זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

תקיפת שוטרים ועובדי ציבור

לכולנו היו פעם או פעמיים חוויות לא נעימות מנותני שירות במגזר הציבורי, ולחלקנו היו גם חוויות שכאלו עם שוטרים במדים, שהגיעו לביתנו או נפגשו עמנו ברחוב בנסיבות שונות ומגוונות, לא כולן נעימות. חוויות אלו הן חוויות קשות, שיכולות להשאיר את האזרח הפשוט בתחושה חסרת אונים, עצבנית או אפילו כועסת, ועלולות להניע מי מאיתנו שנפגע מהם באופן חריג גם להתנהגויות חריגות ואסורות, הכוללות בתוכם אלימות פיזית, קללות ועוד; עד כדי תקיפת שוטרים ועובדי ציבור.

חציית גבול זו, מכעס ותסכול לאלימות של ממש, היא אסורה ומסוכנת, ונתפסת בעיניי המחוקק כהתנהגות חריגה, שהעונשים עלייה הם גבוהים ומשמעותיים. במאמר זה תמצאו פירוט על העבירות הללו, הכולל הסבר על עבירת התקיפה, עבירת תקיפת השוטר ועובד הציבור, וכן פירוט על מרכיביהם והעונש הצפוי למי שעבר עליהן.

 

עבירת תקיפת שוטר או עובד ציבור

שוטרים ועובדי ציבור חשופים מתוקף משרתם לציבור הרחב, ונדרשים לעיתים לבשר לאותו הציבור בשורות שאינן נעימות, ושעלולות לעורר את זעמו. זעם זה יכול להוביל פעמים רבות לפגיעה בנושאי משרה אלו, שתוביל בהתאם גם לפגיעה ביכולתם להמשיך ולשרת את הציבור, ומהווה בעיני המחוקק פגיעה גם בסמכות המדינה, אותה עובדים אלו מייצגים.

בשל כך, ובכדי לצמצם ככל האפשר את האפשרות שאזרחים יחליטו לקחת את העניינים לידיהם ויפגעו בעובדי ציבור / שוטרים, ישנן מספר הגנות בחוק הייחודיות עבור ציבור עובדים זה, ומענישות בחומרה רבה את מי שפוגע בהם פיזית או מתעמר בהם ומשפיל אותם באופן פומבי.

חלק מאותן ההגנות מעוגנות בסעיפים 273, 274 ו- 382א לחוק העונשין, האוסרים וקובעים את העונש על תקיפתם הפיזית.

 

מהי תקיפה?

תקיפה היא הכאה, מגע, נגיעה, דחיפה או הפעלת כוח כלפי אדם אחר (באופן ישיר או בעקיפין) ללא הסכמתו. העונש הרגיל על תקיפה הוא עד שנתיים מאסר עבור אדם שתוקף אדם אחר ולא פוצע אותו משמעותית, ועד שלוש שנות מאסר למי שתוקף אדם אחר וגורם לו בכך חבלה של ממש.

 

מהי תקיפת שוטר?

תקיפת שוטר היא עבירה חמורה יותר מעבירת התקיפה הרגילה, וכוללת בתוכה כל תקיפה של  שוטר הקשורה למילוי תפקידו, וכן כל תקיפה של אדם שעוזר לשוטר למלא את תפקידו כחוק.

העונש על תקיפה זו הוא עד שלוש שנות מאסר, עם עונש מינימלי הכולל מאסר של חודש ימים.

עבירה זו כוללת בתוכה גם גרסה חמורה יותר, שעונשה עד חמש שנות מאסר (עם מינימום של שלושה חודשים) בהינתן שמתקיימים אחד או יותר מן התנאים הבאים:

  • התקיפה הייתה במטרה להכשיל את השוטר בתפקידו או למנוע/להפריע לו מלמלאו
  • התוקף היה חמוש בנשק חם או קר בעת התקיפה
  • התקיפה הייתה תקיפה שנעשתה בשיתוף עם עוד אדם אחר

מי שזורק אבן, או מיידה/יורה כל חפץ אחר לעברו של שוטר / מכונית משטרה מבצע גם הוא עבירה פלילית, ויכול להיענש ולקבל מאסר של עד חמש שנים בגין הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות.

 

מהי תקיפת עובד ציבור?

תקיפת עובד ציבור היא עבירה חמורה גם כן, וכוללת בתוכה כל תקיפה (כפי שהוגדרה לעיל) המבוצעת כלפי עובד ציבור, מי שממלא חובה או תפקיד המוטלים עליו על פי דין או אדם שנותן שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור (כגון מזכירה בקופת החולים או רופא מטפל בחדר המיון), אם התקיפה קשורה למילוי חובתו או תפקידו של הנתקף.

העונש על תקיפה זה הוא עד שלוש שנות מאסר, כאשר גם לעבירה זו גרסה מוחמרת (שהעונש עלייה הוא עד חמש שנות מאסר) אם מתקיים בה אחד או יותר מן התנאים הבאים:

  • התקיפה התקיימה במטרה להכשיל את הנתקף בתפקידו או למנוע/להפריע מלמלוא
  • התוקף היה חמוש בנשק חם או קר
  • התקיפה הייתה תקיפה שנעשתה בשיתוף עם אדם אחר
  • התקיפה הייתה מופנית כלפי עובד חירום (רופא, מיילד, אח, חובש, פרמדיק וכד’) בעת שהוא מטפל באדם המצוי בסכנת חיים / סכנה חמורה לשלמות גופו, או כאשר הוא עובד בחדר המיון.
  • התקיפה הייתה מופנית כלפי עובד חינוך – מי שעוסק בהוראה או בחינוך במוסד חינוכי, וכן מי שעוסק בפיקוח על ההוראה או על החינוך במוסד שכזה.

לעבירה זו אין עונש מינימלי.

כפי שבוודאי ראיתם במאמר זה, תקיפתם של שוטרים ועובדי ציבור הוא עניין שנלקח ברצינות על ידי המדינה, המעוניינת להגן על שליחיה. רצינות זו מתורגמת פעמים רבות גם לעונשים חריפים על עבירות אלו, הקרובים לעונש המקסימלי האפשרי על העבירה.

בשל כך, ובשל העובדה שלייצוג המשפטי שבחרתם לעצמכם יש השפעה רבה על עתידכם מרגע החקירה במשטרה והגשת כתב האישום, אנו ממליצים בחום להשקיע בחיפוש עורך הדין שייצג אותכם, ולבחור נכון במשרד מקצועי, אמין ויעיל, בדומה למשרדנו.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: