זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

עבירות חבלה לגופו של אדם

חוק העונשין מבדיל בין ארבע דרגות חומרה שונות של גרימת חבלה לגופו של אדם: תקיפה הגורמת חבלה ממשית, עבירת הפציעה, חבלה חמורה והדרגה החמורה מכולן – חבלה בכוונה מחמירה.

ההבחנה בין פציעה לבין חבלה לגופו של אדם

בית המשפט עושה הבחנה בין פציעה לבין חבלה חמורה וזאת תוך בחינת חומרתה של הפגיעה ובהתבסס על המידע הרפואי שהונח לפניו.

על פי חוק העונשין חבלה חמורה היא כזו אשר פגעה או שיכלה לפגוע באופן קשה בבריאותו של הנחבל או בנוחיותו.

כמו כן, תחת ההגדרה חבלה חמורה עומדים מקרים בהם נגרם מום או פגיעה קשה וקבועה באחד מאיבריו הפנימיים של הנחבל. כמו כן החוק מגדיר גם חבלה מסוכנת ככזו אשר מסכנת נפשות ומבדיל בין פציעה לבין חבלה.

מה ההבדל בין פציעה לבין חבלה חמורה?

פציעה

החוק מגדיר פציעה כדקירה או חתך אשר מבתרים או בוקעים קרום חיצוני של הגוף שניתן לגעת בו מבלי לבקוע או לבתר אותו. כאמור פציעה מהווה חבלה אך בצורה מתונה יותר והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בסממנים חיצוניים ולא פנימיים כגון שריטה או שטף דם על העור.

חבלה

חבלה נובעת כתוצאה מעבירת תקיפה או מעבירת גרימת חבלה אשר הובילה לפגיעה קשה ומשמעותית באחד מעברי הגוף, איברי חישה, איברים פנימיים או בעור. למעשה מדובר בפגיעת קבע אשר פוגעת או יכלה לפגוע בקורבן, בבריאותו או בנוחיותו והובילה לנכות או למום לצמיתות.

גם במקרה של פציעה וגם במקרה של חבלה, החוק מונה מספר מצבים, אשר בהתקיימם, ניתן יהיה לייחס את העבירה כשהיא נעברה “בנסיבות מיוחדות”. כך למשל, אם כמה אנשים חברו יחדיו לביצוע העבירה וכו’. במקרה כזה, העונש על העבירה יוכפל.

איך נקבעת דרגת העבירה?

לפני הדיון בבית המשפט, הפרקליטות הבוחנת את פרטי החקירה היא זו שתכריע את מידת חומרת העבירה ובכוחה לקבוע באיזה בית דין ידונו בתיק – האם בבית המשפט המחוזי או האם בבית משפט השלום.

תפקידה של המשטרה לחקור את נסיבות המקרה ולקבוע באם העבירה נעשתה בשוגג או תוך תכנון מעמיק, באם כהגנה עצמית או כמעשה נקם וכיוצא בכך.

הממצאים ישמשו כחומר הראיות במשפט, אשר יחד עם הנתונים הרפואיים, להם משקל רב בהכרעת חומרת העבירה: למעשה באמצעות נתוני החקירה והממצאים הרפואיים נמדדת חומרת העבירה, נקבע סוג האשמה כלפי החשוד וכן יוחלט על אופי הענישה בגין העבירה שביצע.

ההכרעה בבית המשפט

בית המשפט קובע את דרגת העבירה של גרימת החבלה בהתאם לפרמטרים רבים ושונים ביניהם כוונתו של הפוגע, הנזק שנגרם לנפגע, הנתונים הרפואיים שמוצגים לפניו, חומרת הפגיעה, הנזק שלה וכן השפעתה על הנפגע ועל נוחיותו.

כך בפועל, אדם שדקר אדם אחר לא בהכרח יואשם בגרימת חבלה חמורה וזאת בשל ההבחנה שעושה המחוקק בין פציעה לבין חבלה, על אף ולמרות חומרת המעשה.

עם זאת היות וחומרת העבירה נמדדת על פרמטרים מסוג אלו חשוב לפנות לעורך פלילי דין מקצועי אשר ביכולתו לזהות את מאפייני המקרה, לבדוק האם ניתן לשנות את כתב האישום וכן לשמש עבורכם כיועץ ומייצג משפטי.

החשיבות בפנייה לעורך דין פלילי

דרגות החומרה לעבירות חבלה משפיעות על חומרת הענישה וסוגה. עבור חבלה בכוונה מחמירה העונש המרבי הקבוע בחוק העונשין הוא 20 שנות מאסר, על חבלה מחמירה הוא 7 שנות מאסר ועל עבירת פציעה הוא 3 שנות מאסר.

לכן במידה ואתם עומדים לפני הליכים פליליים מוטב ומומלץ לפנות אל עורך דין פלילי המנוסה בתחום, אשר יוכל להגיע עבורכם להסדר טיעון ואף למחיקת אישום.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: