תקיפת קטין או חסר ישע

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

תקיפת קטין או חסר ישע נחשבת כמעשה חמור ולא מקובל בחברה הישראלית בשל חוסר היכולת של ציבור זה להדוף את התוקף ולהתגונן נוכח נחיתותו הפיזית ו/או המנטלית.

תפיסה זו משתקפת בין השאר גם בחקיקה הקיימת בתחום, שמטילה על התוקפים בנסיבות אלו אחריות פלילית משמעותית, שיכולה להסתכם בעונשי מאסר גבוהים וכפולים מאלו הניתנים לאדם התוקף אחר.

במאמר זה תוכלו למצוא הסבר על עבירת התקיפה, הגדרות רלוונטיות לעבירה הספציפית הזו (כמו הגדרת המושג “חסר ישע” ו”אחריות על חסר ישע / קטין) וכן את העונש הצפוי לתוקף.

 

מהי עבירת התקיפה?

תקיפה מוגדרת בחוק העונשין ככל הכאה, מגע, נגיעה, דחיפה או הפעלת כוח כלפי אדם אחר (באופן ישיר או בעקיפין) ללא הסכמתו. העונש הרגיל על תקיפה הוא עד שנתיים מאסר עבור אדם שתוקף אדם אחר ולא פוצע אותו משמעותית, ועד שלוש שנות מאסר למי שתוקף אדם אחר וגורם לו בכך חבלה של ממש.

למרות הגדרה זו, ישנן מספר עבירות שנבנות על עבירת התקיפה, שהופכות לעבירות חמורות יותר בשל הנסיבות הייחודיות המאפיינות אותן. אחת מן העבירות הללו רלוונטית למי שעשה את אחד המעשים הרשומים לעיל כלפי קטין או חסר ישע, המוגדרים בידי המדינה כאוכלוסיות “חלשות” יותר, בעלות יכולת הגנה עצמית מופחתת.

העונש על עבירה זו מתחלק לשני סוגים עיקריים – תקיפה של קטין או חסר ישע שגורמת לו חבלה של ממש, ותקיפה של קטין או חסר ישע שגורמת להם חבלה חמורה, כאשר כל אחת מן החבלות הללו יכולה להיות חבלה פיזית או נפשית.

 

תקיפה הגורמת לחבלה של ממש

מי שתוקף קטין או חסר ישע וגורם לו למכאוב, מחלה או ליקוי גופני, קבועים או עוברים, ייחשב כמי שגרם לו לחבלה של “ממש” בתקיפתו, ועובר עבירה שהעונש עלייה יכול להגיע לעד חמש שנות מאסר.

מי שאחראי על הקטין או על חסר הישע אותו הוא תקף, עובר עבירה חמורה יותר, שהעונש למבצע אותה הוא עד שבע שנות מאסר.

 

תקיפת קטין הגורמת חבלה חמורה

מי שתוקף קטין או חסר ישע, וגורם לו לחבלה מסוכנת / פוגעת / כזו שעלולה לפגוע קשות לתמיד בבריאותו או בנוחותו / מגיעה לכדי מום קבע / פגיעת קבע / פגיעה קשה באחד האיברים, קרומים או חושים חיצוניים / פנימיים נחשב ככזה שגרם לו לחבלה חמורה.

חומרת החבלה מובילה להחמרת העבירה, והעונש על התנהגות זו גבוה יותר, ועומד על מאסר של עד שבע שנים, או תשע שנים, במקרה שמדובר באדם שאחראי על הקטין או על חסר הישע.

 

תקיפה הגורמת לחבלה נפשית

לעניין העבירה הספציפית הזו, יכולה החבלה (החמורה או הממשית) לכלול גם חבלה נפשית. חבלה מסוג זה (כתלות בחומרתה) יכולה להוביל לעונשי מאסר משמעותיים עבור התוקף, שעומדים על בין חמש לשבע שנות מאסר (אם מדובר בתוקף שאינו אחראי על הקטין / חסר ישע) או שבע לתשע שנים (במקרה שאכן מדובר בתוקף אחראי).

 

מיהו קטין לצורך חוק זה?

לפי הגדרת החוק, קטין (לצורך עבירה זאת) הוא כל אדם שטרם מלאו לו שמונה עשרה שנה.

 

מיהו חסר ישע לצורך חוק זה?

חסר ישע (לצורך עבירה זו) מוגדר בחוק העונשין ככל אדם שמחמת גילו, מחלתו / מוגבלותו הנפשית, ליקויו השכלי או כל סיבה אחרת, אינו יכול לדאוג לצרכי מחייתו, בריאותו או שלומו, כגון אדם בעל מוגבלות שכלית החוסה בהוסטל לבעלי פיגור, או אדם בעל נכות חמורה שלא מאפשרת לו לטפל בעצמו ולכן נדרש לעזרתו של מטפל סיעודי.

 

מיהו “אחראי על חסר ישע / קטין”?

כל אדם שעומד באחת מההגדרות הללו נחשב כאחראי על חסר ישע / קטין:

 

הורה או אחראי עליו

הורה או מי שעליו האחריות לצרכי מחייתו, לבריאותו, לחינוכו או לשלומו של קטין או של חסר ישע – מכוח דין, החלטה שיפוטית, חוזה מפורש או מכללא, או מי שעליו האחריות כאמור לקטין או לחסר ישע מחמת מעשה כשר או אסור שלו.

 

בני משפחה שמלאו להם 18 שנה

בן משפחה של קטין או של חסר ישע, שמלאו לו שמונה עשרה שנים ואיננו חסר ישע, והוא אחד מאלה: בן זוגו של הורו, סבו או סבתו, צאצאו, אחיו או אחותו, גיסו או גיסתו, דודו או דודתו, בן זוגו של אומן, וכן הורהו של אומן, צאצאו של אומן, אחיו או אחותו של אומן ובן זוגו של כל אחד מאלה

 

מתגורר או נמצא עמו בדרך קבע

מי שהקטין או חסר הישע מתגורר עמו או נמצא עמו דרך קבע, ומלאו לו שמונה עשרה שנים; ובלבד שקיימים ביניהם יחסי תלות או מרות.

 

לסיכום, ניתן לראות שעבירת התקיפה, שנחשבת עבירה יחסית חמורה בדין הישראלי, נהיית חמורה עוד יותר כאשר מדובר בתקיפתו של קטין או חסר ישע.

בשל כך, אנו ממליצים לכל מי שחשוד בעבירה זו, או שחושש שייתכן וייחקר בגין אחת ההתנהגויות שהיא מכסה, לפנות בהקדם האפשרי לקבלת ייצוג משפטי בידי עורך דין מומחה בתחום.

אם לאחר קריאת מאמר זה נותרו לכם שאלות, או אם אתם מעוניינים בשירותי ליווי משפטי איכותי, תפנו אלינו ואנו נעזור לכם ביעילות, מסירות ומקצועיות.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה

עוד מהבלוג הפלילי שלנו

אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »