זמין 24 שעות ביממה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חיפוש…

איסור הלבנת הון

עבירות מס, הנפקת חשבוניות פיקטיביות והעלמת הכנסות וכמובן גם הלבנת הון, אלו הן עבירות שהצליחו לחדור עמוק בקרב משפחות הפשע וארגוני הפשיעה. העבירות הללו שהיו מוכרות יותר כעבירות צווארון לבן מתווספות להן לפעילות הקלאסית של ארגונים אלו כאשר באופן כזה הם מצליחים לייצר הרבה מאוד כסף.

מהו חוק הלבנת הון?

לפני שניכנס לעובי הקורה, חשוב להסביר מה זה בעצם חוק איסור הלבנת הון. העבירה של הלבנת הון היא למעשה עבירה פלילית והיא נחשבת כאמור כעבירת צווארון לבן. זאת בגלל אופי העבירה שהיא למעשה מתוחכמת יותר מכל עבירה אחרת. היא מצריכה ידע ניהולי, ידע פיננסי, היא דורשת שימוש בבעלי תפקידים מקצועיים, על מנת שניתן יהיה לבצע את העבירה בצורה נכונה ו’טובה’.

הלבנת הון היא למעשה פעולה פיננסית של הטמעת כסף שהושג באופן לא חוקי. כלומר – כסף שחור. כך לדוגמא אם אדם גנב כספים והוא רוצה להטמיע אותם בתוך המערכת הפיננסית, הרי שעליו להלבין את ההון. אם הוא יחליף את הכסף בציינג’, הרי שהוא יבצע בפועל הלבנת הון.

 

חובת הדיווח 

על פי חוק איסור הלבנת הון שחוקק בשנת 2000, הרי שיש איסור לא רק על הלבנת ההון אלא שחלה גם חובה לדווח על הכנסות ועל הוצאות של כספים לישראל. מעבר לכך ישנה חובת דיווח על ציינג’ים ועל בנקים כמו גם על כל מוסד כספי אחר בגין קבלת כספים או הפקדת כספים בצורה חריגה. 

כך שאם אדם מרוויח בכל חודש סכום של 8,000 ₪ וללא כל הסבר הוא מפקיד בבנק ביום בהיר סכום של 80,000 ₪, הרי שהבנק יהיה מחויב לדווח על העובדה הזו של ההפקדה החריגה כי כאן יש בהחלט חשש סביר להלבנת הון.

 

מהי הענישה במקרה הלבנת הון?

אפשר לחלק את אופן ביצוע העבירה לשלושה שלבים. בשלב הראשון מוחדר הכסף שמקורו כמובן אינו חוקי. בשלב השני מסווה העבריין את מקור הכסף ובשלב השלישי זהו כבר שלב הרווח. העבריין שהצליח לבצע את התהליך מתחיל להנות מהכספים המולבנים.

הענישה על עבירות מהסוג הזה הינה מחמירה ביותר והיא עומדת כיום על שבע עד עשר שנות מאסר. הדבר תלוי בשימוש שנעשה בהון שהולבן.

 

איך מתמודדים עם חשד להלבנת הון?

אפשר לקבוע מעבר לכל ספק כי אחרי הכול, העבירה של הלבנת הון היא עבירה שהיא מאוד מורכבת להוכחה. היא מצריכה שימוש בהרבה מאוד אמצעים כמו לדוגמא שיתוף פעולה בין רשויות החקירה, שימוש באמצעי חקירה מתוחכמים כמו למשל האזנות סתר ועוד. בגלל שהעבירה היא כל כך מורכבת, הרי גם החקירות הן מורכבות מאוד והן עשויות להימשך הרבה מאוד זמן. בדיוק בגלל כל הסיבות הללו שהופכות את העבירה לכך כך בעייתית, חובה להיעזר בליווי מקצועי של עורך דין פלילי.

 

מה אומרות התקנות לחוק

כיום, ישנם חוקים רבים בכל מה שקשור לתשלומים במזומן, לתשלומים באמצעות שיקים ולכל מה שקשור לנושא של הסבת צ’קים. המדינה שואפת לקבל שליטה מלאה על כל הכספים העוברים ושבים, על סכומי כסף המחליפם ידיים במהלך ביצוע עסקאות מסוגים שונים ובכל מה שקשור לעיסוק בכספים.

חשוב לדעת כי חובת הדיווח על כספים הופכת להיות חובה שרירותית הרבה יותר ואדם שיפר את החוק, עשוי למצוא את עצמו בסיטואציה לא פשוטה כלל וכלל מבחינה משפטית.

על כן, יש לפעול באופן חוקי וזהיר בכל מהלך של קנייה או מכירה ובמקרה הצורך, לפנות ולהיעזר בעורך דין פלילי בתחום.

אין בתוכן המצוי באתר, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר, כי כל פעולה שתעשה על פי המידע המצוי באתר הינה על אחריות הצופה בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הצופה לבין עורך דין אלון ארז, בין במישרין ובין בעיקיפין. 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: