גידול קנאביס: עבירה פלילית שעלולה להוביל למאסר

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

בתחילת שנת 2017 החלו תמורות חדשות ביחס כלפי צרכני קנאביס במדינת ישראל. את ההליכים הפליליים אשר כללו עבודות שירות ולעיתים אף ישיבה מאחורי סורג ובריח, החליפה מדיניות של עונשים בדמות קנסות כספיים.

חשוב לציין שהקלה זו בעונשים מתקבלת עבור אחזקה של כמות מקסימלית של 15 גרם, אשר מוגדרת לפי התקנות החדשות ככמות המיועדת לשימוש עצמי ותו לא.

מדיניות אי הפללה

המדיניות החדשה הזו מוכרת בציבור בשם ‘אי הפללה’. בשלב הראשון, יוטל קנס כספי בגובה 1000 שקלים בגין צריכת קנאביס במקום ציבורי, כאשר קנס של 2000 שקלים יוטל עקב שימוש חוזר. שימוש שלישי יגרור פתיחת תיק אותו ניתן יהיה לסגור די בקלות באמצעות הגעה להסדר עם המשטרה.

הליך פלילי יחל רק נגד אדם אשר נתפס משתמש בסמים במקום ציבורי בארבעה מקרים שונים. אמנם, מדיניות אי ההפללה שינתה את היחס לצרכני הסמים מקצה לקצה, אולם היא כלל לא נוגעת לגידול קנאביס וסמים נוספים, לגביהם החוק מתייחס בצורה חמורה ביותר.

הדבר אמור גם במקרה המדובר בגידול קנאביס המיועד לשימוש עצמי בלבד, ולא לצרכי מסחר.

גידול קנאביס: עבירה פלילית שעלולה להוביל למאסר

יחס החוק הישראלי לגידול קנאביס

החוק במדינת ישראל אוסר על הפקת או גידול קנאביס או כל סם המצוי ברשימה האסורה, למעט בעלי רישיונות המורשים בגידול. כמו כן, החוק מתייחס באופן זהה לכל גידול קנאביס, ואינו מבחין כלל בין גידול כמות גדולה המיועדת למסחר לבין כמות קטנה של מספר שתילי קנאביס בודדים בלבד.

ככלל, העונש המקסימלי העלול להינתן בשל עבירות גידול סמים הינו 20 שנות מאסר, כאשר מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום נגד מגדלי קנאביס וסמים נוספים.

חלקם ‘זוכים’ בעונש הקל לכאורה של עבודות שירות, ועל חלקם נגזרים עונשי מאסר, אשר כאמור מסוגלים להגיע עד לכדי עשרים שנה.

על אף כל זאת, בית המשפט עתיד לדון כל מקרה לגופו, ולבחון את עבר ונסיבות האירוע. על פי רוב, עונש עבודות שירות יוטל על נאשם נטול עבר פלילי אשר גידל קנאביס לצורך שימוש עצמי בלבד, כפי שיתואר להלן: כתב אישום בגין סחר בסמים וגידול והפקת סמים הוגש לפני כמה שנים נגד נאשם בשנות ה50 לחייו.

בבית הנאשם נמצאה בין היתר כמות של קרוב ל120 גרם קנאביס בנוסף לחמישה עציצי מריחואנה. מדובר בכמות גבוהה של סמים אסורים, ולפיכך סבר התובע כי מדובר בכמות מסחרית.

בשל כך המליץ התובע להטיל על הנאשם עונש של שנת מאסר בפועל לכל הפחות. על אף כל זאת, עם בחינת עברו של הנאשם, אשר נמצא נקי לחלוטין, הוחלט להטיל עליו עונש בסך 100 שעות עבודות שירות לציבור.

בקביעתו התייחס שופט בית המשפט לעברו הנקי של הנאשם, ובנוסף קבע כי על אף החשדות הראשוניות, סביר להניח כי מדובר היה בלא יותר מאשר כמות לצרכי שימוש עצמי ממושך.

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לכם במקרה שנתפסתם עם סם?

עורך דין פלילי הינו בעל הכישורים והמיומנויות המתאימות לייצג אתכם במקרה ונתפסתם עם סם. עורך הדין יבחן את המקרה שלכם, את העבר שלכם, את העבירות הקודמות שלכם, אם יש כאלו, את הרקע למעשיכם ואת הנזק שעשוי להגרם לכם כתוצאה מהליך פלילי נגדכם, ויעשה כל שביכולתו לצמצם את חומרת העונש שאתם צפויים לקבל, את הנזק האישי שייגרם לשמכם הטוב ולמוניטין שלכם, את הנזק המקצועי, הכלכלי, הנפשי והרגשי שעלול להגרם לכם בעקבות הליכים הפליליים שיינקטו מולכם בהשוואה לנזק שנגרם לחברה בעקבות פעולתכם. בדרך זו ינסה עורך הדין להפחית ולהקל את חומרת העונש עד למינימום האפשרי, ולשאוף לביטולו של התיק הפלילי בהינתן התנאים המתאימים לכך.

מה לעשות במידה ונפתח נגדכם תיק פלילי בעבירות סמים?

במידה ונפתח נגדכם תיק פלילי בעבירות סמים ישנם מספר צעדים שחשוב שתנקטו על מנת שלא להחמיר את המצב עוד יותר:

  1. צרו מיד קשר עם עורך דין. עורך הדין ידריך אתכם צעד אחר צעד מה לומר ומה לעשות כדי לנהל ולייצג אתכם כבר בהליכים המשפטיים הראשוניים ביותר שננקטים נגדכם.
  2. שתפו פעולה עם עורך הדין שלכם. לנסות ולהסתיר את היקף הפעילות הפלילית שלכם, את העבר שלכם או כל פרט מידע חשוב אחר אודותיכם, לא יועיל לכם. זכרו שהצד שכנגד כבר חוקר ונובר בעברכם כדי לברר האם כבר נעצרתם בעבר או שיש לכם עבר פלילי כלשהו, וכל מידע רלוונטי יימצא ויישלף בעת המשפט.
  3. נקטו כל פעולה שעורך הדין המליץ עליה. עורך הדין מנוסה ובקיא בהלכי דין פליליים, ועליכם לסמוך על שיקול הדעת שלו. במידה ואינכם מסכימים עם המלצותיו, בקשו הסברים והבהרות.

האם בהכרח תהיו צפויים לעונש מאסר על עבירת סמים?

זוהי שאלה שניתן יהיה לענות עליה רק לאחר בחינת המקרה האישי שלכם. כאשר שופט בית המשפט יצטרך להכריע במקרה שלכם, תמיד ייבחנו מספר קריטריונים חשובים בקביעת חומרת העונש שלכם:

  1. העבר הפלילי שלכם – במידה וכבר נתפסתם מספר פעמים עם כמות סם אסורה על פי חוק, סביר להניח שהשופט יחמיר את הענישה, אך אם מדובר בעבירה ראשונה, עם כמות סם קטנה, ותחת נסיבות מסויימות, ייתכן והשופט יתרשם כי מדובר במעידה חד פעמית, וכי החרטה ושינוי הדרך שבה אתם מנהלים את חייכם תמנע מכם לחזור על המעשה, וחומרת העונש תצומצם.

 

  1. כמות הסם – במידה וכמות הסם אינה כה גדולה וקרובה מאד למקסימום המותר בחוק, אמנם עברתם עבירה על פי החוק היבש, אך בהינתן תנאים מסויימים כגון שיבה למוטב, היעדר עבר פלילי והימנעות עתידית מעיסוק בסם יכולה להביא להקלה בעונש. עם זאת, כמות סם גדולה מאד אשר ניכר לעין שאיננה לצרכים אישיים אלא מסחריים, בהחלט תשפיע על שיקול הדעת של השופט.

 

  1. הנזק שייגרם לכם כתוצאה מהליך פלילי – במידה ואתם צעירים מאד, או שהינכם בעלי משפחה, אנשי מקצוע בתחום מסויים או אנשים נורמטיביים לחלוטין שמעדו וסטו מדרך הישר, ייתכן והשופט יתחשב בהיקף הנזק הנפשי והמקצועי כמו גם הפגיעה בשמכם הטוב שייגרם לכם כתוצאה מנקיטת הליכים פליליים נגדכם לעומת הנזק שנגרם לחברה עקב מעשיכם.

מדוע גידול קנאביס איננו חוקי במדינת ישראל?

קנביס הינו סם משנה תודעה המופק מצמח סוב – טרופי. הצמח הינו מוכר לאנושות כבר אלפי שנים ושימש בעבר שמאנים ורופאי אליל לטקסים, לריפוי ולתקשור ספיריטואלי. ההשפעה של הסם נגרמת בשל מולקולת THC הייחודית לצמח זה ואשר חודרת את מעבר הדם / מוח ומתחברת לקולטני CB1. התוצאה היא תחושת רוגע ושלווה, ניתוק ו’ריחוף’. אך למרות התוצאה החיובית כביכול, ההשפעה של הקנביס על הגוף, במיוחד שמשתמשים בו לאורך זמן, הינה הרסנית במיוחד. השימוש בו פוגע ביכולות הקוגניטיביות, בזיכרון, בשינויים תכופים במצבי הרוח, ביציבות הנפשית של האדם ובאופן הפעלת שיקול הדעת שלו. מן הסיבה הזו הוחלט להכניס את הסם לרשימת הסמים האסורים, למרות שההיבטים הרפואיים שלו נבחנים כל העת על ידי מעבדות מחקר רבות בארץ ובעולם, וכיום גם בישראל, מותר השימוש בקנביס רפואי על מנת להקל על כאבים ולהפחית סטרס וחרדה.

 

עורך דין אלון ארז הנו עורך דין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום המשפט הפלילי, על ידי יצירת קשר וקביעת פגישת ייעוץ, תוכלו להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ולפעול בדרך שתועיל לכם ביותר.

שתפו בקליק
Picture of עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי “פרשת הולילנד” ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הפקעת עבודות שירות

חוק העונשין שונה לאחרונה במידה משמעותית ובמסגרתו מוענקת סמכות לנציב שירות בתי הסוהר או לקצין שהוסמך על ידו לשם כך, להפסיק עבודות שירות לאדם אשר

קרא עוד »