנוע את תפיסת המבצע, גילוי העבירה או שללה, או כדי לתרום בדרך אחרת ליצירת תנאים לשם עשיית העבירה, הוא מסייע”.

 

סיוע לדבר עבירה  כחשד

במילים פשוטות, אם לפני ביצוע עבירה או במהלכה עשית פעולה כלשהי שתרמה לביצוע העבירה אך לא השתתפת בביצוע עצמו, אתה יכול להיחשב כמסייע לביצוע עבירה פלילית ולעמוד לדין. במידה ואתה חשוד או מואשם בסיוע לעבירה יש לפנות לעורך דין המתמחה במשפט פלילי לצורך ייצוג משפטי.

 

מתי יואשם אדם בסיוע לעבירה

ישנן דוגמאות רבות לסיוע לעבירה: אספקת כלי נשק, מתן מידע רלבנטי, אבטחה וכו’, אלו נחשבות כולן לסיוע לדבר עבירה. חשוב להדגיש כי הסיוע צריך להתרחש לפני ביצוע העבירה או במהלכה. סיוע לאחר ביצוע העבירה שמתבטא לרוב בעזרה להימלט או הסתרת העבריין מהווה עבירה פלילית נפרדת ושונה שהינה סיוע לאחר מעשה לפי סעיף 260 לחוק העונשין.

 

ניסיון לביצוע גם כעבירה פלילית

בנוסף בכדי להיות מואשם בסיוע לדבר עבירה אין הכרח שהעבירה לה סייע החשוד תושלם, מספיק שיהיה ניסיון לבצעה. כך לדוגמא אם אדם סייע לשוד בנק שסוכל תוך כדי ביצועו עדין ניתן יהיה להאשים אותו בסיוע לדבר העבירה.

 

חשוב להכיר

חשוב גם לדעת שאין זה משנה אם המסייע התכוון לכך שהעבירה תבוצע, אלא די בכך שהוא היה מודע לזה שהוא מסייע למישהו שמבצע עבירה או עומד לבצע את העבירה, גם אם לא רצה שהעבירה אכן תבוצע. אם בסופו של דבר המסייע מנע את ביצוע העבירה או פנה למשטרה הוא לא יישא באחריות הפלילית על עבירת הסיוע. יחד עם זאת אם עצם פעולת הסיוע היתה עבירה לכשעצמה (לדוגמא מכירת נשק) הוא יישא באחריות הפלילית לגביה.

 

העונש על סיוע לעבירה פלילית

העונש על סיוע לביצוע עבירה פלילית הינו עד למחצית העונש עבור ביצוע העבירה עצמה. כך לדוגמא, אדם שהורשע בסיוע לעבירת הגניבה שהעונש עליה הוא עד שלוש שנות מאסר, עונשו יהיה עד שנה וחצי מאסר.

 

לכלל זה מספר חריגים

עונש חמור למסייע

אם העבירה לה סייע הנאשם היא עבירת שדינה גזר דין מוות או מאסר עולם חובה (לדוגמא רצח) העונש למסייע יהיה עד 20 שנות מאסר.

 

עבירה פלילית

אם העבירה לה סייע הנאשם היא עבירה פלילית שעונש הוא עד מאסר עולם, עונשו יהיה עד 10 שנות מאסר.

 

עונש מינימלי

אם העבירה לה סייע הנאשם היא עבירה שקבוע לה עונש מינימלי, עונשו של המסייע יהיה לא פחות ממחצית העונש המינימלי.

 

עונשו  של המסייע

אם לעבירה לה סייע הנאשם קבוע עונש חובה כלשהו עונשו של המסייע לעבירה הפלילית יהיה לא פחות ממחציתו אך לא יותר ממנו.

אם אתם חשודים או נאשמים בעבירת סיוע, פנו עוד היום לייעוץ משפטי מעורך דין פלילי.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: